Принципи гуманної педагогіки
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Дефініції: принципи – від лат. Principium – начало, основа – те первинне, що лежить в основі науки, ідеї, теорії, тощо… гуманізм – людяність – вміння знаходити в кожній людині безсмертну сутність її педагогіка – з грецької “майстерність виховання” – наука про мистецтво виховання і навчання
Гуманна педагогіка основується на вірі і довір’ї. Де допущення – там творчість. Гуманна педагогіка без допущення не існує. Допускаю: Реально існує Вищий Світ, Бог, Творець, Вищий Розум, Абсолют… Душа – вічна субстанція, що має головне завдання – вічне сходження, вдосконалення … Земне життя є відрізок великого шляху сходження… (Шалва Амонашвілі)
Чи є у Вас яке-небудь філософське уявлення про дитину, людину, життя? Без філософського погляду учитель не навчиться і не навчить.
Духовні начала дитини: Земні начала дитини: ДИТИНА – ЯВИЩЕ НЕВИПАДКОВЕ ДИТИНА МАЄ СВОЮ МІСІЮ, ПРИХОДИТЬ З ДАРОМ НЕБА ДЛЯ ЦЬОГО ДИТИНА – НОСІЙ ВЕЛИКОЇ ЕНЕРГІЇ ДУХУ ПРИСТРАСТЬ ДО РОЗВИТКУ ПРИСТРАСТЬ ДО ДОРОСЛІШАННЯ ПРИСТРАСТЬ ДО СВОБОДИ “ Людина – двоєдина сутність Неба і Землі ” (М. Бердяєв, філософ)
Оскільки діти є найбільш дорогоцінним даром Божим і ні з чим незрівнянним скарбом, то до них треба ставитися з величезною турботливістю. (Я.А.Коменський)
Характер кожної людини складається завжди з двох елементів: природного, що корениться у тілесному організмі людини, і духовного, що формується в житті, під впливом виховання і обставин. (К.Д.Ушинський) Людина може стати людиною лише шляхом виховання. Вона – те, що робить з неї виховання. У вихованні прихована велика таємниця удосконалення людської природи. (І.Кант) Знання без виховання – меч у руках божевільного. (Д.І.Менделєєв) Виховання має перевагу над освітою. Творить людину виховання. (А.Сент-Екзюпері)
ВИХОВАННЯ Виховання (воспитание, в – ось – питание) Чим живиться духовна вісь дитини? ОБРАЗАМИ, ВРАЖЕННЯМИ Тому вчитель – перш за все творець прекрасних образів для дитини.
УЧИТЕЛЬ Учитель (уч - итель, уч – у – вогонь, вища Мудрість) Учитель – носій Світла, Істини, Мудрості, Божественного вогню
ШКОЛА Від латинського “скале” – драбина, сходи – духовна драбина для сходження душі і духу людини ШКОЛА ЖИТТЯ (Ш.Амонашвілі) ШКОЛА РАДОСТІ (В.О.Сухомлинський)
Учитель для школи – це те саме, що сонце для Всесвіту. Він джерело тієї сили, яка надає руху всій машині. Остання заіржавіє в мертвому заціпенінні, якщо він не зуміє вдихнути в неї життя і рух … (Ф.Дістервег)
УРОК У – рок - світло, дар судьби, життя “ Урок – перше вогнище, зігрівшись біля якого, людина прагне стати мислителем. Я вбачаю найважливішу виховну мету уроку в тому, щоб запалити в маленької людини вогник жадоби пізнання. ” (В.О.Сухомлинський)
Педагогіка, розвиваючи в дитині майбутню людину, не повинна забувати, що дитинство – теж період життя, і часто найкращий його період. (К.Д.Ушинський)
Дитинство найважливіший період людського життя; не підготовка до майбутнього життя, а справжнє, яскраве, самобутнє, неповторне життя. І від того, як минуло дитинство, хто вів за руку в дитячі роки, що ввійшло в розум і серце дитини з навколишнього світу, - від цього багато залежить, якою людиною стане сьогоднішній малюк. (В.О.Сухомлинський)
Основний принцип гуманної педагогіки: РОЗВИВАТИ І ВИХОВУВАТИ В ДИТИНІ ЖИТТЯ ЗА ДОПОМОГОЮ САМОГО ЖИТТЯ
ПОДІБНЕ ВИХОВУЄТЬСЯ ПОДІБНИМ: Людина - людиною Особистість – особистістю Любов – любов’ю Краса – красою Чуйність – чуйністю Добро – добром … (озеро Солара, Болівія) А в житті …
“ГУМАННА ПЕДАГОГІКА – це та, яка в змозі прилучити дітей до творення самих себе” (Ш.Амонашвілі)
Педагогічне мислення Традиційне (авторитарне) Формує і реалізує систему примусу Класичне (гуманне) Пропонує творчий пошук системи співробітництва
Педагогічне мислення Традиційне (авторитарне) Формує знання, вміння, навики і регламентує навчання Класичне (гуманне) Облагороджує душу і серце дитини, а знання – умова творчості
Педагогічне мислення Традиційне (авторитарне) Задовольняється обліком психологічних даних дітей Класичне (гуманне) Приймає дитину такою, якою вона є
Педагогічне мислення Традиційне (авторитарне) Готує дітей до життя Класичне (гуманне) Виховує дітей самим життям
Педагогічне мислення Традиційне (авторитарне) Не має потреби в принципах любові, довіри, терпіння … Класичне (гуманне) Засноване на любові, довірі, терпимості, радості …
Педагогічне мислення Традиційне (авторитарне) Зайняте узагальненням сформованої “масової” практики, консервативне Класичне (гуманне) Йде шляхом творчості та інновацій, креативне
Педагогічне мислення Традиційне (авторитарне) Основане на емпіричному матеріалізмі Класичне (гуманне) Основане на реальності духовної субстанції
Педагогічне мислення Традиційне (авторитарне) Використовує силові, примусові засоби (батога і пряника) Класичне (гуманне) Використовує спілкування, вільний вибір, співпрацю
Педагогічне мислення Традиційне (авторитарне) Вважає, що мета виправдовує засоби Класичне (гуманне) Переконане, що прекрасне твориться прекрасним
Дитина – іноземець, вона не розуміє мови, не знає напряму вулиць, не знайома із законами та звичаями … Потрібен гід, який гречно відповість на питання. ПОВАЖАЙТЕ ЇЇ НЕЗНАННЯ! ПОВАЖАЙТЕ ПРАЦЮ ПІЗНАННЯ! ПОВАЖАЙТЕ НЕВДАЧІ ТА СЛЬОЗИ! ПОВАЖАЙТЕ ВЛАСНІСТЬ ДИТИНИ І ЇЇ БЮДЖЕТ! ПОВАЖАЙТЕ ТАЄМНИЦІ Й ВІДХИЛЕННЯ ВАЖКОЇ РОБОТИ РОСТУ! ПОВАЖАЙТЕ ПОТОЧНУ ГОДИНУ Й СЬОГОДНІШНІЙ ДЕНЬ! (Януш Корчак) Станьмо гідом дитині на дорозі життя …
Використана література: Ш.О.Амонашвілі “Школа життя”, переклад з російської, Подільський культурно-просвітительський центр ім. М.К.Реріха, Хмельницький,2002 р. В.Л.Омельяненко, А.І.Кузьмінський “Педагогічна мудрість віків”, Київ, “Знання”, 2009 р. Презентацію підготувала вчителька географії Надвірнянської ЗОШ I-III ст. №4 Шадловська Г.Б. НАДВІРНА 2010 р.
Схожі презентації
Категорії