ПОНЯТТЯ ПРО ВІДОКРЕМЛЕНІ УТОЧНЮВАЛЬНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ. РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ В РЕЧЕННЯХ З УТОЧНЮВАЛЬНИМИ ЧЛЕНАМИ
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
ВІДОКРЕМЛЕНІ УТОЧНЮВАЛЬНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ. РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ В РЕЧЕННЯХ З УТОЧНЮВАЛЬНИМИ ЧЛЕНАМИ Презентацію створено за допомогою комп’ютерної програми ВГ «Основа» «Електронний конструктор уроку»
Колективне опрацювання схеми За допомогою схеми підготувати невелике повідомлення про відокремлені уточнювальні члени речення. Зіставити свої висновки з теоретичним матеріалом підручника. Відокремлений уточнювальний член речення В усному мовленні виділяється паузою і відповідно уточнювальною інтонацією, а на письмі – розділовими знаками (комами або тире) Уточнює, конкретизує, пояснює поняття, звужує його Буває поширеним і непоширеним Види: - означення; - прикладка; - обставина.
Дослідження-характеристика 1.Прочитати речення, дотримуючись відповідної інтонації. 2.Визначити уточнювальні члени. 3.Указати на їх вид і спосіб морфологічного вираження.
Дослідження-аналіз з елементами зіставлення 1.Дослідити, у яких реченнях сполучник або приєднує уточнювальну прикладку, а в яких — з’єднує однорідні члени. 2.Записати речення, розставляючи потрібні розділові знаки й виділяючи відокремлені уточнювальні прикладки та однорідні члени.
Лінгвістична діагностика 1.Прочитати речення. Пояснити розділові знаки. 2.З’ясувати різницю у змісті речень правого і лівого стовпчиків. 3.Визначити вид відокремлених уточнювальних членів. 4.Які з них є поширеними, а які — ні?
1.Збоку, над горами, горить платинове, пекуче коло сонця (В. Винниченко). 2.Колись, ще дівчиною, вона приїжджала сюди, на Блакитне узбережжя, відпочивати (Г. Костюк). 3.На другий день, надвечір, до матері приїхав син хлібороб із далекого села (В. Сухомлинський). 4.Унизу, піді мною, в золотистому вечірньому тумані, залягла між горами долина (В. Винниченко). 5.У кутку, під образами, горить лампадка (С. Плачинда). Збоку над горами горить платинове, пекуче коло сонця. Колись ще дівчиною вона приїжджала сюди на Блакитне узбережжя відпочивати. На другий день надвечір до матері приїхав син-хлібороб із далекого села. Унизу піді мною в золотистому вечірньому тумані залягла між горами долина. У кутку під образами горить лампадка.
Творче моделювання 1.Сформулювати визначення наукових понять, використовуючи відокремлені уточнювальні прикладки, що приєднуються сполучниками або, чи (в значенні тобто). Зразок. Полісиндетоном, або багатосполучниковістю, називають фігуру нагромадження сполучників або інших службових частин мови. Алфавіт, текст, лінгвістика
Лінгвістичний експеримент 1.Поширити подані речення відокремленими уточнювальними членами. 2.Визначити, який член речення вони уточнюють. 3.Скориставшись алгоритмом, схарактеризувати відокремлені уточнювальні члени.
АЛГОРИТМ характеристики уточнювального члена речення 5. Пояснити вживання розділових знаків 4. Визначити, яке слово уточнює, конкретизує або пояснює відокремлений уточнювальний член 3. Дослідити, поширений чи непоширений відокремлений уточнювальний член та чим він виражений 2. З’ясувати, на яке запитання він відповідає 1. Виділити у реченні відокремлений уточнювальний член (підкреслити його) Словосполученням Словом Коли саме? Де саме? Який саме? Як саме?
Пунктуаційний практикум 1.Записати речення, розставляючи потрібні розділові знаки. 2.Виділити уточнювальні члени, визначити їх значення. 3.Назвати односкладне речення, указати на його вид. 4.Дослідити, чим ускладнені речення, крім уточнювальних членів.
Дослідження-відновлення 1.Відновити й записати текст, увівши з довідки опущені відокремлені члени речення. 2.Визначити, які з них виконують роль уточнювальних. Довідка: не завдаючи мені ані найменшого болю; недалеко пристані; хлюпаючи чобітьми у мілкій воді; проти середини озера; тихо спускаючи пальцем запобіжника на бойовий удар; ця пухнаста кулька життя; перелякані громом мого пострілу; намагаючись не притиснути тендітні розпростерті крильця; не роздивившись; схоплене за тулуб. 3.Дослідити, як впливають на зміст і стилістичне забарвлення тексту уточнювальні члени.
Домашнє завдання 1.Записати 3–4 визначення фізичних, біологічних або хімічних понять, використовуючи відокремлені уточнювальні прикладки. 2. Виписати з художньої літератури 4–5 речень, ускладнених відокремленими уточнювальними членами речення. Зробити синтаксичний розбір одного з них.
Презентацію створено за допомогою комп’ютерної програми ВГ «Основа» «Електронний конструктор уроку» © ТОВ «Видавнича група ˝Основа˝», 2011 Джерела: 1.Нікішина Т. В. Усі дидактичні матеріали з української мови у 8 класі. — Х.: Вид. група «Основа», 2008. — 224 с. 2.Омельчук С. А., Ляшкевич А. І. Усі уроки української мови у 8 класі / упор. С. А. Омельчук / С. А. Омельчук, А. І. Ляшкевич — Х.: Вид. група «Основа», 2009. — 331 с. 3.Омельчук С. А. Сучасний урок української мови у 8 класі / уклад. С. А. Омельчук / С. А. Омельчук, А. Ф. Соломахін, М. В. Чаловська — Х.: Вид. група «Основа», 2008. — 200, с. 4.Федоренко В. Л. Мовні цікавинки. Нестандартні дидактичні матеріали. — Х.:Вид. група «Основа», 2006. — 320 с.
Схожі презентації
Категорії