СКЛАДНЕ РЕЧЕННЯ З РІЗНИМИ ВИДАМИ ЗВ'ЯЗКУ
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Тема: «Складні речення з різними видами зв’язку». Мета: визначати вид зв’язку у складному реченні; обґрунтувати постановку розділових знаків; застосовувати асоціативне мислення при написанні творчих робіт; виробити загальне уявлення про творчість Уляни Кравченко та Галини Сподарик. Соціокультурна мета: література рідного краю. Тип уроку: інформативно-творчий проект. Обладнання: копії світлин поетес, картки для роботи в групах, комп’ютерний супровід.
Слово рідне, Слово гідне, Слово грізне, Слово різне… Слово-птиця, Слово-криця… Слово-мудрість, Слово-вічність, Линь у пісні! Слово-воля – Рідна доля – Стань на чатах Свого поля! Слово рідне…
Презентація схем-проектів Перша група – складносурядне речення. Друга група – складнопідрядне. Третя група – безсполучникове.
Проект-схема I групи Складносурядні речення Зв’язоксурядності (рівноправності) Змістові відношення між частинами складносурядного речення
Проект-схема II групи Уточнює змст головного Пояснюють іменник чи займенник з головн. речен. Складнопідряднеречення Синтаксично нерівноправні: головнаі залежна (підрядна) Обставинні Зодним підрядним Зкількома підрядними
Проект-схема III групи Рівноправні однорідні частини Неоднорідні частини, одна пояснює іншу Розділові знаки Безсполучниковеречення Кома(одночасність дій, явищ; послідовність дій; зіставлення або протиставлення явищ) Крапказ комою (частини поширені, мають усередині розділові знаки та далекі за змістом) Двокрапка(наступна частина пояснює зміст попередньої; причину; у першій частинідієслова знати бачити, чути Тире(наступна частина виражає наслідок або висновок; частини протиставлено абозіставлено; порівняння)
Невипадково у цілепокладаннях нашого уроку є теза – виховувати любов до рідного слова, яке плекали і плекають поети Миколаївщини. Серед них дві прекрасні жінки - Уляна Кравченко і Галина Сподарик. Доля їх в дечому схожа, бо обидві закохані у рідне слово. Обидві – народні вчительки. Будителі народного духу
I група. Люблю Бога – Він приймає мене такою, якою я є. (Галина Сподарик) (Це речення із безсполучниковим і сполучниковим підрядним зв’язком). Пунктограма: тире між частинами безсполучникового речення; кома у складнопідрядному реченні. Схема: { } – { }, (якою…) II група. І знов вертаю, де мене ждуть труди іскорбна чаша, щоб з вами жить для вас, бездольні люди, і знов я ваша. (Уляна Кравченко) (Це речення із сполучниковим сурядним і підрядним зв’язком) Пунктограма: кома між частинами складнопідрядного і складносурядного речення. [ { }, (де…), (щоб…) ], і { } Метод “Ажурна пилка”
продовження III група Задивляється небо у Вашу глибінь І дивується промінь осінній: це взялося очей голубінь? Звідкіля цей посріблений іній? (Галина Сподарик) (Це речення із сполучниковим сурядним та безсполучниковим зв’язком). Пунктограма: кома у складносурядному реченні; двокрапка у безсполучниковому. Схема: { }, і { }: { } IV група Косили жертви дні пожежні – Їм панахиди править ліс... – Та піднімались незалежні, Їх біль, іх міць, огненний кріс, Щоб слались спомини безмежні Про тих, що вчора і колись, Про тих, що нині незалежні Пішли, упали іі підвелись… (Галина Сподарик) (Це речення із сполучниковим сурядним і підрядним та безсполучниковим зв’язком). Пунктограма: кома і складнопідрядному та складносурядному реченнях; тире у безсполучниковому реченні. Схема: { } – { } – та{ }, (щоб…), (що…), (що…)
Зі святогір і синьокраїв, З горшків свяченого вина Зродився град мій – Миколаїв, Що його слава не мина. Йому Дністер, мов меч двосічний, Карбує пам’ять долі плин, Щоб зберегти закон правічний Вершин сакральних і долин. Його століттями вартують Гордисті буки і дуби, А сосни серцем чують, Щоб одвернути од біди. Не задля моди чи гордині, А так, як люд собі поклав, Кобзар вознісся в думах нині Й посеред площі з нами став. Щоби гончарним диво- кругом Співали з роду в рід пласти, Творча лабораторія З Устияновичем, як другом, Із Кравченко в грядуще йти. Щоб вились струни водограїв У суверенних берегах Стань, мій бентижний Миколаїв, Титанно й чесно на ногах! Як дух рум’яних короваїв, З роси цілющої й води Рости, мій рідний Миколаїв, Сьогодні, завтра завжди. Вірш “Моєму Миколаєву”
Практична робота в групах I група Дзвіночки конвалій покрили діброву, Ах глянь, що в дзвіночках тих чару і дива, І квітів тайну зрозумієш ти мову, У тебе ж, дитино, душа та чутлива. (Уляна Кравченко) II група І мусиш ти квітів тих чар відчувати, І будеш любити як я їх любила - Любити красу їх ніжну й аромати - Любов до природи - велика то сила, Що розкішшю серце твоє не поїти, До діл вона добрих подасть тобі крила, Дитино, хай будуть з тобою все квіти! (Уляна Кравченко)
III група Я ще не знаю, хто ти, Куди маниш мене, Заради музи-цноти Хай доля не мине, Хай так мені зоветься У віщії світи, Хай музоріччя в’ється Й пізнається, хто ти… (Галина Сподарик) IV група Люблю свою мову, Україну й пісню – вони коріння, з якого росту. (Галина Сподарик) продовження
Рефлексія Я дізнався про… Я навчився… Я зрозумів… Я пройнявся… Мені сподобалось… Домашнє завдання. Виписати із поезії Уляни Кравченко та Галини Сподарик два речення з різними видами зв’язку. Зобразити речення схематично. Творче завдання: продовжити розповідь про Миколаїв, використовуючи речення з різними видами зв’язку.
Схожі презентації
Категорії