Пряма мова
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
презентацію підготувала учитель української мови та літератури Донецької ЗОШ № 77 Яненко Олена Дмитрівна Пряма мова
Мета уроку: Ознайомлення з особливостями будови речень із прямою мовою,інтонацією в них; Навчитися розрізняти слова автора і пряму мову; Розвивати пунктуаційні вміння ставити і пояснювати розділові знаки при прямій мові;
У процесі спілкування у мовців виникає потреба передавати чи відтворювати висловлювання інших. Які ж існують способи передачі чужого мовлення?
1. Що вам відомо про пряму мову з початкової школи? 2. З якою метою люди використовують пряму мову? Яка відмінність між прямою та непрямою мовою? 3. Яку структуру мають речення з прямою мовою? 4. Які розділові знаки використовуються при прямій мові?
Чужа мова, передана дослівно від імені того, кому вона належить, називається прямою мовою (П, п). Слова, що вказують, кому належить пряма мова, називаються словами автора (А, а).
Пригадаємо основні схеми речень з прямою мовою. «П!» - а. А: «П!» «П?» – а. А: «П?» «П», - а. А: «П».
Прочитайте речення з книги Е. Успенського. Складіть схеми. «Вам, мабуть, потрібні друзі?» - запитав мавпу Крокодил Гена. «У вашому оголошенні цілих три помилки», - сказала дівчинка. «Не може бути!» - закричав Гена. Стара сіла на стілець и запитала: «Хто з вас буде Крокодил?»
Як називаються виделені слова? Поясніть знаки пунктуації при них. Кіт у чоботях запитав: «Чи можете ви, шановний людожере, претворитися у маленьку тваринку?» Людожер відповів: «Звичайно, можу!». Кіт у чоботях сказав: «Тоді перетворіться , будь ласка, у мишку». Переробити речення так, щоб пряма мова була перед словами автора.
А: «П». А: «П!» А: «П?» «П», — а. «П!» — а. «П?» — а. «П,— а,— п». «П? — а.— П!» «П!— а,— П». «П,— а.— П».
1 група АнтоновОлег Костянтинович «Київський авіаційний завод «АВІАНТ» Знайдіть пряму мову, слова автора. Розставте розділові знаки. Виправте помилки. 1.Олег Костянтинович згадував Народивсяя в простій селянській хаті, тому ніколи не бачив літаків і лише від двоюрідного брата вперше почув захопливі розповіді про них. 2. Звичайно, з дитинства мріяв літати. Дуже хотів бачити землю рідну з вишини, тому й став конструктором пояснював вибір своєї професії вже відомий сивоголовий конструктор
Перевірочний варіант: АнтоновОлег Костянтинович «Київський авіаційний завод «АВІАНТ» Перевіримо! 1.Олег Костянтинович згадував: «Народився я в простій селянській хаті, тому ніколи не бачив літаків і лише від двоюрідного брата вперше почув захопливі розповіді про них». 2.«Звичайно, з дитинства мріяв літати. Дуже хотів бачити землю рідну з вишини, тому й став конструктором,» − пізніше пояснював вибір своєї професії вже відомий сивоголовий конструктор.
2 група Каденю кЛеоні дКостянти нович− Герой України, перший космонавт незалежної України. Знайдіть пряму мову, слова автора. Розставте розділові знаки. Виправте помилки. 1. Перший космонавт незалежної України Леонід Каденюк кореспондентам сказавНакосмічний корабель «Колумбія» я взяв Шевченків «Кобзар» і материн рушник . 2. У космосі з американськими космонавтами я організував два вечори української пісні. Американцям так сподобалися наші пісні, що вони почали вивчати українську мову пригадує Леонід Костянтинович.
Перевірочний варіант Каденю кЛеоні дКостянти нович ГеройУкраїни, першийкосмонавтнезалежноїУкраїни. Превіримо! 1. Перший космонавт незалежної України Леонід Каденюк кореспондентам сказав: «На космічний корабель «Колумбія» я взяв Шевченків «Кобзар» і материн рушник» . 2. «У космосі з американськими космонавтами я організував два вечори української пісні. Американцям так сподобалися наші пісні, що вони почали вивчати українську мову» − пригадує Леонід Костянтинович.
3 група ВіталійКличко − Герой України, український боксер, учений-педагог, політик, громадський діяч, меценат. ВолодимирКличко-Олімпійський чемпіон з боксу у надважкій ваговій категорії. Чемпіон світу з боксу. Знайдіть пряму мову, слова автора. Розставте розділові знаки. Виправте помилки. 1. Володимир Родіонович, батько боксерів, вигукнувВідчуваюгордість за своїх синів! Вони, без сумніву, козацького роду 2.Коли ти був маленьким, батьки дали мені завдання наглядати за тобою. І це завдання вони ще не відміняли жартує Віталій Кличко
Перевірочний варіант ВіталійКличко − Герой України, український боксер, учений-педагог, політик, громадський діяч, меценат. Володимир Кличко − Олімпійський чемпіон з боксу у надважкій ваговій категорії. Чемпіон світу з боксу. Перевіримо! 1 Володимир Родіонович, батько боксерів, вигукнув: «Відчуваю гордість за своїх синів Вони, без сумніву, козацького роду!». 2. «Коли ти був маленьким, батьки дали мені завдання наглядати за тобою. І це завдання вони ще не відміняли», − жартує Віталій Кличко.
4 група Катери наВаси лівнаБілоку р− майстер українського народного декоративного живопису. Знайдіть пряму мову, слова автора. Розставте розділові знаки. Виправте помилки. 1.Ще молодою я дізналася, що є на світі такі люди – художники. От і вирішила собі, що чи рано, чи пізно, хоч на старості літ, а буду художником писала вона в листі до друзів. 2.Тарасе Григоровичу, батечку, голубчику, соколику, ви самі це гарно знаєте, теж колись по світу блукали та людей шукали, допоможіть мені стати художником не переставала благати Катерина, дивлячись на портрет Кобзаря.
Перевірочний варіант Катери наВаси лівнаБілоку р− майстер українського народного декоративного живопису. Перевіримо! 1. «Ще молодою я дізналася, що є на світі такі люди – художники. От і вирішила собі, що чи рано, чи пізно, хоч на старості літ, а буду художником!» – писала вона до друзів. 2. «Тарасе Григоровичу, батечку, голубчику, соколику, ви самі це гарно знаєте, теж колись по світу блукали та людей шукали, допоможіть мені стати художником!» − не переставала благати Катерина, дивлячись на портрет Кобзаря.
Роздивіться фотографії. Складіть і запишіть речення за змістом зображеного. Складіть речення за схемою: «П!» − а. Складіть речення за схемою: «П», − а. Складіть речення за схемою: «П?» − а. Складіть речення засхемою:А: «П».
ПІДСУМОК УРОКУ: Ознайомились з особливостями будови речень із прямою мовою,інтонацією в них; Навчились розрізняти слова автора і пряму мову; Розвиваємо пунктуаційні вміння ставити і пояснювати розділові знаки при прямій мові;
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: Вивчити правило на сторінках 80-81 Вправа № 187( І,ІІ завдання). Треба перекласти текст українською мовою і записати,розділяючи його на речення і розставляючи розділові знаки. Зробити синтаксичний розбір першого речення.
І.В.Копитіна. Українська мова у визначеннях, таблицях і схемах. - Х.: Веста: «Ранок», 2004. – 112 с. Новий довідник: Українська мова та література. - К.:ТОВ «Казка», 2006. – 864 с. Інформація про підготовку презентації:
Схожі презентації
Категорії