Чехія
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Підготувала: магістрантка I курсу групи ПОм-1 факультету психології та соціальної роботи Ходосенко Ірина Система початкової освіти в Чехії
Чехія – країна з багатою історією та колоритними традиціями, яка вабить туристів зі всього світу. Крім мальовничих гір та мінеральних джерел країна стала відома завдяки системі освіті. Освіта в Чехії має давні педагогічні традиції, і часто ці традиції пов’язують з ім’ям видатного чеського педагога-реформатора Яна Коменського.
Структура Чеської системи освіти В даний час система освіти Чеської Республіки включає наступні рівні: Дошкільна освіта (дитячі садки); Обов’язкова шкільна освіта (початкова та середня школа); Старша школа або середня професійна освіта (коледжі); Вища освіта (інститути та університети).
Чинне законодавство про освіту Чеської Республіки значними повноваженнями наділяє регіональні та місцеві органи управління освітою.
Відповідно до законодавства обласні управління освітою розробляють та оприлюднюють Перспективний план розвитку освітньої системи області, де формулюються основні принципи і цілі регіональної освіти; відповідають за розвиток мережі закладів та установ, організацій системи освіти; організують вступну кампанію до загальноосвітніх шкіл; забезпечують навчання учнів з особливими освітніми потребами, освіту іноземців з Європейського Союзу.
Міські, районні управління освітою виконують стандартні завдання засновника; забезпечують фінансування закладів освіти, а також виконання норм та положень чинного законодавства щодо забезпечення обов'язковостішкільної освітидля дітейз постійним місцем проживання в підконтрольному населеному пункті; встановлюють територіальні рамки для укрупненої школи; забезпечують право дитини на навчання в дошкільному навчальному закладі в останній рік перед початком обов'язкової шкільної освіти, та навчання представникам національних меншин.
Представники європейських країн, славетні педагоги, мислителі, подвижники освітньої справи, які у ході історичного розвитку сформували спільну платформу цінностей, актуальну для всіх країн і народів європейського континенту і всього світу: Лев Виготський, Йоган Фрідріх Гербарт, Фрідріх Адольф Вільгельм Дістервег, Петро Каптерєв, Ян Амос Коменський, Джон Локк, Антон Макаренко, Марія Монтессорі, Йоганн Генріх Песталоцці, Софія Русова, Жан-Жак Руссо, Василь Сухомлинський, Костянтин Ушинський, Рудольф Штайнер та ін.
Провідними із сформульованих цінностей стали: людиноцентризм, толерантність, миролюбство, екологічна безпека, дотримання прав людини, солідарність.
Сьогодні одночасно співіснують різні філософські напрями, які виступають у ролі методології педагогіки: Екзистенціалізм (від лат. existencia - існування) – «зовнішній світ є таким, яким його сприймає внутрішнє "я" кожного». Прагматизм ( від гр. "прагма" - справа, діло) – «школа не повинна бути відірваною від життя, навчання - від виховання; навчання і виховання повинні здійснюватися не в теоретико-абстрактних формах, а шляхом виконання конкретних практичних справ; у навчально-виховному процесі необхідно спиратися на активність учнів, всебічно її розвивати й стимулювати». Неопозитивізм – «виховання повинно бути очищене від світоглядних ідей, бо соціальне життя в умовах науково-технічного прогресу потребує "раціонального мислення", а не ідеології». Біхевіоризм (від англ. behavior - поведінка) - «людська поведінка є керованим процесом».
Концепція гуманістичного виховання - ставить у центр виховання особистість дитини як найвищу цінність життя. В гуманістичній школі вихованець є суб'єктом життя, вільною, духовною особистістю, що має потребу в саморозвитку. Таке виховання спрямоване на розвиток його внутрішнього світу, міжособистісного спілкування, діалогу, на допомогу в особистісному зростанні Концепції виховання, що широко застосовуються у практиці шкіл Чехії:
Концепція громадянського виховання. Мета громадянської освіти у загальноєвропейському вимірі полягає у формуванні особистості, якій властиві громадянська культура, усвідомлення взаємозв’язку між індивідуальною свободою, правами людини та її суспільною відповідальністю, готовність до компетентної участі у житті соціуму.
Концепція фізичного виховання. На системний підхід у фізичному вихованні молоді орієнтує комплексна програма "Фізичне виховання - здоров'я нації", в якій фізичне виховання в навчально-виховній сфері розглядається як складова частина загальної системи освіти, покликана забезпечити розвиток фізичного і морального здоров'я, розумову та психологічну підготовку людини до активного життя й професійної діяльності.
Принципи освіти: Принцип науковості. Принцип систематичності і послідовності навчання. Принцип доступності начання. Принцип свідомості і активності учнів у навчанні. Принцип наочності у навчанні. Принцип міцності засвоєння знань, умінь і навичок. Принцип індивідуального підходу до учнів. Принцип емоційності навчання.
Принципи навчання в школі Навчальний рік починається 1-го вересня, а закінчується 1-го липня. Восени і навесні школярі мають тиждень канікул. Зимові канікули тривають з 22-го грудня по 2-ге січня.
Один раз на семестр у школах є директорський день. Директор навчального закладу бере собі два дні вихідних - четвер та п'ятницю. У ці дні школярі також не мають занять. Відтак діти додатково упродовж семестру мають міні-канікули
Школа має власний сайт. Там можна подивитися розклад занять, канікул чи оголошення про події. У дітей електронні щоденники. Батьки комунікують з вчителями через інтернет та соціальні мережі. Так інформують про дитячу успішність, проведення зборів (вони відбуваються тричі на рік) чи інші організаторські питання. Якщо учень з якихось причин не зможе прийти до школи, батьки повинні написати у директора записку. Там детально пояснити причину і термін відсутності на заняттях
Чеські школи - закриті. Відтак на територію без дозволу не можуть зайти сторонні люди та батьки. Діти мають спеціальні чіпи для входу.
Навчальні дисципліни такі ж, як в Україні (математика, читання, малювання, трудове навчання, фізкультура, основи здоров’я та ін.). Але дітям навчатися легше. Домашніх завдань задають мало: 2-3 рази на тиждень. Їхнє виконання забирає небагато часу - менше ніж півгодини. На додаткові заняття діти не ходять. Натомість є різні гуртки - басейн, танці, футбол, кераміка, карате.
Для оцінювання в чеських школах використовують 5-бальну систему, але навпаки: 5 – погано; 4 – задовільно; 3 – добре; 2 – дуже добре; 1 – чудово. Оцінювання учнів
Особливістю навчання школярів є те, що вони часто їздять на екскурсії або проводять уроки просто неба. Вчителі із задоволенням їздять з учнями по визначних місцях Чехії – у такий спосіб дітвора вивчає історію своєї країни. Навчальний рік триває 10 місяців – з 1 вересня по 30 червня.
Школярі не носять форму. У приміщенні ходять у змінному взутті. Поборів у державних школах немає. Батьки лише платять за додаткові зошити, екскурсії та гуртки. Щомісяця харчування у їдальні обходиться 500 чеських крон, це 500 грн.
Харчування у чаських шкільніх їдальнях більш різноманітне, ніж в українських. Це різні супи, каші, овочі та фрукти. Щоразу дітей годують м'ясом. Це може бути свинина, телятина, кролятина, курятина чи риба. Обов'язково в меню вказують кількість калорій у кожній страві та наявність алергенів, якщо такі є.
Після закінчення середньої школи школярі мають вибір піти навчатися до середнього професійного училища, середньої спеціальної школи або до гімназії. В гімназії учні мають навантаження як в університеті. Для отримання хорошої оцінки їм потрібно дійсно докласти багато зусиль, адже навіть педагоги вимагають від учнів знати матеріал на високому рівні.
У вишах студент може здобути освіту за трьома ступенями: - Бакалаврат (Bc.) (3-4 роки) - перша ступінь вищої освіти. Закінчення бакалаврату прирівнюється до отримання повної вищої освіти. - Магістратура (Mgr., Ing., MgA., MgA. залежно від напрямку) - продовження бакалаврату, триває 1-3 роки, викладання фокусується на здобутті теоретичних знань і їх застосуванні; - Докторантура (PhD.), що зазвичай триває 3 роки, розрахована на випускників магістратури. Вона присвячена науковим дослідженням.
Спеціальність вчителя можна отримати за 4 роки. Особливістю навчання в чеському університеті є самостійна організація навчального процесу: кожен студент сам визначає необхідні йому курси та роз приділяє академічне навантаження.
Процес навчання складають лекції, семінари, проекти, вправи, консультації, практика за фахом, екскурсії, і самостійна робота студента.
Для того, щоб закінчити програму підготовки за вибраною спеціальністю,треба скласти іспити і тести з певного набору предметів і набрати необхіднусуму балів. Термін, протягом якого студент зможе виконати ці вимоги іотримати диплом, залежить від того, з яким навантаженням він формує свійрозклад під час навчання. При підвищеному навантаженні термін навчаннястудента у ВНЗ скорочується, при зниженому — збільшується.
Таким чином, проаналізувавши систему освіти в Чехії, ми побачили, що навчання проходить на досконалому, якісному рівні. Дещо освіта відрізняється від нашої, і це дає змогу запозичити деякі елементи у чехів і запропонувати їх для удосконалення навчального процесу, можливо, і в наших навчальних закладах.
Список використаних джерел: 1. Біницька К.М. Тенденції розвитку професійної підготовки майбутніх вчителів початкової освіти у країнах східної Європи : дис… докт. пед. наук з загальної педагогіки та історії педагогіки: 13.00.01 / Тернопільський нац. пед. університет ім. В.Гнатюка. – Тернопіль, 2018. 2. Карпенко О. Державне управління сучасною системою освітніх послуг у Чеській Республіці / О. В. Карпенко, А. В. Січкар, В. Ю. Ткаченко // Педагогіка і психологія : вісн. НАПН України. – К. : Пед. преса, 2012. – № 1. – С. 89–94. 9. 3. Кнодель Л. Становлення та розвиток освіти в Чехії / Л. Кнодель // Директор шк. Україна. – 2007. – № 11. – С. 63–69. 4. Особливості навчання у Чехії / Освітній портал/ доступно в «http://www.osvita.org.ua» 5. Фіра Л. С., Острівка О. І., Сидоренко О. Л., Лихацький П. Г.. Чехія: погляд насистему освіти. — Т. : ТДМУ, 2006. — 100с.
Схожі презентації
Категорії