ПОНЯТТЯ ПРО РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ В РЕЧЕННЯХ З ВІДОКРЕМЛЕНИМИ ОБСТАВИНАМИ
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ В РЕЧЕННЯХ З ВІДОКРЕМЛЕНИМИ ОБСТАВИНАМИ Презентацію створено за допомогою комп’ютерної програми ВГ «Основа» «Електронний конструктор уроку»
Дослідження-зіставлення 1.Порівняти речення. Дослідити, чи впливає на розстановку розділових знаків у них місце дієприслівникового звороту відповідно до слова, до якого належить. Свої висновки зіставити з теоретичним матеріалом підручника. 2.Записати речення, змінюючи місце відокремлених обставин й розставляючи потрібні розділові знаки. На дні провалля рине й реве вода, підмиваючи кручі берега (П. Куліш). На дні провалля, підмиваючи кручі берега, рине й реве вода.
Диктант з усним обґрунтуванням 1.Записати речення під диктовку вчителя. Виділити відокремлені обставини. Пояснити вживання коми в реченнях з однорідними членами й відокремленими обставинами. 2.Яке речення є «зайвим» (обставина в ньому виступає невідокремленою)?
Пошуково-вибіркова робота 1.Прочитати речення. Скориставшись схемою, дослідити, у яких із них виділений дієприслівник виступає в ролі відокремленої обставини, а в яких — у ролі невідокремленої обставини. 2.Записати речення до відповідної колонки таблиці. 3.Пояснити розділові знаки.
Відокремлення обставин, виражених одиничним дієприслівником Обставина, виражена одиничним дієприслівником Не відокремлюються, якщо означає спосіб дії і за своїм значенням дієприслівник близький до прислівника: Микола все стояв похнюпившись (І. Нечуй-Левицький) Відокремлюється, якщо означає додаткову дію або час, причину чи умову: Дівчата зачіпали Миколу, жартуючи (І. Нечуй-Левицький)
Творче конструювання 1.У поданих словосполученнях виділені слова замінити фразеологізмами з довідки. 2.Увести дієприслівникові звороти фразеологічного типу в самостійно складені речення. Пояснити відсутність коми перед такими зворотами. Довідка: оглядаючись назад; не покладаючи рук; спустивши рукава; закопиливши губу; тримаючи себе королем; не спускаючи очей; пускаючи бісики очима. 3.Які фразеологічні звороти є антонімічними?
Пунктуаційний практикум (самостійна робота) 1.Записати текст, розставляючи потрібні розділові знаки. 2.Підкреслити відокремлені обставини.
Диктант-тест 1.Записати речення, розставляючи потрібні розділові знаки. Визначити, у якій синтаксичній конструкції відокремлена обставина виражена іменником із залежними словами. АУ саду якраз коло погребні під яблунею лежав у білій сорочці мій дід Семен (О. Довженко). БВеселка виграючи розмаїттям кольорів завжди викликала радість (О. Потапенко). ВСтворивши низку глибоких наукових праць Олександр Потебня посів чільне місце в історії світового мовознавства (Л. Семака). ГСпівали пташки славлячи весну (О. Довженко).
2.Визначити речення, у якому одиничний дієприслівник не відокремлюється. Свій вибір обґрунтувати. АЗ кожним роком прощаючись важче залишити стареньких батьків (М. Луків). ББілий димок хвилюючись здіймається догори понад чумацьким табором (М. Коцюбинський). ВСвітова зірка блідне й тремтить догораючи (М. Коцюбинський). ГДрібні хвилі темніючи зливалися докупи (М. Коцюбинський).
Домашнє завдання 1.Змоделювати речення, ускладнені відокремленими обставинами, вираженими: а) дієприкметниковим зворотом; б) іменником із залежними словами. Записати змодельовані речення, розставляючи потрібні розділові знаки. 2. Пояснити пунктуацію в реченнях. Виділити граматичні основи. 3.Дослідити, які речення за будовою є складними. 1.Двері відчинив сам господар (Ю. Мушкетик). 2. Вітер гнав перекотиполе, сік дрібним дощем, крупою (Ю. Клименко). 3. На околиці містечка височить сосновий паркан (А. М’ястківський). 4. Співають птахи, літають мотилі, пахнуть квіти (Б. Лепкий)
Презентацію створено за допомогою комп’ютерної програми ВГ «Основа» «Електронний конструктор уроку» © ТОВ «Видавнича група ˝Основа˝», 2011 Джерела: 1.Нікішина Т. В. Усі дидактичні матеріали з української мови у 8 класі. — Х.: Вид. група «Основа», 2008. — 224 с. 2.Омельчук С. А., Ляшкевич А. І. Усі уроки української мови у 8 класі / упор. С. А. Омельчук / С. А. Омельчук, А. І. Ляшкевич — Х.: Вид. група «Основа», 2009. — 331 с. 3.Омельчук С. А. Сучасний урок української мови у 8 класі / уклад. С. А. Омельчук / С. А. Омельчук, А. Ф. Соломахін, М. В. Чаловська — Х.: Вид. група «Основа», 2008. — 200, с. 4.Федоренко В. Л. Мовні цікавинки. Нестандартні дидактичні матеріали. — Х.:Вид. група «Основа», 2006. — 320 с.
Схожі презентації
Категорії