Однорідні і неоднорідні означення
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
МЕТА: поглибити й систематизувати знання про однорідні й неоднорідні означення; формувати вміння розрізняти їх у реченнях, доцільно використовувати у власному мовленні, правильно виділяти їх на письмі, виразно читати речення з однорідними й неоднорідними членами, розвивати спостережливість, кмітливість, образне й логічне мислення, творчу уяву; формувати пізнавальну, комунікативну, творчу, соціальну компетентності; виховувати почуття прекрасного, любов до природи.
ІІ. Визначення емоційної готовності учнів до уроку. Метод «Снігова куля» («Земна куля»). Слово вчителя. Уявіть, що перед вами на столі лежить глобус. Передаючи його один одному, висловіть власні побажання людям планети Земля, використовуючи речення з однорідними членами.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів. Перевірка домашнього завдання. Творча робота. Завдання: Складіть три речення з однорідними членами з метою прорекламувати улюблене вами заняття.
Мотивація навчальної діяльності школярів. Проблемне завдання. Порівняйте речення, які записані і з ясуйте, чому в одному випадку між означеннями ставиться кома, а в іншому – ні. 1. Всіх опанував бадьорий, збуджений настрій. 2. Під осінніми високими зорями затихають оселі.
Узгоджені означення — прикметники та дієприкметники,— характеризуючи спільний для них член речення, можуть бути однорідними і неоднорідними. Однорідними означення є тоді, коли кожне з них безпосередньо характеризує означувальний іменник. Вони зв'язані між собою інтонацією переліку, між ними можна поставити сполучник і. Наприклад, у реченні На липах з'явилося свіже, молоде, пахуче листя , кожне з трьох означень зв'язане безпосередньо з іменником листя, між собою ці означення рівноправні. Однорідними називаються такі означення, які, виражаючи споріднені ознаки, стосуються одного слова і характеризують його з одного боку (кольору, розміру, зовнішнього вигляду, внутрішніх якостей тощо).
Однорідними слід вважати: 1) прикметник і дієприкметниковий зворот, який стоїть після нього. Наприклад: У просторому, залитому сонцем кабінеті було пишно, багряно від прапорів.; 2) означення, якщо вони стоять після означуваного слова. Наприклад: Прийде пісня, мов дужна весна, шумовита, рвучка, голосна ; 3) художні означення (епітети). Наприклад: Якісь солодкі, любі спогади та думки колисали його серце . Однорідні означення вимовляються з перелічувальною інтонацією, на письмі виділяються комами.
Неоднорідними називаються означення, які характеризують предмет з різних боків. Неоднорідні означення найчастіше виражаються сполученням якісного і відносного прикметників, а також займенником і прикметником чи дієприкметником. Одшуміли над Придесенням перші весняні грози, по тому настали теплі погожі дні. Однорідність та неоднорідність означень залежать від значення і змісту речення, від смислового навантаження наступного означення в реченні.
Завжди неоднорідними є означення, виражені сполученням займенника й прикметника(мій найкращий друг), якісного і відносного прикметників (високий дніпровський берег), якісного і присвійного прикметників (улюблена мамина пісня).
VІ.Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу. Робота з підручником. Уважно прочитайте теоретичний матеріал у підручнику. Поділіться набутими знаннями у парі.
Інтерактивна гра «Упіймай означення». Завдання: Спишіть подані речення їх у такій послідовності: Спочатку – речення з однорідними означеннями, а потім – з неоднорідними. Підкресліть однорідні означення. 1.Густі кучеряві верби переплелися з гіллям розлогих осокорів. 2.Повільний, журливий спів далеко лунав над луками. 3.Чорна, непроглядна темрява стояла навкруги. 4.Сумними довгими ключами летять у вирій журавлі.
Гра «Хто швидше». Завдання: Скласти речення з поданими групами прикметників. Радісна бентежна… Перший шкільний… Тихе блакитне… Нестримний, рвучкий… Бадьорий, збуджений, піднесений… Чиста, свіжа, солодка…
Творче конструювання. Завдання: Доповніть речення однорідними або неоднорідними означеннями. Сучасні лайнери – зручний … … засіб пересування. Збудована … … телефонна станція. Трава блищала … … росою. Завтра буде … … погода. Навкруги розляглися … … луки. На … … небо зійшов місяць. Закріплення знань, умінь та навичок учнів
Схожі презентації
Категорії