Поглиблення, узагальнення, систематизація, перевірка знання учнів з фонетики, орфоепії, графіки, орфографії
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Тема: Фортеця чотирьох королев: Фонетики,Орфоепії, Графіки й Орфографії (урок української мови в 5 класі)
Мета: поглибити, узагальнити, систематизувати, перевірити знання учнів з фонетики, орфоепії, графіки, орфографії; вдосконалювати орфоепічні й орфографічні навички, розвивати пам'ять, логічне мислення, вміння систематизувати вивчений матеріал; виховувати старанність у навчанні, пізнавальний інтерес до мови
Обладнання: тести, таблиці зі схемою маршруту, підручник, сигнальні картки, епіграф Тип уроку: урок узагальнення й систематизації вивченого ( урок – гра )
Епіграф: Ніжна мова – ти ніжний цвіт; Ти п'яниш нас, як рута – м'ята. Тож на цілий на білий світ Ти духмяністю розіллята. Д. Білоус
Запам'ятай! Я – учень Я – хочу знати Я- думаю Я – вмію Я – знаю Я – особистість творча Я - зірка
Тести І варіант 1.Сполучення букв дж, дз позначають... а) завжди один звук:[дж], [дз],[дз′]; б) завжди два звуки:[д] і [ж], [д] і [з],[д] і[з′]; в) [дж], [дз], [дз′] – коли вимовляються злито, і два звуки: :[д] і [ж], [д] і [з],[д] і[з′]. 2.М’якість приголосних звуків позначається на письмі: а) буквами і, я, ю, є та апострофом; б) буквами і, я, ю, є та м’яким знаком; в) буквами я, ю, є, ї. 3.Апостроф вживається для позначення на письмі: а) пом’якшення попереднього приголосного звука; б) наголосу; в) роздільної вимови звуків. 4.Апостроф ставиться перед буквами: а) к, п, т, ф, х; б) б, п, в, м, ф; в) я, ю, є, ї. 5.У словах годинник, піднісся подвоєння букв обґрунтовується: а) подовженням м’якого приголосного; б) збігом на межі значущих частин слова; в) іншомовним походженням слів. 6.У словах директор, шифр написання букви и: а) перевіряється за словником; б) обґрунтовується “правилом дев’ятки”; в) обґрунтовується добором спільнокореневого слова з наголошеним сумнівним голосним.
ІІ варіант 1.Звуки мови – це ...: а) те, що ми бачимо й пишемо; б) те, що ми чуємо й вимовляємо; в) значущі частини слова. 2.Фонетика вивчає: а) букви; б) звуки; в) частини мови. 3.У слові Батьківщина ... а) 11 букв і 10 звуків; б) 11 букв і 11 звуків; в) 10 букв і 10 звуків. 4.Звуки мови бувають... а) голосними й приголосними; б) українськими й запозиченими; в) постійними й змінними. 5.Подвоєні приголосні пишуться у таких іншомовних словах: а) кас..а, ал..ея, клас..; б) лібрет..о, барок..о, інтермец..о; в) ван..а, тон..а, віл..а. 6.Сполучення йо пишеться у словах: а) л..отчик, сл..оза, с..огодні; б) баталь..он, медаль..он, Солов..ов; в) с..омий, у н..ого, син..ого.
Редагування тексту Словом можна вбити і ожевити, паранити і вилікувати, посіяти тревогу і безнадію, розсіяти сумнів і засмутити, виклекати посмішку і слйозу, надихнути на працю ( В. Сухомлинський).
Знайти слова, які стоять не в алфавітному порядку: альбом, груша, фарби, олівець, пензель; апельсин, вишня, малина, груша, слива; буряк, капуста, огірок, перець, помідор; фіалка, волошка, кульбаба, пролісок, ромашка; йорж, окунь, карась, сом, щука.
Болото М'якого знака і трясовина М'яких приголосних Поставте слова в давальний відмінок Донька, дочка, полька, бджілка, нянька, лялька, сопілка, жінка, футболка, ніченька, зірка, зіронька, ненька, сонце. Які слова в Д.в. пишуться з м'яким знаком?
Кам'яна перешкода Відгадайте, хто міг це написати на камені? Я такий же, як знак розділовий, І відомий шкільній дітворі. Та в словах української мови Я пишусь не внизу, а вгорі. Спробуй лиш написати ім’я – Зразу стану потрібним і я.
Проаналізуйте особливості кожної групи слів і назвіть правила вживання апострофа Б’ють, п’є, в’яз, м’ясо, верф’ю, солов’ї. Бар’єр, матір’ю, пір’їна, бур’ян. Роз’єднати, об’їхати, з’явитися, під’яремний. Лук’ян, Лук’янівка, Лук’яненко. Монтеск’є, миш’як. Цвях, свято, тьмяний, різьбяр, верб’я, арф’яр. Бязь, пюре, Бєлгород, Вятка.
Сонячна галявина Відгадай загадки Це такі загадки, в яких із пропонованого слова шляхом заміни одного звука можна отримати нове слово. З і - лежу я на дивані, З и – пливу я в океані. З і – усі мене торкають, З и – в хліві мене тримають. Мене ти здавна звик любити, І завжди ситий ти за це. А тільки у на і змінити – Стрибну я вмить на деревце. З о – мене не помічаєте, Хоч щодня переступаєте. З и – помітять враз хлоп’ята, Та буваю лиш на свята.
Складний Міст переносу Хто про себе так говорить? Я всесильний, я могутній, Хай признаються присутні, Що в країні Фонетичній Я на службі довговічній. Славний радник королеви У палаці кришталевім. Словам значення міняю, Словоформи обираю. Буде мука чи мука – Визначить моя рука. Води є, нема води: Розберись і розсуди, Чи важливий я, чи ні В фонетичній стороні ( Д. Білоус).
Випишіть із казки слова, що відрізняються наголосом Казка про наголос Є значок маленький. Йому наголос ім’я. Міцно з ним пов’язана Вся голосних сім’я. Наголос – наш друг І дуже добрий помічник. Наголос – відомий, Роблячи у слові чарівні свої стрибки. Став над О – ворона, Перескочив – ворона. Це не птах – кобила, Має чорну масть вона. Якось перескочив Славнозвісний помічник. Замок, якщо схоче, Перетворить на замок. Звук під ним чіткий, Наприклад: килим, килимок. Іноді він грається Із нами залюбки, (Справжнє диво це було!) – І прислівник тепло Став іменником тепло! Плакати – плакати. Хто б без нього прочитав: Це плакат чи плаче хтось? А наголос постав.
Золоті правила переносу (випишіть виділені слова й розбийте їх для переносу) Для переносу слів завжди Потрібен поділ на склади. Як склад з одної букви лиш, Не перенось його, облиш. Передню букву пам’ятай, Від кореня не відривай! Дж, дз не розривають, Як злиті звуки позначають. Подвійних приголосних збіг – Ти можеш розірвати їх. У переноса вільний час З’явився навіть, бо щораз, Хто добре правила ці знає, Тепер йому допомагає. Чи є такі помічники Між вас, шановні малюки? Ось вам слова: завданню, косять, Навчусь, ходжу, відзнака , осінь. Які ж із правил золотих Потрібні вам для слів отих?
Іншомовні слова А тепер доведіть, що ви вмієте визначати кількість звуків у словах – іноземцях. Букви я, ю, є, позначають один звук. Букви я, ю, є позначають два звуки. Астрономія, біологія, теорія, емоції, Нюрнберг, Біблія, інформація.
Річка Милозвучність Якщо з українською мовою В тебе, друже, не все гаразд, Не вважай її примусовою, Полюби, як весною ряст. Примусова тим, хто цурається, А хто любить , той легко вчить: Все, як пишеться, в ній Вимовляється, Все, як у пісні, у ній звучить. І журлива вона, і піднесена, Тільки фальш для неї чужа. В ній душа Шевченкова й Лесина, І Франкова у ній душа.
Спишіть вірш, розкриваючи дужки. (У, в)чись, дитино, бо (в, у)учитися треба! (У, в)чися, голубко, бо розум не спить, Хай серце (і, й) воля, (і, й ) дух росте (у, в) силу, Хай книжка розкрита любові навчить.
Рів Спрощення Пропуском через рів є правильно виконана творча робота. Потрібно замінити іменники прикметниками і записати їх. Графік, що складений на тиждень. Перемога, що принесла радість. Робота, яка дає користь. Нарада що пов’язана з виїздом. Зустріч, що принесла щастя. Людина, яка любить хвастатись. Випадок, що трапляється рідко. Чи в усіх словах відбувається спрощення? Чому?
Ворота грамотності І варіант Подані слова записати фонетичною транскрипцією, визначити кількість букв і звуків. Яструб Сьомий Дзвінок Щільний ІІ варіант Зробити фонетичний розбір слова П’ять ІІІ варіант Із поданих слів вибрати і підкреслити ті слова, у яких букви я, ю, є позначають два звуки. Юний, люд, єнот, синє, армія, сяйво, мільярд, ллє, ряд, ясен, мужнє, в’юн, воїн, юнга, переляк, їду. ІV варіант У поданих словах визначити наголос Хазяїн, солдат, гарячий, калач, поганий, козак, Україна, товариш, дошка, завдання, вірші, одинадцять.
Презентацію підготувала вчитель української мови та літератури І кваліфікаційної категорії Титова Олена Вадимівна Комунальний заклад “Середня загальноосвітня школа №7 І-ІІІ ступенів міста Алчевська” Луганської області
Схожі презентації
Категорії