Прикметники-антоніми
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Число і рід прикметників. Прикметники-антоніми. (2год) Мова 3 клас Презентацію підготувала вчитель – методист Скандинавської гімназії м. Києва Біляченко Ольга Василівна
МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ Яка пора року на вулиці? Який місяць розпочався? На прогулянках ви спостерігали за змінами в житті дерев та рослин, запам’ятовували. Весна завітала до нас у гості. Вона принесла нам багато квітів. Квіти чарівні, бо на них весна принесла нам завдання уроку. Тільки ми їх виконаємо, на вулиці почне буяти природа.
Словникова робота над розгадуванням кросворда Чи помітили ви, діти, Що у нашої загадки не проста коса? Потребує праці й вміння ця її краса. Треба відповіді дати і кросворд цей розгадати.
Медоносна комаха, що переробляє квітковий нектар на мед. Б д ж о л а Дерево родини оливкових з перистими листочками і міцною деревиною. я с е н Вічнозелена трав'яниста рослина з тонким стеблом, темно-зеленим листям овальної форми і невеликими квітами синього кольору. Цвіте ранньою весною. б а р в і н о к Дерево або кущ із зібраними у суцвіття білими квітками й чорними їстівними ягодами. ч е р е м х а Високий кущ або невелике дерево з довгими блискучими гілками, вузенькими листками, а також зарості цієї рослини. Любить вологі місця. в е р б о л і з Однорічна рослина, яка квітне в кінці літа, восени. Квіти великі, різного забарвлення. а й с т р а
Словникова робота над розгадуванням кросворда Яка ж це рослина, про яку буде йти мова на уроці? Береза - символ ніжності й чистоти, вірності й щедрості, праці й краси, а нерідко - народної долі в Україні.
Словникова робота БДЖОЛА, ЯСЕН, АЙСТРА. У першому слові визначити кількість звуків і букв. Бджола – 5 звуків, 6 букв. Знайти слово, в якому більше звуків, ніж букв. Пояснити. Ясен.
Словникова робота БДЖОЛА, ЯСЕН, АЙСТРА. Третє слово поділити дужками на склади. Скільки складів? Чому? Як це слово можна перенести? Чому? Одну букву не залишаємо на рядку; Ай – стра, айс – тра, айст - ра.
РОБОТА НАД НОВИМ МАТЕРІАЛОМ Поетична хвилинка, вибірковий слуховий диктант Маю плаття зелененьке, Гнучкі, ніжні віти. Кору білу, стан тоненький. Як я звуся, діти?
Поетична хвилинка, вибірковий слуховий диктант Маю плаття зелененьке, Гнучкі, ніжні віти. Кору білу, стан тоненький. Як я звуся, діти? Як ви дізналися? Які слова допомогли вам ? Слова – ознаки.
Поетична хвилинка, вибірковий слуховий диктант Маю плаття зелененьке, Гнучкі, ніжні віти. Кору білу, стан тоненький. Як я звуся, діти? Виписати словосполучення іменників зі словами – ознаками. ПЛАТТЯ ЗЕЛЕНЕНЬКЕ; ГНУЧКІ, НІЖНІ ВІТИ; КОРУ БІЛУ; СТАН ТОНЕНЬКИЙ.
Хвилина каліграфії Щоб рівно і гарно слова написати, Нам з’єднання букв слід усім пригадати, Для цього дається одна лиш хвилина. ка Прик ли Мет на Ник Сьогодні на каліграфічній хвилині ми повторимо нижнє, верхнє, середнє з’єднання букв. Назвіть верхнє з’єднання, нижнє, середнє.
Хвилина каліграфії ка Прик ли Мет на Ник Зошит свій я розгортаю, Навкоси його кладу, Ручку я ось так тримаю, Сяду рівно – не зігнусь. Буду я писати гарно – До роботи я берусь. Написавши цей рядок, ви розкодуєте тему уроку. Яку тему ми продовжимо вивчати?
Проблемна ситуація Як ви думаєте, чому відразу після іменника ми вивчаємо прикметник, а не іншу частину мови? Використовуючи різні предмети, вивчаючи явища, ми не тільки знайомимось з їх назвами. Нас не менше цікавлять їх ознаки, які дозволяють відрізнити один предмет від іншого. Коли ми говоримо про фрукти, нас не тільки цікавлять їх різновиди: яблука, груші, сливи, а те, які вони є: зрілі, соковиті, солодкі, зелені.
Проблемна ситуація Яка? Який? Яке? Які? – на ці питання я відповідаю. Колір, смак і розмір я вам називаю. З іменником - братиком дружу завжди. Хто я? Швиденько мене назви. Чи потрібно вивчати прикметник?
Бліц – опитування ПРИКМЕТНИК Що таке прикметник? На які питання відповідає? ЯКИЙ? ЯКА? ЯКЕ? ЯКІ? За якою частиною мови ми визначаємо число і рід прикметників? Що означає прикметник? ОЗНАКИ ПРЕДМЕТІВ
Бліц – опитування ПРИКМЕТНИК ОЗНАКИ ПРЕДМЕТІВ ЗА: КОЛЬОРОМ РОЗМІРОМ ВІДНОШЕННЯМ ФОРМОЮ СМАКОМ ВІКОМ НАСТРОЄМ За чим змінюється? З якою частиною мови зв’язаний?
Завдання уроку Знати: істотні ознаки прикметників; рід і число прикметників; прикметники-антоніми.
Завдання уроку Вміти: визначати число і рід прикметників за іменниками; знаходити в текстах прикметники-антоніми; добирати прикметники-антоніми; аналізувати, узагальнювати закономірності мовних явищ.
Граматичне завдання ПЛАТТЯ ЗЕЛЕНЕНЬКЕ; ГНУЧКІ, НІЖНІ ВІТИ; КОРУ БІЛУ; СТАН ТОНЕНЬКИЙ. Відшукайте ознаку за кольором у вибірковому диктанті. Визначте число і рід усно, позначте закінчення у прикметника. Плаття зелененьке , кору білу .
Граматичне завдання ПЛАТТЯ ЗЕЛЕНЕНЬКЕ; ГНУЧКІ, НІЖНІ ВІТИ; КОРУ БІЛУ; СТАН ТОНЕНЬКИЙ. Відшукайте ознаку за розміром. Визначити число, рід, закінчення. Стан тоненький . У якому числі стоїть прикметник у словосполученні, яке ми не прочитали? У множині.
Робота з тлумачним словником На с. 14 прочитайте тлумачення слова БЕРЕЗА. Які спільнокореневі слова зустрілись у тлумаченні? Береза – берізка. Який у них корінь? Що відбулося у корені слів? Яка ще орфограма у другому слові? Букву “ЗЕ” вимовляй чітко.
Робота з тлумачним словником Яке це дерево? Прочитайте. Знайдіть орфограми. Лісове білокоре дерево. Яка ознака предмета вказана? За кольором. А лісове вказує на відношення. Визначити число, рід, закінчення. Лісове білокоре дерево.
Робота з тлумачним словником Яке у нього гілля? Визначити орфограму. Гілля. На яку ознаку предмета вказано у словосполученні? Визначити закінчення. За розміром. Тонке довге гілля.
Робота з тлумачним словником Яке ще словосполучення іменника з прикметником ми не назвали? Листки серцевидні. На що ця ознака вказує? Визначити число, закінчення. За формою. Листки серцевидні .
Робота з тлумачним словником Придумайте словосполучення іменника з прикметником за ознакою на смак про берізку. Сік солоденький. За віком: стара береза, молоденька берізка. За настроєм: весела берізонька, сумна береза.
Творча робота За вправою 112 на с. 50 - усно. Як називаються словосполучення, які ви зараз складали? Стара береза - молода береза, весела береза - сумна береза. Антоніми.
Робота в парах за посібником „Планета міркувань” на с. 26 Добери один антонім до всіх прикметників у лівому стовпчику. Стара газета, зів’ялі квіти, затхле повітря, черствий хліб – … свіжа, свіжі, свіже, свіжий.
Робота в парах за посібником „Планета міркувань” на с. 26 Молодий місяць, худий чоловік, порожній кухоль – … повний. Кислі апельсини, гіркі ліки, тривожні сни – … солодкі. Визначити у прикметників рід, число, закінчення.
Усний вибірковий диктант. (Читають вірші учні). Знайти і визначити прикметники-антоніми. Два брати жили на світі, Був один з них працьовитий, А другий ледачий дуже. Слухай казку про них, друже. Якщо перший брат вставав, Другий спать мерщій лягав. Працьовитий – ледачий.
Усний вибірковий диктант. (Читають вірші учні). Той стоїть, той сидить. Той мовчить, а той кричить, Той хоробрий і правдивий, Той брехливий, полохливий, Той розумний, той дурний, Той великий, той малий. Хоробрий - полохливий, брехливий - правдивий, розумний - дурний, великий - малий.
Усний вибірковий диктант. (Читають вірші учні). День і ніч брати сварились І ніколи не мирились. Все, що перший будував. Другий миттю руйнував. Кожен рать повів свою Стрілись вороги в бою. Із високим стрівсь низький, на товстого йшов тонкий. Високий - низький, товстий – тонкий.
Усний вибірковий диктант. (Читають вірші учні). Стрів білявого чорнявий, Огрядного – худорлявий, На сумного йшов веселий, На тендітного – дебелий, Ця кривавая війна – Нині сива давнина. Білявий - чорнявий, огрядний – худорлявий, сумний – веселий, тендітний – дебелий.
Усний вибірковий диктант. (Читають вірші учні). Хоч брати вже помирились, Після них слова лишились, Дуже горді, незалежні, Абсолютно протилежні. В мові ці слова живуть, Їх … антонімами звуть.
ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ Усний вибірковий диктант (проводять учні - журналісти: читають виразно текст). Весна не тільки розбудила нашу берізку, але й крокує вулицями нашого міста і прикрашає їх різними весняними кольорами. Знайти словосполучення прикметників з іменниками, визначити число, рід.
Київ розкинувся над Дніпром, немов казковий велет. На зелених кручах, мов розкидані жмені коштовного каміння, сяють куполи соборів.
Про Київ складено багато пісень. А скільки художників малювали його неповторні дивовижні краєвиди.
Місто, в якому ти живеш, прекрасне. Це місто пісень і поезії, гомінких свят і квітучих каштанів. Його неможливо не любити.
Робота за підручником над вправою 113 на с. 50 Усна робота Прочитайте виразно текст вправи. Коментована вибіркова робота, визначити рід, число, закінчення прикметників. За якою частиною мови ви визначали?
РОБОТА НАД РОЗВИТКОМ МОВЛЕННЯ Мозковий штурм Доберіть потрібні прикметники, утворивши словосполучення. БЕРЕЗА – … молода, висока, струнка, ніжна, тонка, тендітна, білокора, красива, чарівна, святково вбрана, кучерява, зажурена, незвичайна. ГІЛОЧКИ –… тендітні, тонкі, довгі, тоненькі, ніжні. ЛИСТЯ – … жовте, зелене, різьблене, золоте, маленьке, казкове. Придумайте красиве речення про берізку.
Робота над реченням біля дошки СТРУНКА БЕРІЗКА ОДЯГЛА ЗЕЛЕНЕ ВБРАННЯ. Які орфограми зустрілись в реченні? Зробити повний аналіз речення, визначити члени речення і частини мови. Яким членом речення є прикметники у цьому реченні? Усно пари слів.
ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ Усна робота в парах Не тільки поети, художники, але й письменники присвятили березі свої твори. Вставити потрібні прикметники із словника для довідок, визначити рід і закінчення прикметників. БЕРІЗКА …ЗИМУ СПАЛА. КРІЗЬ СОН ВОНА ЧУЛА ЗАВИВАННЯ…ХУРТОВИНИ. … ВІТЕР НАГИНАВ ЇЇ ВІТИ. ТА ОСЬ ОДНОГО РАНКУ ДО БЕРІЗКИ ДОТОРКНУЛОСЬ… ПРОМІННЯ СОНЦЯ. ПРОКИНУЛОСЬ ДЕРЕВО. ВОНО ЗІТХНУЛО, РОЗПРАВИЛО ПЛЕЧІ. Слова для довідок: ЗЛОЇ, ЛАГІДНЕ, СИЛЬНИЙ, ЦІЛУ.
ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ Перевірка роботи в парах БЕРІЗКА ЦІЛУ ЗИМУ СПАЛА. КРІЗЬ СОН ВОНА ЧУЛА ЗАВИВАННЯ ЗЛОЇ ХУРТОВИНИ. СИЛЬНИЙ ВІТЕР НАГИНАВ ЇЇ ВІТИ. ТА ОСЬ ОДНОГО РАНКУ ДО БЕРІЗКИ ДОТОРКНУЛОСЬ ЛАГІДНЕ ПРОМІННЯ СОНЦЯ. ПРОКИНУЛОСЬ ДЕРЕВО. ВОНО ЗІТХНУЛО, РОЗПРАВИЛО ПЛЕЧІ.
Колективна робота за посібником на с. 25 До кожного прикметника добери протилежне за значенням слово. Боязкий – см…, простий – скла…, швидкий – по…, тонкий – т…, балакучий – мо…, довгий – ко…, нудний – ц…, молодий – с…, чистий – б…, пізній – ран…, останній – п…, мілкий – гли… .
ПІДСУМОК УРОКУ Що таке прикметник? На які питання він відповідає? За чим змінюється? З якою частиною мови зв’язаний у реченні? На які ознаки може вказувати?
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ с. 50 вправа 112, намалювати березу у весняному вбранні, підписати малюнок словами свого вірша. (Диференційоване завдання).
Схожі презентації
Категорії