Інформатизація навчального процесу – виклик ХХІ століття
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
М. Павлюченкова вважає, що інформатизація сильно впливає і на політичну обстановку в світі, виділяючи чотири інформаційні фактори: − можливість використовувати найбільшою мірою інтелектуальний потенціал як своєї країни, так і інших країн; − можливість, використовуючи всі види інформаційних технологій, успішно формувати соціокультуру – глибинну основу нації, держави, розповсюджувати та запроваджувати свої духовні та моральні цінності, свою культуру, мову;
− можливість гальмувати духовно-культурний розвиток інших країн, трансформувати і навіть підривати їх духовно-моральні засади; − уміння поряд з відкритими силовими (економічними, дипломатичними і військовими) методами та засобами масштабно і цілеспрямовано використовувати приховані, тонкі інформаційні методи і засоби.
Негативний вплив впровадження інформаційних технологій відзначений в основному робочому документі II Міжнародного конгресу ЮНЕСКО «Освіта і інформатика» (Москва, 1-5 липня 1996 р.): «Є небезпека того, що технології при всій їх корисності можуть потягнути за собою уніфікацію та втрату культури і мови багатьох народів світу».
Наприклад, такі засоби масової інформації, як телебачення, радіо і кіно, піддають народи масовому та безперервному впливу мови, цінностей та інформації інших культур, тоді як їх можливості зміцнення своєї власної спадщини досить обмежені.
Розширення Інтернет та інших доступних на міжнародному рівні комунікаційних мереж переважно акцентує увагу на загальних моментах: на шкоду, специфічність, що поглиблює стурбованість з приводу можливості втрати власної культури. Багато її аспектів, включаючи мову, фольклор, традиції і характер, можуть бути втрачені під впливом західної та інших домінуючих культур».
Аналіз процесу впровадження та використання ІКТ в навчальному процесі дозволяє виділити такі три етапи: електронізація; комп’ютеризація; інформатизація.
Перший етап – електронізація – характеризувався широким впровадженням електронних засобів, обчислювальної техніки в навчальний процес (60-70 роки XX ст.). Другий етап – комп’ютеризація освіти – пов’язаний з використанням потужних комп’ютерів, програмного забезпечення. Для цього етапу притаманна діалогова взаємодія людини з комп’ютером. Діалогове спілкування людини з комп’ютером відкрило нові широкі можливості в освітній галузі. Третій етап – сучасний етап інформатизації освіти – характеризується широким використанням сучасних комп’ютерів, швидкодіючих накопичувачів значної ємності, нових ІКТ, соціальних мереж і сервісів.
Аналіз педагогічного досвіду та наукової літератури свідчить, що використання інформаційних технологій дозволить більш ефективно будувати навчальний процес завдяки можливості: архівно зберігати значні обсяги інформації; забезпечувати легкий доступ до джерел інформації; передавати інформацію на значні відстані; забезпечувати можливість багаторазового повторення фрагментів навчального матеріалу;
управління зображеннями на екрані; автоматизації управлінської діяльності; урізноманітнення форм представлення інформації; використання засобів мультимедіа.
Найважливішими завданнями інформатизації освіти є: 1) підвищення якості підготовки фахівців на основі використання у навчальному процесі інформаційних технологій; 2) упровадження активних методів навчання, підвищення творчої та інтелектуальної складової; 3) інтеграція різноманітних видів навчальної діяльності; 4) адаптація технологій навчання до індивідуальних особливостей студентів;
5) розробка нових технологій навчання, що сприяють активізації пізнавальної діяльності всіх, хто навчається, підвищують мотивацію на основі засобів і методів ІКТ до їх використання у професійній діяльності; 6) забезпечення неперервності та наступності в навчанні; 7) розробка навчальних матеріалів для дистанційного навчання; 8) удосконалення програмно-методичного забезпечення навчального процесу; 9) упровадження інформаційних технологій у процес спеціальної професійної діяльності фахівців різних профілів.
На сучасному етапі розвитку освітнього процесу можна виділити такі тенденції: 1) формування системи неперервної освіти впродовж усього життя; 2) створення єдиного інформаційного простору; 3) синтез засобів і методів традиційного навчання з інформаційно-комунікаційними технологіями; 4) активне впровадження нових засобів і методів навчання, які орієнтовані на використання ІКТ; 5) створення системи випереджувального навчання.
Схожі презентації
Категорії