Фразеологія Лексикологія
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Повторити й узагальнити знання з названих розділів науки про мову; закріпити навички й уміння користуватися різними групами лексики; доречно використовувати у мовленні фразеологізми; розвивати зв’язне мовлення, грамотність
Лінгвістичний бліц-диктант 1. слова та їх значення 2.що слово означає 3. тлумачний 4. пряме і переносне значення 9. власне українські та запозичені 10. архаїзми, неологізми, діалектизми, терміни
Ніжна душа нашого народу бринить у слові. Слово, оповите любов’ю, вигранене вічністю, заходить у серце й настроює струни ніжності. З ніжної душі – слово ніжне й запашне, як розпростерта у світ неперевершена українська пісня. Дивиться мудрими очима вічність і розмовляє до нас зеленою травою, яблуневою весною, червоним осіннім зойком клена й ніжністю слова. Слово ніжне будить у нас людину, слово ніжне освячене любов’ю до найдорожчого на землі, слово ніжне сходить зорею й яскравіє, доки людина живе для добра, доки мудрість і праця квітчають землю, доки живе у людині жага творення (І Вихованець).
З’ясуйте за словником іншомовних слів значення і походження поданих слів. Каравела, кімоно, кінескоп, лідер, лотос, лоцман, магістраль, нотаріус, оптиміст, песиміст, репертуар, форзац, супермен. Доберіть до слів означення. Складіть кілька речень з поданими словосполученнями (письмово).
3. До поданих іншомовних слів доберіть українські відповідники. Автограф, біографія, декламація, експрес, гавань, диверсія, процент, бібліотека, фонтан, ін’єкція, інфекція, лауреат, премія, фініш
Запишіть слова, вставте пропущені букви. Поясніть, якими правилами ви при цьому послуговувалися. Д..скусія, Ч..каго, ш..фер, д..аметр, д..єта, Р..га, конферанс..є, ескадрил..я, Яф..а, Ц..церон, мір..а, тон..а, ван..а, бул..а,піц..а, сум..а.
Дискусія, Чикаго, шифер, діаметр, дієта, Рига, конферансьє, ескадрилья, Яффа, Цицерон, мірра, тонна, ванна, булла,піца, сума.
1.Супутник в атмосфері – значить відкриті в космос двері. 2. У ХХ столітті вчені розробили теорію граничних навантажень, за якою людина, щоб не деградувати, мусить постійно тренувати свої інтелектуальні, емоційні та фізичні сили. 3. Лишив я легенів на мості, а сам пішов домів. 4. Низина, неукріплена частина міста, де жили ремісники, смерди, закупи, холопи, називалася подолом. 5. Садками ходить брунькоцвіт, а в небі злотозор. 6. Мир кому ж не ясномовен? Наш народ – це ж океан! Океан повен.
Поясніть значення поданих фразеологізмів, доберіть до них антоніми, введіть кілька у речення. 1. За тридев’ять земель. 2. Хоч у вухо бгай 3. Вивести кінці . 4. Не видавиш слова 5. Не викурити й ладаном .
Виписати з творів М. Стельмаха «Щедрий вечір» і «Гуси-лебеді летять» 5 речень з фразеологізмами.
Використана література 1.Глазова О. П., Дика Н. М. Рідна мова. Плани-конспекти уроків. 6 клас. ІІ семестр. – К.: 2006. – 246с. 2. Тихоша В. І. Повторення й узагальнення вивченого в 6-му класі з теми «Лексикологія. Фразеологія» // Розробки уроків рідної мови для 6 класу 12-річної школи. ІІ семестр. Бібліотечка «Дивослова». – 2006. - №12. – С. 57-58.
Савченко Ольга Григорівна, учитель української мови та літератури Носачівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Смілянської районної ради Черкаської області
Схожі презентації
Категорії