Використання ТРВЗ технології на уроках в початковій школі
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Технологія розвитку творчої особистості Генріха Альтшуллера Виконана вчителем 3 класу Соколовою Н.І.
Генріх Альтшуллер – російський вчений – дослідник, письменник – фантаст, новатор творчої педагогіки, винахідник ТРВЗ.
Мета технології Г.Альтшуллера Навчання творчої діяльності, формування прийомів творчої уяви, уміння розв‘язувати винахідницькі завдання; розвиток творчого, нестандартного, діалектичного, системного мислення, кмітливості
ТРВЗ – теорія розв'язання винахідницьких завдань, яка ефективно сприяє розвиткові технічної творчості загалом і творчості особистості зокрема. Основним поняттям ТРВЗ є протиріччя.
Сутність технології Основний зміст навчання являє собою процес пошукової, винахідницької діяльності; Виявлення і роз‘язання протиріч – ключ до творчого мислення; Включення основних і доступних дітям типів проблем, характерних для певної сфери науки або практики; Принцип природовідповідальності; Система ігрових і казкових завдань для виявлення протиріч; Використання оригінальних методів розвитку пізнавальних і творчих здібностей; Стстемний підхід у розвитку пошукової активності дітей.
Роль педагога Педагог навчає дітей виявляти суперечливі властивості предметів, явищ і розв‘язувати ці протиріччя, встановлювати причинно-наслідкові зв 'язки, робити висновки, шукати і віднаходити своє рішення, бути винахідливими, кмітливими, творчими.
Гра “Добре – погане” Виявляння і розв‘язання суперечностей є ключем до творчого мислення. Гра “Добре-погане” цей вияв перетворює на захоплюючу пошукову, аналітичну діяльність. Вона ґрунтується на положенні про те, що кожен предмет, явище має свої позитивні і негативні сторони. Для цього беруть будь-який об‘єкт, який не викликає в дитини стійких асоціацій, позитивних або негативних емоцій (олівець, книга, лампа тощо). Кожен гравець має назвати, що в об‘єкті “погано”, а що “добре”. Снігопад – добре ліпити із свіжого снігу снігову бабу, але засніженими шляхами погано їхати машинам.
Метод фокальних об‘єктів (МФО) Суть його полягає у перенесенні властивостей одного предмета на інший. Фокальним (fokus – осередок) називають об‘єкти, що перебувають у фокусі, в центрі уваги. Наприклад, у фокусі – крокодил. Слова- помічники : Літак - пасажирський, блискучий, гуде, літає, світиться. Яблуня – квітуча, зелена, дає тінь, плоди. Завдання: скласти казку (розповідь) про фокальний об‘єкт, використовуючи знайдені визначення.
Метод мозкового штурму Це колективний пошук нетрадиційних шляхів розв‘язання проблеми, під час якого забороняється будь-яка критика, підтримується будь-яка ідея. Він сприяє подоланню психологічної інерції Створення експертної групи. Колективний пошук ідей. Поділ на “прибічників” та “противників” з метою виявлення слабких місць ідеї і виправлення їх. Відстоювання своїх ідей.
Метод синектики Пошук творчих рішень шляхом необмеженого тренування уяви і об‘єднання несумісних елементів, який основується на застосуванні мозкового штурму. Використовується цілеспрямоване застосування аналогій.
Метод морфологічного аналізу Передбачає аналіз об‘єктів, які необхідно використати, і синтез нових, знайомих або раніше невідомих об‘єктів. Виокремити головні характеристики об‘єкта. По кожній з них записати усі можливі варіанти –елементи. Широке використання можна знайти при створенні опису або розповіді на уроках української мови.
Висновок Застосування ТРВЗ у навчанні дітей сприяє в них потреби у творчості. Цю базисну особистісну потребу необхідно задовольняти з раннього віку. Врахування бажань і потреб є умовою підвищення ефективності освітнього процесу.
Схожі презентації
Категорії