Правила вживання апострофа. Правильна вимова та написання слів з апострофом
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Правила вживання апострофа. Правильна вимова та написання слів з апострофом Зміївський ліцей № 1 імені З. К. Слюсаренка
Це наймолодший знак нашого письма. З’явився в українській граматиці для позначення роздільної вимови. Назва знака взята з давньогрецької мови, що означає: кривий, зігнутий, повернутий.
Апостроф ставимо: перед я, ю, є, ї: 1. Після літер, що позначають гбні тверді приголосні звуки б, п, в, м, ф, : солов'їний, сім’я, м’ята, п’ятниця, зв’язати, б’ється, в’яз, м’язи, ім’я, В’ячеслав, Стеф'юк; верб’я, верф’ю, торф’яний, черв’як. Якщо приголосний, що стоїть перед губним, належить до префікса, то апостроф теж ставиться: зв’язок, підв’ялити, обм’яклий, розв’ючувати. Але: свято, морквяний, мавпячий, цвях. 2. Після к у словах Лук’ян і похідних від нього: Лук’яненко, Лук’янчик, Лук’яненко, Лук’янчук. 3. У складних словах, перша частина яких закінчується на приголосний: двох’ярусний, чотирьох’ярусний, дит’ясла. Після Б, П, В, М, Ф, що позначають губні тверді приголосні, перед Я, Ю, Є, Ї: п’ять, б’ється, м’ята, сім’я 2. Після Р твердого: пір’я, подвір’я, ганчір’я, матір’ю, міжгір’я 3. Після префіксів та першої частини складних слів, які закінчуються на приголосний: між’ярусний,трьох’ярусний, об’ява, роз’яснення, під’їзд, пів’яблука, пів’їдальні, дит’ясла 4. Після К перед Я: Лук’ян, Лук’янова, Лук’яненко, Лук’янівка вимова тверда, роздільна
Після б, п, в, м, ф, що позначають тверді губні звуки, якщо перед ними стоїть інша, крім р, літера на позначення приголосного звука: Святослав, святковий, тьмяний, морквяний (але: черв'як). Після букви р, що позначає м'який приголосний на початку слова чи в середині складу: порятунок, гарячий, буряк. Апостроф не ставиться:
І досі сниться: під горою, Меж вербами та над водою, Біленька хаточка... Т. Шевченко ...куплю Паперу аркуш. І зроблю Маленьку книжечку. Хрестами І візерунками з квітками Кругом листочки обведу... Т. Шевченко
Зійди у травні на Тарасову гору, і тебе зачарують співом соловї. Бо вони тут особливі. Це єдине місце в Україні, де живе дванадцять видів соловїв. Пташки с’юди ніби злетілися в гості до Тараса Шевченка, наспівати йому, звеселити його. Як тільки спаде надвечіря, соловї тут змагаются своїм хистом. І кожен соловей витинає свої неповторні колінця, виводить свої чарівні співанки. З кожного гаю лине своя полум’яна пісн’я. І звучить над Тарасовою горою багатоголосий соловїний хор. І слухає цю солов’їну хвалу Кобзареві Дніпро, що вється в підгірї. Слухає українське широке поле і вся україна. Олесь Гончар
... Щоб лани широкополі, І Дніпро, і кручі Було видно, було чути, Як реве ревучий... Т. Шевченко, “Заповіт”
Домашнє завдання 4 – 6 б.: у підручнику на с. 195 вивчити правила; вправа 414 (до поданих слів дібрати споріднені, які пишуться парами). 7 – 9 б. : знайти і записати у зошит 5 прислів’їв, у яких є слова з апострофом, пояснити орфограми. 10 – 12 б. : скласти пазл із надписом “ Тарас Шевченко у моєму житті”; написати твір- мініатюру із цією назвою, використовуючи слова з апострофом.
Схожі презентації
Категорії