ВІДОКРЕМЛЕНІ ПРИКЛАДКИ
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
ВІДОКРЕМЛЕНІ ПРИКЛАДКИ Презентацію створено за допомогою комп’ютерної програми ВГ «Основа» «Електронний конструктор уроку»
Творче спостереження з елементами аналізу 1.Прочитати текст. Визначити жанр висловлювання. Дослідити, що виражає заголовок — тему чи основну думку. 2.З’ясувати, чи всі виділені частини тексту є відокремленою прикладкою. Свою відповідь аргументувати. 3.Яке місце в реченні відповідно до означуваного слова може займати відокремлена прикладка? Відповідь проілюструвати прикладами з тексту.
Колективне опрацювання опорної схеми 1.За допомогою схеми розказати про відокремлену прикладку: що вона позначає, чим виражається, до якого слова відноситься в реченні, на які види поділяється. 2.Опрацювавши теоретичний матеріал підручника, зробити висновок про те, які розділові знаки вживаються в реченнях з відокремленими прикладками. 3.Пригадати, яка особливість уживання на письмі непоширених прикладок. Назвати основні правила вживання дефіса та лапок при непоширених прикладках.
Відокремлена прикладка Буває поширеною (вираженою словосполученням) і непоширеною (вираженою одним словом) Містить додаткове повідомлення, конкретизує висловлювану думку, служить засобом уточнення,образності Пов’язується з присудком Виражається іменником або іменником із залежними словами
Пояснювальний диктант 1.Записати речення, розставляючи потрібні розділові знаки. 2.Виділити відокремлені прикладки. Схарактеризувати їх, скориставшись алгоритмом. 3.З’ясувати, у яких реченнях доцільно вжити тире при відокремлених прикладках.
Алгоритм характеристики відокремленої прикладки 4. Пояснити вживання розділових знаків 3. Дослідити, поширена чи непоширена відокремлена прикладка та чим вона виражена 2. З’ясувати, до якого слова відносяться 1. Виділити в реченні відокремлену прикладку (підкреслити її)
Дослідження-трансформація 1.Подані речення трансформувати так, щоб виділені компоненти виступали в ролі відокремленої прикладки. 2.Записати змодельовані речення, розставляючи потрібні розділові знаки. Виділити відокремлені прикладки. Указати на слова, які вони конкретизують. Зразок. Відомий український композитор і письменник Микола Аркас усе життя був вдячний матері (В. Жадько). — Микола Аркас — відомий український композитор і письменник — усе життя був вдячний матері. 3.Дослідити, як змінюється зміст речень при їх трансформації. Чи можна вважати ці пари речень синтаксичними синонімами.
Лінгвістична гра «Віднови синтаксичну конструкцію» 1.Записати речення, уставляючи замість крапок потрібні за змістом відокремлені прикладки. За потреби скористатися довідкою. Довідка: давньоруським містом; на той час уже всесвітньо відомий композитор; видатний вітчизняний учений-енциклопедист, природодослідник, мінералог і кристалограф; київського князя Святослава; онука Каменяра. 2.Дослідити, як узгоджується відокремлена прикладка з означуваним словом.
Творчий диктант (взаємоперевірка) 1.Відновити й записати розповідь про одну з визначних українок в історії, уставляючи потрібні слова з довідки. Дібрати заголовок. 2.Виділити прикладки, схарактеризувати їх. 3.Пояснити вживання коми й тире в реченнях з відокремленими прикладками. 4.Усно переказати відновлений текст, використовуючи відокремлені прикладки.
Домашнє завдання Підготувати розповідь про одного з відомих українців-письменників (Г. Сковорода, Т. Шевченко, Леся Українка, І. Франко), використовуючи відокремлені прикладки. Розповідь оформити письмово.
Презентацію створено за допомогою комп’ютерної програми ВГ «Основа» «Електронний конструктор уроку» © ТОВ «Видавнича група ˝Основа˝», 2011 Джерела: 1.Нікішина Т. В. Усі дидактичні матеріали з української мови у 8 класі. — Х.: Вид. група «Основа», 2008. — 224 с. 2.Омельчук С. А., Ляшкевич А. І. Усі уроки української мови у 8 класі / упор. С. А. Омельчук / С. А. Омельчук, А. І. Ляшкевич — Х.: Вид. група «Основа», 2009. — 331 с. 3.Омельчук С. А. Сучасний урок української мови у 8 класі / уклад. С. А. Омельчук / С. А. Омельчук, А. Ф. Соломахін, М. В. Чаловська — Х.: Вид. група «Основа», 2008. — 200, с. 4.Федоренко В. Л. Мовні цікавинки. Нестандартні дидактичні матеріали. — Х.:Вид. група «Основа», 2006. — 320 с.
Схожі презентації
Категорії