СМИСЛОВІ ВІДНОШЕННЯ МІЖ ЧАСТИНАМИ СКЛАДНИХ РЕЧЕНЬ
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Підготуйтеся до повідомлення про смислові відношення між частинами складносурядного й складнопідрядного речення, використовуючи таблиці.
Смислові відношення між частинами складносурядного речення Смислові відношення Засоби зв’язку Приклад Єднальні Єднальні сполучники І шумить діброва, і синіє шлях, і дзвенить Дніпрова хвиля у дротах (В. Бичко). Причино-наслідкові Єднальні сполучники Орач торкнеться до чепіг руками — і нива дзвонить темним сріблом скиб (І. Нехода). Єднально-перелічувальні Єднальні сполучники І полки прийшли зі сходу, стали табором у місті, і з Дунаю синю воду брали відрами танкісти (Л. Первомайський). Протиставні Протиставні сполучники Ти гукай не гукай, а літа не почують (Б. Олійник). Розділові відношення взаємовиключення Розділові сполучники Фронт мовчав, чи його не чути було за вітряницею (О. Гончар). Чергування дій, явищ або їх послідовна зміна Розділові сполучники То пронесеться над болотом чайка, то промайне бистрий чибіс і грудкою впаде в ситу землю (А. Шиян).
Перебудуйте речення так, щоб вийшли безсполучникові складні конструкції. Поясніть смислові відношення в новоутворених конструкціях.
1. Він зрозумів, що життя дається лише один раз і двічі молодим не бути. 2. Золотіє вечірня тополя, Й дивним світлом горять небеса, Покотилась зоря, мов сльоза, У долоні пшеничного поля. 3. Доброта — це наче руки мами, на яких тримається життя (3 тв. М. Луківа). 4. Якщо раніше встанеш, то більше діла зробиш. 5. Наука вчить багато, а життя — ще більше. 6. Найшла коса на камінь, бо коса не втне, а камінь не подасться! (Народна творчість).
Закінчіть кожне з поданих речень, утворивши складносурядне з єднальним або протиставним сполучником. Поставте розділові знаки.
1. Залізничник у червоному картузі підняв прапорця… 2. На подвір’ї нікого не було… 3. У пристанційному скверику озвалися солов’ї… 4. У темряві вулиці спалахнули фари… 5. На Дніпрі тремтіли вогники…
Допишіть пропущену частину складного речення з підрядним мети. 1. Щоб рибу їсти… (треба в воду лізти). 2. Щоб здобути справжню незалежність… 3. Для того щоб тебе поважали… 4. Щоб бути загартованою людиною, слід… 5. Щоб стати вчителем, необхідно…
Наведіть приклади з поетичних творів української літератури, народної мудрості складних речень з різними смисловими відношеннями, поясніть розділові знаки.
Складіть таблицю (за аналогією з тими таблицями, що використовувалися на уроці) «Смислові відношення між частинами різних видів складнопідрядного речення».
Схожі презентації
Категорії