X Код для використання на сайті:
Ширина px

Скопіюйте цей код і вставте його на свій сайт

X Для завантаження презентації, скористайтесь соціальною кнопкою для рекомендації сервісу SvitPPT Завантажити собі цю презентацію

Презентація на тему:
ЛЕКСИКОЛОГІЯ І ФРАЗЕОЛОГІЯ

Завантажити презентацію

ЛЕКСИКОЛОГІЯ І ФРАЗЕОЛОГІЯ

Завантажити презентацію

Презентація по слайдам:

Слайд 1

ЛЕКСИКОЛОГІЯ І ФРАЗЕОЛОГІЯ

Слайд 2

Прочитайте наведені афоризми. Що їх об’єднує.

Слайд 3

1. Слова — це крила ластівки, вона їх не почуває, але без них не може злетіти (Ю. Мушкетик). 2. Кожне слово — це ніби діамантова намистинка на величезному разку нашої пребагатої мови (І. Цюпа). 3. Слово — зброя. Як усяку зброю, його треба чистити й доглядати (М. Рильський). 4. Кожен вираз рідної мови має своє обличчя. Як у квітки, у них свій неповторний аромат і відтінок барви, а цих відтінків кожна барва має тисячі (В. Сухомлинський).

Слайд 4

Поясніть зміст афоризмів за стратегією «Прес».

Слайд 5

Бліцопитування «Точка зору»

Слайд 6

Що вивчає лексикологія? Що називають лексикою? Що розуміють під лексичним значенням слова? На які групи за значенням поділяють слова? Дайте визначення омонімам, синонімам, антонімам, паронімам. Наведіть приклади. Що вивчає фразеологія? З якими розділами вона пов’язана? Яку роль відіграють фразеологізми в нашій мові? Назвіть основні ознаки фразеологізмів. У яких стилях мовлення найчастіше вживаються емоційно-експресивні фразеологізми?

Слайд 7

Лексика За походженням За походженням За вживанням Щодо активності чи пасивності використання Синоніми, антоніми, омоніми Власне українські слова, спільнослов’янські Запозичені слова Загальновживані і стилістично забарвлені (за сферою вживання) Професійні терміни, діалектні Активна лексика Пасивна лексика (неологізми, історизми, архаїзми)

Слайд 8

Фразеологічні звороти Фразеологічні зрощення Фразеологічні єдності Фразеологічні сполучення

Слайд 9

Прочитайте уважно текст. Визначте, до якого стилю мовлення належить (публіцистичного). Яка комунікативна мета тексту? («…пісенні скарби, якими можемо з гордістю ділитися з людством, викликаючи в нього подив і захоплення».) З’ясуйте значення вислову «вилити душу» (розповісти про те, що наболіло). Схарактеризуйте лексичні особливості тексту (користуючись наведеною вище схемою).

Слайд 10

Випишіть із тексту попереднього завдання словосполучення в один із стовпчиків, другий доповніть власним прикладом. Пряме значення Переносне значення Пояснення Прозора вода Прозоре дитинство Нічим не затьмарене Глибоке море Глибокі думки Ґрунтовні, змістовні Легкий вантаж Легкі пісні Плавні, граціозні

Слайд 11

Порівняйте словосполучення обох колонок. Що між ними спільного і чим вони відрізняються? Свої твердження обґрунтуйте.

Слайд 12

У поданому тексті фразеологізми замініть лексичними відповідниками. Що втрачає художній текст? Визначте автора рядків.

Слайд 13

Возний. Коли другії облизня поймають, то і ми остерігаємося. Наталка многим женихам піднесла печеного кабака; глядя на сіє, і я собі на умі. Виборний. А вам що до Наталки? Будто всі дівки на неї похожі? Не тілько світа, що в вікні; сього дива повно на світі. Та до такого пана, як ви, у іншої жижка задрижить.

Слайд 14

Змінений текст Возний. Коли другим не повезло, то і ми остерігаємося. Наталка многим женихам одмовила; глядя на сіє, і я боюся. Виборний. А вам що до Наталки? Будто всі дівки на неї похожі? Таких багато скрізь. Та до такого пана, як ви, кожна захоче.

Слайд 15

Складіть висловлювання, в якому наведені вислови виступали б у значенні фразеологізмів.

Слайд 16

1. Виходити сухим із води. 2. Заради гарних очей. 3. Ніде голці впасти. 4. Гладити проти шерсті. 5. Співати дифірамби. 6. Чужими руками жар загрібати. 7. Міряти на свою мірку. 8. Ні в тин ні в ворота. 9. Поставити на ноги. 10. До сьомого поту. 11. Покласти на обидві лопатки. 12. Ні риба ні м’ясо. 13. Розбити горщика. 14. Клювати носом. 15. Прикусити язика. 16. Висмоктати з пальця. 17. Гора з плечей звалилася. 18. Ледве ноги носять. 19. Комар носа не підточить. 20. Чорний кіт перебіг.

Слайд 17

Складіть опорний конспект з теми уроку. Підготувати повідомлення з лінгвістичної теми «Іскрометні скарби мовної образності». Напишіть, чи погоджуєтеся ви з думкою Гезлітта «Слово — єдине, що буде жити вічно».

Завантажити презентацію

Презентації по предмету Українська мова