Складне речення без сполучників, із сурядним та підрядним зв'язком. Типи складних речень. Сурядність і підрядність у складному реченні зі сполучниками
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Українська мова Складне речення 9 клас (поглиблене вивчення) Матеріали підготувала учитель української мови та літератури Прилуцької ЗОШ І – ІІІ ст. №9 Варченко Алла Василівна
Співуче Тарасове слово джерельцем струмує в мені. Комусь українська нагадує мова бурхливий потік навесні. Давно Шевченко серцем пломенів, але ще й досі кожен припадає до джерела його вогненних слів.
Група 1,2 Давно Шевченко серцем пломенів, але ще й досі кожен припадає до джерела його вогненних слів. (сполучниковий) Група 3,4 Комусь українська нагадує мова бурхливий потік навесні, співуче Тарасове слово джерельцем струмує в мені. (безсполучниковий)
Складне речення Сполучникові Безсполучникові Рівноправні речення Головне і залежне речення Прості речення Односкладні Двоскладні Сполучники сурядності Сполучники підрядності Сполучні слова Смислові зв’язки Складносурядне речення Складонпідрядне речення Інтонація
Очікувані результати Учні повинні знати: визначення складного речення; ознаки складного речення; види складного речення; відмінності між видами складного речення; особливу структурну форму; у складному реченні в одному з простих можуть бути як двоскладні, так і односкладні речення. Учні повинні вміти: розпізнавати складне речення серед інших речень; аналізувати речення з визначення граматичної основи; визначати вид, ознаки, засоби зв’язку складного речення; створювати висловлювання за темою на основі опорної схеми; застосовувати складні речення у власному мовленні.
Основні види складних речень Складнопідрядне речення [ ], і [ ] Складносурядне речення [ ], ( ) Складне речення Сполучникове речення Безсполучникове речення [ ], [ ].
Інформаційно – теоретичний проект «Типи складних речень. Сурядність і підрядність у складному реченні зі сполучниками » Над проектом працювали учні 9 – А класу Прилуцької ЗОШ І – ІІІ ст. № 9 Виливок Станіслав Котельнікова Аліна Пушкарьова Тетяна Ганжола Марина
Мовне спостереження Ще змалку треба вчитись, як на світі жити. Защебетав соловейко - пішла луна гаєм. Складні речення Які засоби зв’язку у поданих складних реченнях? Сполучникові речення Безсполучникові речення
Порівняйте! Сполучникові складні речення Складносурядне речення [ ], і [ ]. Складнопідрядне речення [ ], (що…). … А щось такеє бачить око,і серце жде чогось. Не одцуравсь того слова, що мати співала.
Запам’ятайте! Види складносурядних речень [ ],і [ ]. з єднальними сполучниками [ ],і [ ]. З протиставними сполучниками [ ],або [ ]. З розділовими сполучниками [ ],та й [ ]. З приєднувальними сполучниками [Не лише… ], а й [ ]. З градаційними сполучниками
Запам’ятайте! Види складнопідрядних речень За характером підпорядкованості підрядної частини головній Розчленовані (Коли…), [ ]. Нерозчленовані [ ], ( яка…). Залежно від відношень між головною і підрядними частинами Складнопідрядні з підрядними обставинними: (часу, місця, причини, умови, мети, допусту, наслідкові, пояснювальні, супровідні) Приіменниково – означальні Займенниково – означальні З’ясувальні Складнопідрядні обставинні (способу дії, міри або ступеня, порівняльні) Яку? Коли?
Висновок Складним називається таке речення, яке складається з кількох предикативних частин, що мають будову простих речень, і, об’єднані в одне граматичне ціле за змістом та інтонацією, становлять цілісну одиницю повідомлення. Одним із найважливіших засобів зв’язку частин складного речення є сполучники і сполучні слова. Сполучникові та безсполучникові складні речення – це основні типи складного речення. Сурядність і підрядність розділяють сполучникові речення на складносурядні, складнопідрядні та речення змішаного типу.
Проблемне завдання Усі речення у тексті мають граматичну основу Вітер з гаєм розмовляє, шепче з осокою, пливе човен по Дунаю один за водою. Пишається калинонька, явор молодіє, а кругом їх верболози й лози зеленіють. Хочеться послухати, як море заграє. Грає кобзар, виспівує – аж лихо сміється. А мати хоче научати, так соловейко не дає.
Установіть відповідність 1. Реве та стогне Дніпр широкий, сердитий вітер завива. 2. А серце б’ється-ожива, як їх почує. 3. …Хто матір забуває, того Бог карає. 4. Шевченкове слово озвучується не як літературна цитата, а легко, природно кожен українець висловлює ним свої думки й почуття. А) ( ), [ ]. Б) [ ], а [ ]. В) [ ], [ ]. Г) [ ], ( ). Д) ( , [ ], ). Ключ: 1- В, 2 – Г, 3 – А, 4 – Б.
Дослідження – відновлення І смеркає, … світає, день Божий минає, … знову люд потомлений, … все спочиває. І блідий місяць на ту пору з-за хмари де-де виглядав, … човен в синє море, то виринав, то потопав. Обіцявся чорнобривий, … не загине, обіцявся вернутися. Само серце знає, …любить. Кличе мати вечеряти, … дочка не чує. … півні не співали, умийся водою.
Творче завдання «Мовна трансформація» 1.Шевченко - це вогонь. Він ніколи не згасне в серцях народу. 2. Тече вода в синє море, Вода не витікає з моря. 3. Я так люблю мою Україну убогу. Я проклену за неї Бога. 4. І потечуть веселі ріки. Озера кругом гаями поростуть. 5. Добре жить. Душа і дума добро навчилась робить. 6. Ходи собі, мій голубе, та виспівуй. Не заснуло твоє серце. 7. Зацвіла в долині червона калина. Засміялась дівчина-дитина.
Мить творчості «Сконструюй» «Любов до рідної мови, до слова Шевченка» [ ], і [ ]. [ ], однак [ ]. [ ], ( ). ( ), [ ].
Самооцінювання Сьогодні я дізнався… Я зрозумів, що… Тепер я можу… Я відчув, що… Я навчився… Я зміг… Мене здивувало… Мені було цікаво… Я відчував труднощі… Я виконував завдання, які… Мені вдалося… Я ще потребую… Я зробив для себе висновок, що…
Завдання додому Диференційовано: група 1,2 - вправа № 33, вивчити § 2, 3 група 3,4 – із творів Т.Г. Шевченка виписати 6 складних речень з різними видами зв’язку (сурядним, підрядним, безсполучниковим). Пояснити пунктограми. Скласти повідомлення на лінгвістичну тему «Засоби зв’язку частин складного речення»
Схожі презентації
Категорії