Відокремлені обставини
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
. Відокремлені обставини Грицула Любов Іванівна, учитель української мови і літератури Княжиківської ЗОШ І-ІІІ ступенів
Цілі та завдання: . . . Розширити знання учнів про відокремлені обставини Удосконалити пунктуаційні навички Розвивати увагу, спостережливість, логічне й образне мислення
. . Спосіб вираження Умови відокремлення Приклади дієприслівники Якщо дієприслівник вказує на додаткову дію або час, причину, умову А пісня, наростаючи, пливла над берегом. (О.Гончар) Дієприслівникові звороти У будь-якій позиції по відношенню до дієслова-присудка. України вогник променів, розпа- люючи у серцях багаття. (І.Гайворон) Іменники з прийменниками никами іменники з прийменниками, які починаються словами у зв’язку з, залежно від, завдяки, унаслідок, за браком, за наявності, на випа- док, незважаючи на. Незважаючи на несприятливу по- году, робота йшла жваво. Одиничні
Відокремлені обставини можуть мати порівняльне значення (виражені порівняльними зворотами) і приєднуватись до основного речення за допомо- гою сполучників як, мов,ніби, начеб, неначе. Це місто прекрасне, як усмішка долі. (Л.Костенко) Сполучення як правило, як звичайно, як зав- жди, як раніше, як тепер, як навмисне виділя- ються комами. Та птах, як і раніше , прилітав до свого гнізда.
. . . Не виділяється комами обставина: Виражена одиничним дієприслівником, який стоїть після дієслова й означає спосіб дії. Умовк кобзар сумуючи: щось руки не грають. (Т.Шевченко) 2) Виражена дієприслівниковим зворотом фразеологічного типу. Працювати не покладаючи рук. 3) Звороти ,що вводяться в речення за допомогою спо- лучника як і мають значення « у ролі кого, чого». Талант Шевченка як художника прокинувся ще в дитинстві.
. . Алгоритм 1.Виділіть у простому реченні відокремлений член характеристики відокремлених обставин 2. З’ясуйте, до якого члена речення він відноситься 3.Поставте до відокремленого члена питання Вкажіть , чим він виражений одиничний дієприслівник дієприслівниковий зворот іменник у непрямому відмінку 5.Визначте вид обставини за значенням 6.Зверніть увагу на інотацію та розділові знаки
. . . Тест Укажіть речення з відокремленою обставиною (речення подані без розділових знаків). а) Ліс скрипів у льоди закутий. б) На дворі дощ ллє як з відра. в) Говорити не думаючи все одно що стріляти не ціля- чись. г) Читаючи гарних авторів ми звикаємо гарно висловлю- ватися.
. Укажіть речення, у якому відокремлення не можна пояснити правилами. а) Не схилившись, води не нап’єшся. (Народна творчість) б) Низенько завис, чекаючи мене, Чумацький Віз (І.Жиленко) в) Микола, замість панського лану, вийшов на своє поле. (І.Нечуй-Левицький) г) Воздвиженський, при великому зрості, був неповертайло. (І.Нечуй-Левицький)
Творча робота Подані фразеологізми ввести в невелике висловлюва- ння (обсяг-5-6 речень) на тему «Праця і я». Пояснити невживання ком при дієприслівникових зворотах. Сидіти склавши (згорнувши) руки. До роботи плачучи, а до танців скачучи. Працювати не покладаючи рук.
. . . Поясніть значення висловів,поставте розділові знаки, підкресліть відокремлені обставини. Мудрість у тому, щоб говорити правдиво і щоб прислуха- ючись до природи чинити згідно з нею. (Геракліт). 2) Говорити не думаючи-все одно що стріляти не цілячись(Сер- вантес) 3) Поволі приступай до діла, але взявшись за діло міцно тримайся його. (Біас) 4) Хіба розумно чинить той, хто починаючи довгий шлях в ході не дотримує міри? (Г.Сковоро- да) 5) Пробуджуючись від помилки людина з новою силою тягнеться до істини.(Й.-В.Гете) 6) Навчаючи інших ми навчаємо- ся самі (Сенека) 7) Читаючи гарних авторів ми звикаємо гарно висловлюватися.(Ф.Вольтер) 8) Не можна бути справжнім мате- матиком не будучи трохи поетом.(К.Вейерштрасс)
Схожі презентації
Категорії