Використання речень з різними видами зв’язку
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Використання речень з різними видами зв’язку у художніх описах (за поетичними творами Марини Павленко)
Я – капітан кульбабових морів! Над кораблем напну із мрій вітрила й помчу. Та не до зір, що угорі, - Круг себе я галактики відкрила! Отож – рушаймо! На зеленім тлі Жаріють зорі в листі, що мов крила. Бо ж не лише в повітрі – на землі, І в морі теж без крил життя немиле. Марина Павленко Епіграф уроку
1997 рік – збірка поезій «Бузкові зошити» 2001 рік – повість-казка для дітей «Домовичок з палітрою» 2002 рік – збірка поезій – «Чар-папороть» 2004 рік – проза для дорослих «Як дожити до ста» 2005 рік – роман для підлітків «Русалонька з 7-В або прокляття роду Кулаківських» 2006 рік – збірка поезій «Душа осики» 1910 рік – «Санта Лючія в кирзових чоботях» - про прабабусю учнів нашої щколи Лео Сорезіні, яка мешкає в сусідньому селі Осітна Марина Павленко Народилася 30 березня 1973 року на Львівщині в родині учителів. Дитинство пройшло на рідній для батьків Черкащині. Тут закінчила Уманський педагогічний інститут імені Павла Тичини, де й нині працює на кафедрі української літератури. Кандидат педагогічних наук, доцент. Із 1997 року – член Національної спілки письменників України.
Клоуз-тест: домисліть і вставте пропущені слова Речення із однією граматичною основою є … . У складному реченні може бути … і більше простих речень. Прості речення у складному зв між собою зв'язані за … , а також інтонацією та сполучниками в одне ціле. Прості речення у складному, як і слова, бувають … залежними одне від одного. В усному мовленні між простими реченнями у складному робиться … . У кінці кожного простого речення, крім останнього, голос … , і лише в кінці складного речення голос … . Творче конструювання
Завдання Визначити граматичні основи речень. З'ясувати вид зв'язків між частинами речень Накреслити схеми речень Цей тернисько і справді нестерпний: крізь його колючки продираючись, квітень знову розсипав у ньому козубок із фіалками. Стрепенувся дуб, розгладив кожен шрам і кожен зруб, підставив груди під рясні дощі, з дупла дістав приховані ключі, і кожну бруньку відімкнув, щоб на гіллі нові листки замаяли малі – на радість і собі, і світу.
Відпахне захід пережитим днем, окрайцем сонця з чистої печалі, і прийде ніч, щоб зоряним вогнем спалити й спопелити сині далі. У час, коли оголять суть дерев осінні невмолимі падолисти, коли вітри-музики без перерв лише «дощендо» гратимуть імлисто, коли замре в чеканні кожен нерв: « От-от щось має статися у місті!» – тоді в «Софіївку», як білий лев, увійде сніг, пречистий і врочистий. І я тоді – вві сні та наяву – почну шукати вперто і затято зелену й непіддатливу траву; знайшовши ж, не стопчу і не зірву, не приголублю навіть – просто знати мені й узимку треба, що живу. Побудувати схеми речень; схарактеризувати види зв'язків у них
Пригадаймо! Синтаксичний розбір складного речення Вказати, що речення складне; види звʼязку: сполучниковим (сурядним і підрядним) та безсполучниковим; вид речення за метою висловлювання; вид речення за інтонацією. Встановити кількість простих речень у складному, пояснити, як прості речення пов'язані між собою. Зробити синтаксичний розбір кожного простого речення: вказати, що речення просте; визначити граматичну основу та другорядні члени речення; односкладне чи двоскладне; поширене чи непоширене; повне чи неповне; ускладнене чи неускладнене.
Веснянкуваті вишні-старшокласниці із сонцем кокетують білим цвітом, під ноги їм медунка сизо ластиться, вибрикують кульбабки, наче діти. У цієї старої хати не зосталось нічого, крім чорнобривців: доки чорнобривці під вікнами жевріють – поки й вогонь у печі цвістиме. Зробити синтаксичний розбір речення І варіант ІІ варіант
Конструктивна вправа Із поданих речень утворити різновиди складних із сполучниковим та безсполучниковим зв'язком Цієї ночі падала зірка. Вона хотіла виконати моє бажання, але я тоді спала. По шапці гриба маленька росинка повзла. А він подумав що то гусінь, струснув росинку в жорстку траву. І немає більше росинки. Чорний кіт рихтувався перебігти мені дорогу. Але я перебігла першою. Чорний кіт зажурився: тепер його, певно, спіткає невдача.
Коли мені дуже погано, навідуюсь до знайомої ромашки, яка знається на білій магії. Вона жовточком викачує мої болі, виливає сум на росинці, таємничо шепочеться з вітром і каже: «Завтра знову світитиме сонце – забудь про вчорашній дощ…» Робота з текстом. Як розкривається внутрішній світ Марини Павленко через поетичні рядки?
замість зошита; книги, пропахлі суфіксами і косинусами; перерва, перервана чиїмось поглядом, і дзвоника крик зажурений… Прощальний! Пояснювальний диктант. Записати речення, пояснити розділові знаки в них Знову повіяло вітром з того боку, де школа. Я не те, щоб хотіла туди повернутись, просто згадалось: дошки вічне розп'яття у крейдяних ранах, злитки сонця на парті
Підведемо підсумки! Душа людини розкривається в спілкуванні. Дуже хотілося б, щоб ті поетичні рядочки Марини Павленко, які були використані на уроці, зробили вашу душу багатшою, добрішою, щоб помітили ви навколо себе, що світ – чарівний: варто лише до нього придивитися. А тому домашнє завдання звучить зі слів нашої гості, яка незримо була присутня у нашому класі.
Учителю! Задайте твір мені – Про те, як прожила я після школи оці всі роки, що, немов у сні, пролинули та й канули в Ніколи. Не пропустіть у нім ані сторінки, відзначте вдалі і невдалі дні. О, як боюсь я вашої оцінки! І все-одно: задайте твір мені! Марина Павленко Домашнє завдання Дорогі діти! На щастя, ви ще учні нашої школи. І все у вас попереду : злети і падіння, радості й розчарування, «вдалі і невдалі дні». Тому і завдання для вас: написати твір, заголовком якого стане одна із назв поетичних розділів Марини Павленко: «Вустами травинки», «Ромашкова вірність», «Грибна пісенька», «Акселератка-осінь», «Осіннє листя», «Примовлянки до болю», «Листи», «Люди-квіти», «Чорнобиль і чорнобривець», «Парашутик надії» чи будь-який інший, власний, який народився у вашій душі після нашого уроку
Матеріал для домашнього завдання (із творів Марини Павленко) На будиночок, схожий на кораблик, з віконцями, схожими на цукерки, завтра лийне дощ із хмарки, схожої на кленовий листочок… Якби людина могла відчути зрізану квітку, була б вона трохи квіткою чи принаймні більше людиною… Місяць небо на ніч проорав, та не встиг ще й межі відбити, та не встиг ще й зірками засіяти, як уже зійшло сонце Тієї миті, як стара осика, підрізана підступною пилою, от-от упасти мала неживою, - струснувши простір німотою крику, враз вискочила білка із дупла! А може, то була душа осики? Горіхи, мов курчата з шкаралупок, стрибають радісно до осені на руки і дзьобають листочки, мов пшоно…
Цінуймо мить. Оцю, що зараз, мить. Це дощеня, що зазира у вікна, Ці лілії із білими крильми, Осичку цю, що все до нас не звикне… Хай посуд я ще маю перемить, Хай маму жде із тістом діжка пікна, А тата – двір, усе ж цінуймо мить, Що дощенятком зазира у вікна. Допоки ще далеко до зими, І з груднем доля ще не скоро зіткне, І ще – не хворі, ще – всі разом ми, (хоч бути, знаємо, у світі цім не вік нам) – Цінуймо мить! Цінуймо кожну мить! З найкращими побажаннями до всіх Марина Павленко
1. Глазова ОП. Українська пунктуація: Навчальний посібник. – Х.: Веста: Видавництво “Ранок”, 2006. – 352 с. 2. Миропольська Н. Естетичні фрагменти уроку (Практикум для 10-11 кл.) // Дивослово. – 1996. - № 7. – С.23-27./ Дивослово. 3. Павленко Марина. Чар-папороть. Поезія. – Львів:Каменяр,2002 4. Павленко Марина. Душа Осики.. Поезія. – Чекаси, Черкаський ЦНТЕІ, 2006 5. Підручник. Українська мова. 11 клас. Рівень стандарту. Єрмоленко С. Я., Сичова В. Т. Вид-во: Грамота,2001 6. www.google.com.ua/imghp?hl=ru Використана література
Кобець Наталія Сергіївна, учитель української мови і літератури Кузьминогребельської ЗОШ І-ІІІ ступенів Христинівської районної ради
Схожі презентації
Категорії