Групи слів за значенням: синоніми, антоніми, омоніми
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Урок української мови у 5 класі Тема . Групи слів за значенням: синоніми, антоніми, омоніми Підготувала і провела вчитель української мови і літератури Громова Н.М. 2012
МЕТА : розширити знання про групи слів за значенням; розкрити поняття “синонімічні ряди”; навчитися розрізняти омоніми і багатозначні слова; формувати вміння школярів свідомо підходити до розуміння значення і використання слова; добирати синоніми й антоніми; виховувати мовне чуття, увагу до слова Громова Н.М. Групи слів за значенням: синоніми, антоніми, омоніми Знаю Хочу дізнатися Навчився Громова Н.М.
Робота в групах Завдання для І групи Завдання для ІІ групи Громова Н.М. КАРТКА Опрацювати матеріал підручника, с. 214 -215 і дати відповіді на запитання, проілюструвавши їх власними прикладами: 1. Які слова називаються синонімами? 2. Що таке синонімічний ряд (гніздо)? 3. Що таке абсолютні синоніми? КАРТКА Опрацювати матеріал підручника (с. 219) і дати відповіді на запитання, проілюструвавши їх власними прикладами Які слова називаються антонімами? Назвіть способи вираження антонімів, заповнивши таблицю: Частини мови Приклади іменник прикметник дієслово прислівник прийменник Громова Н.М.
І прочитав Іван Царевич на камені: Направо підеш – косу знайдеш. Наліво підеш – косу знайдеш. Прямо підеш – косу знайдеш. Іван Царевич вирішив розібратися з омонімами. Давайте з ним! Громова Н.М. Громова Н.М.
Відгадайте загадку Зрізаю я траву, колосся; в дівчат я сплетена з волосся; а ще я суші довга стрічка, що збігає в море, в річку Громова Н.М. Громова Н.М.
Відгадайте загадку Зрізаю я траву, колосся; в дівчат я сплетена з волосся; а ще я суші довга стрічка, що збігає в море, в річку Громова Н.М. Громова Н.М.
Відгадував загадку Іван Царевич довго,стомився, сів відпочити. Аж дивитьсям - під кущем лисички. Які? Назвіть значення слова лисички Громова Н.М. Громова Н.М.
ЛИСИЧКИ Під кущиком росли лисички, Маленькі лагідні сестрички. Коли Мар’янка в ліс прийшла, До них без страху підійшла. А в цей час почувся тріск, А далі - дивний тихий писк. Мар’янка дивиться - лисички, Руді-рудесенькі сестрички. Громова Н.М. Громова Н.М.
Дивиться навколо наш герой і бачить – сонечко. Підкажіть Іванові, які значення має слово сонечко Громова Н.М. Громова Н.М.
І зрозумів Іван, що є ключ до розуміння омонімів. Омоніми - це слова, що звучать і пишуться однаково, але різняться значенням Які значення слова ключ ви знаєте? Громова Н.М. Громова Н.М.
Види омонімів Омографи Співпадають у написанні, різняться наголосом Наприклад: АТЛАС –АТЛАС ЗАМОК - ЗАМОК Омофони Співпадають у звучанні, різняться написанням Наприклад: ГРЕБИ-ГРИБИ ПІДНІС – ПІД НІС Омоформи Співпадають у звучанні окремих форм слова Наприклад: НІС ( імен.) НІС ( дієслово ) Громова Н.М. Громова Н.М.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА Букви стали по порядку, Всі зібрались на зарядку. Руки вгору підняли, До сонечка потягли. В різні боки розвели Й полетіли, попливли. Потім їх вперед зімкнули, І в долоні всі сплеснули. Як закінчили плескать, Стали долі опускать, Ніжками затупотіли І за парти тихо сіли. Громова Н.М. Громова Н.М.
Розібравшись з групами слів за значенням, Іван Царевич вирішив записати те, про що дізнався. Чим би ви порадили йому писати? Громова Н.М. Громова Н.М.
Тут йому прийшла думка: а скільки значень у слова ручка (запишіть усі значення в зошит) Громова Н.М. Громова Н.М.
Виконавши разом з вами всі завдання, наш герой сів і хотів запалити люльку. І тут у нього з’явилася думка. Яка? “Мікрофон” Доповніть речення: “ На мою думку, Іван Царевич подумав про те, що…” Громова Н.М. Громова Н.М.
До поданих слів добери антоніми Пасивний - День - Голосно - Песиміст - Вчений - Колективний – Прочитай ключове слово. Громова Н.М. Громова Н.М.
До поданих слів добери антоніми Пасивний - активний День - ніч Голосно - тихо Песиміст - оптиміст Вчений - неук Колективний – індивідуальний Багато - мало Громова Н.М. Громова Н.М.
Запишіть словосполучення, замініть це слово синонімом, доберіть до кожного антонім Свіжа газета –нова газета –стара газета Свіжа сорочка Свіжий вітер Свіжі огірки Свіжий хліб Громова Н.М. Громова Н.М.
Підберіть антонімічні фразеологізми Водою не розлити – Вискочити вище халяв - Один в ліс, один по дрова - Розсипати кислиці - Старий лис - Громова Н.М. Громова Н.М.
Громова Н.М. Підберіть синонімічні фразеологізми, у дужках поясніть їх значення Бити байдики (ледарювати) – гнути спину (працювати) Тримати язика за зубами Пасти задніх На всіх парах Душа в душу Без сьомої клепки в голові Язик без кісток Хвіст бубликом тримати Хоч віником мети Довідка: Як у воду опущений; мати голову на плечах; дерти голову; хоч відбавляй; води в рот набрав; бути в авнгарді; як сонна муха; як кішка з собакою Громова Н.М.
Робота з підручником Творча робота за вправою 493, с.227 Складіть каламбур за зразком Громова Н.М. Громова Н.М.
Багато завдань виконав Іван Царевич. І, хоча втомився (вчити лексикологію – це не зі змієм битися), був задоволений тому, що дізнався про… (Підкажіть Іванові) Дерево пізнання Громова Н.М. Громова Н.М.
Заповніть таблицю і оцініть свою роботу на уроці: Підсумки, оцінювання Громова Н.М. Групи слів за значенням: синоніми, антоніми, омоніми Знаю Хочу дізнатися Навчився Громова Н.М.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ ОПРАЦЮВАТИ ТЕОРЕТИЧНИЙ МАТЕРІАЛ ЗА ПІДРУЧНИКОМ, С. 214, 219, 224, ВИКОНАТИ ВПРАВУ 477 ЗА ВАРІАНТАМИ, ОСТАННЄ ЗАВДАННЯ ДЛЯ ТИХ, ХТО БАЖАЄ ПРОЯВИТИ СВОЇ ТВОРЧІ ЗДІБНОСТІ Громова Н.М. Громова Н.М.
Схожі презентації
Категорії