Позначення м’якості приголосних на письмі буквами ь, і, є, ю, я. правила вживання м’якого знака
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
День, дім, люк, синє, синь, доня, ліс, доля, сюди, місяць, кулька Записати слова буквами і фонетичною транскрипцією; [ден'], [д'ім], [л'ук], [син'е], [син'], [дон'а], [л'іс], [дол'а], [с'уди], [м'ісац'], [кул'ка] Які звуки у цих словах є м’якими? Які звуки стоять після цих приголосних і як вони позначаються на письмі?
Сьогодні ми: Засвоїмо засоби позначення м'якості на письмі; Поглибимо знання про вживання м'якого знака; Вдосконалимо свої вміння і навички; Будемо тренувати пам’ять, розвивати мислення;
Відгадайте загадку Я один в сім’ї такий, Кажуть, надто вже м’який. Хоч мовчун, та не дивак, В слові я – не зайвий знак. Ь
ПРАВИЛА ВЖИВАННЯ М’ЯКОГО ЗНАКА М’ЯКИЙ ЗНАК ПИШЕТЬСЯ: М’ЯКИЙ ЗНАК НЕ ПИШЕТЬСЯ: Після м’яких д, т, з, с, ц, л, н: мідь, гість, зав’язь, сіль, олень. У дієсловах на –ться: вибачається, умивається. Після букви л, що позначає м’який приголосний, який стоїть перед іншими м’якими приголосними: їдальня, сільський. У буквосполученнях –льк-, -льч-, -льц-, -ньк-, -ньч-, -ньц-,-сьч-, які походять з –льк-, -ньк-, -ськ-: лялька – ляльчин – ляльці. Перед о: дзьоб, льон. Після б, п, в, м, ф: голуб, насип, любов, вісім, верф. Після букв ж, ч, ш, щ: ріж, річ, вишня, хвощ. Після букви р: базар, кобзар, писар. Після букв, що позначають м’які приголосні звуки і стоять перед м’якими приголосними: могутня, свято ( але Тьмяний, різьбяр, бо тьма, різьба). Після н перед ч, ш, щ: кінчик, менший. Після н, л у буквосполученнях -лк-, -лч-, -лц-, -нк-, -нч-, -нц-, що походять з –лк-, -нк- : Наталка - Наталчин – Наталці.
Спишіть. Підкресліть слова з орфограмою “Правопис м’якого знака”. Поясніть правопис. Колись наші пращури Новий рік зустрічали навесні. Із запровадженням християнства в Київській Русі 988 року новолітування перенесли на вересень. Згодом його почали відзначати в січні. У січні святкують велике християнське свято – Різдво.
Виправити помилки і записати слова правильно Вирізблений, кіньця, сидит, рибальчин, сільский, радісьть, живется, розмовляют, сядте, пісьня, кузня, донька, ненчин, льє. Вирізьблений, кінця, сидить, рибалчин, сільський, радість, живеться, розмовляють, сядьте, пісня, кузня, донька, неньчин, ллє.
Відгадайте загадки. На місці крапок, де потрібно, поставте м’який знак, підкресліть м'які приголосні. Поясніть правила вживання м’якого знака. Гострі кігті має – В подушку ховає. Лазить все на плотик, А зовет…ся – …
Що за гіст… Ніжок має шіс…т… Аж четверо крилець має, По квітках собі літає. Ні бджола, Ні джмелик – Зовет…ся – …
Підсумок нашої роботи: Яку тему ми сьогодні вивчили? Правопис якої літери ми засвоїли? Пригадаймо, якими буквами позначається м'якість приголосних на письмі? Наведіть приклади. Як вони позначаються у фонетичній транскрипції? У яких випадках ми пишемо ь? Наведіть приклади. А коли не пишемо?
Домашнє завдання: Опрацювати теоретичний матеріал. Записати по 5 прикладів на кожне правило. Виписати 5 загадок. Підкреслити букви, що передають м’якість на письмі, 3 слова записати фонетично.
Література: Пелих І.В. Уживання м’якого знака. Урок у 5 класі // Вивчаємо українську мову і літературу. – 2007. – № 33. – С.11-16. Виноградова Е. Орфографічний практикум. 5-11 класи // Українська мова і література. – 2002. – № 35. – С.18-23. Матвієнко В. Вправи з ключами до теми “Вживання апострофа і м’якого знака” // Українська мова і література. – 2005. –число 16. – С.15-22.
Схожі презентації
Категорії