ФОРМУВАННЯ КЛЮЧОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Дай мені рибку, і я буду їсти її весь день, навчи мене ловити рибку, і я буду їсти її протягом всього життя. Східна народна мудрість
Метою комунікативної компетентності є: формування культури усного та писемного мовлення як засобу вільного спілкування та самовираження. Тому, щоб учні вміли спілкуватися усно і письмово на уроках: використовую на уроках діалоги, монологи; інсценізую казки; пропоную усний опис картини; проводжу нестандартні уроки, ділові та інтелектуальні ігри; розширюю словниковий запас учнів через роботу із словниками; пропоную складання словосполучень та речень , проводжу роботу з відновлення деформованого тексту; використовую мовні інтерактивні технології та прийоми педагогічної техніки; організовую роботу по складанню пам’ятки щодо адекватного спілкування і відпрацювання з дітьми з використанням конструкцій «Я вважаю», «Перепрошую», «Я певен», «Дозвольте».
Інформаційні передбачають оволодіння вміннями здобувати різноманітну інформацію, осмислювати й використовувати її. Тому в навчально-виховній діяльності: вчу дітей працювати з підручником, словниками, зошитами з друкованою основою; пропоную пам’ятки: «Робота над текстом», «Учись читати правильно», «Учись читати виразно», «Учись переказувати близько до тексту», «Короткий переказ» ; сприяю формування вміння опрацьовувати інформацію на основі аналізу, синтезу, порівняння, узагальнення; вчу дітей діалогу як засобу отримання інформації один від одного; стимулюю знайомство учнів з дитячою періодикою («Пізнайко», «Казковий вечір», «Барвінок»); стимулюю учнів до роботи з комп’ютером.
Пам’ятка 1 Вчись читати правильно! 1. Стеж за словами в рядку, не переставляй їх. 2. Намагайся зрозуміти те, про що читаєш. 3. Під час читання будь уважним до кожного слова. 4. Читаючи мовчки, намагайся не шепотіти й не ворушити губами. Пам’ятка 2 Вчись читати виразно! 1. Пам’ятай: не можна прочитати виразно, якщо не розумієш змісту. 2. Спробуй уявити собі те, про що читаєш. 3. Визнач своє (та автора) ставлення до подій, персонажів. Намагайся, читаючи, передати інтонацію автора (персонажа), виділяй голосом важливе. 4. Визнач основне завдання читання (що ти хочеш передати). 5. Читай, чітко вимовляючи слова, дотримуйся пауз у кінці речень, між абзацами й частинами тексту. Пам’ятка 3 Вчись переказувати близько до тексту. 1. Прочитай текст уважно, щоб не переплутати послідовність подій. 2. Визнач основні смислові частини. 3. Добери заголовки до частин. 4. Перекажи текст. Пам’ятка 4 Короткий переказ 1. Прочитай текст. 2. Склади план (поділи текст на логічні частини, визнач у них головну думку, добери заголовки). 3. Виділи важливі думки в кожній частині. 4. Перекажи текст за планом.
и Анатолій Дімаров Анатолій Дімаров народився в 1922 році на Полтавщині в сім'ї хлібороба. За своє життя письменник відчув на собі і жахи голодомору, і біль Великої Вітчизняної війни. Письменник і донині мешкає в Києві. Не дивлячись на свій вік, Анатолій Андрійович дуже активна людина з веселою вдачею, гострим розумом, почуттям гумору і великою працездатністю.
Народився В.О.Сухомлинський 28 вересня 1918 року в с. Василівці на Кіровоградщині в родині бідного селянина.
Компетенції саморозвитку та самоосвіти пов’язані з потребою і готовністю постійно навчатися, виконувати творчі завдання. Тому залучаю дітей до виконання творчих завдань та участі в інтелектуальних заходах, практикую диференційовані домашні завдання.
Навчаю так, щоб кожен учень розумів, що навчання є для нього життєвою необхідністю. Що кожна людина знайде своє місце в житті, якщо оволодіє всім необхідним для реалізації її життєвих планів.
Для виконання творчих ,цікавих спільних завдань часто використовую малюнки казкових героїв (Незнайка, мудрої Сови, Собачки, Півника, Котика з лісової школи, Буратіно). Кожного разу міняю казкових героїв, ставлю перед учнями різні завдання: - допоможіть Незнайкові скласти речення із розсипаних слів; - поясніть Мурчику, Гавчику і Когутику, як правильно писати їх клички; - перевірити, чи правильно Буратіно виконав це завдання.
Взявши за основу своєї діяльності систему індивідуально-диференційованого підходу до учнів у процесі навчання, створюю сприятливі умови для розвитку кожної дитини. Мене турбує, як не допустити відставання слабких дітей і водночас не стримувати темпу зростання сильних учнів. Тому прагну: - кожній дитині, навіть найслабшій, дати міцні знання; - у кожному вихованцю бачити неповторну особистість , індивідуальність; - кожну хвилину перебування учня в класі перетворити для нього на радість. У цьому мені допомагає диференційований підхід до навчання.
Диференційований підхід на етапі закріплення і застосування знань здійснюю переважно у вигляді завдань різної складності й характеру. Вибір їх за варіантами для самостійної роботи учні здійснюють на основі самооцінки своїх можливостей згідно табличок «Самооцінка» та «Сходинки моїх досягнень»
Тема: Велика буква в іменах по батькові та прізвищах людей. Тренувальні вправи 1. Колективна робота. Завдання. Прочитайте речення. Вставте потрібні букви в словах. На які запитання відповідають ці слова? … аша і …аля сидять за однією партою. (Даша і Галя сидять за однією партою). 2. Завдання на вибір І варіант. Виписати імена дітей в алфавітному порядку (завдання на дошці). ІІ варіант. Групова робота (вправа 215): списати, підкреслити прізвища, пояснити, чому слова написані з великої букви. 3. Спільне завдання: вибіркове списування (вправа 216).
Тема: Слова – назви предметів (закріплення). Мета: закріпити вміння розпізнавати слова-назви предметів. 1. Колективна робота. Складання розповіді за малюнками і словами. Записати останнє речення. Підкреслити іменники. Вибір варіантів: І варіант: самостійно. ІІ варіант: з допомогою вчителя. 2. В..р..сень, уч..т..лька, д..ктант, д..т..на, м..даль, мтро, ол..нь, вул…ця, за..ць. Вставити пропущені букви, поставивши наголоси. І варіант. Виписати слова, які відповідають на запитання «хто?» ІІ варіант. Виписати слова, які відповідають на запитання «що?»
Ось приклади поступового нарощування складності тренувальних вправ на уроках мови: 1. Спиши. Підкресли клички тварин. Поясни правопис слів з великої букви. 1. Собаки Лайка, Білка, Стрілка, Сніжинка – перші мандрівники космосу. 2. Діти доглядали маленьких лошат Орлика і Вогника. 3. Лелека Журка знявся з місця. 2. Доповни речення. Що ми їмо? Ми їмо …, …, … . Що ми одягаємо? Ми вдягаємо …, …, … . 3. Випиши групами слова, близькі за значенням. Труд, метелиця, хуга, хуртовина, робота, завірюха, віхола, праця, заметіль. 4. Напишіть відповіді на запитання. В якій країні ти живеш? Як називається столиця нашої держави? Як називається місто, в якому ти живеш? За якою адресою ти живеш? 5. Запиши повні відповіді на запитання: Як звати твою маму? З ким ти товаришуєш? Як звати твою вчительку? 6. За малюнком та запитаннями склади розповідь. Допиши заголовок. Запиши
Уроки мови не уявляю без опорних схем, цікавих ігор. Це дозволяє дітям ознайомлюватись з новим для них навчальнимматеріалом, Закріплювати вивчений.
Щоб навчальний процес відбувався за умови постійної, активної взаємодії всіх учнів, на сучасному етапі вводяться інтерактивні методи навчання. Адже організація інтерактивного навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій, спільне вирішення проблеми на основі аналізу обставин та відповідної ситуації. Під час інтерактивного навчання учні вчаться бути демократичними, спілкуватися з іншими, конструктивно мислити, приймати продумані рішення. Саме інтерактивні методи дають змогу створювати навчальне середовище, в якому учні формують характер, розвивають світогляд, логічне мислення, шукають зв’язок між новими та вже отриманими знаннями; мають змогу зробитивідкриття; формують свої власні ідеї та думки за допомогою різноманітних засобів; навчаються співробітництву. Тобто, інтерактивні методи є одними із шляхів формування життєвих компетентностей.
Мозковий штурм. Є прекрасним методом для використання досвіду учнів з метою розв’язання проблем та розробки ідей. Ефективний метод колективного обговорення, що спонукає учні проявляти свою уяву та творчість, допомагає знаходити кілька рішень з конкретної теми.
Перед очима дітей виник такий цікавий «кущ». зла, жорстока білосніжка мстива дбайлива зла ЗИМА добра господиня холодна трудівниця морозяна, вітряна чарівниця добра, лагідна
Метод «Читання з зупинками». Керуючись певними міркуваннями, розподіляю текст на частини. Після прочитання кожної частини здійснюється рефлексія діяльності учнів із застосуванням прийому прогнозування, тобто від учнів вимагається вміння зробити деякі висновки або спрогнозувати наслідки з опрацьованого ними матеріалу. Методи «Мікрофон», «Незакінчене речення». Учні повинні закінчити одне й те ж речення, висловлюючи свою думку чи позицію. Відповіді учнів можуть починатися зі слів: «Я буду», «Я знаю», «Я вмію», «Я ціную», «Я можу» і т.д.
Цікавим методом є метод «Складання сенкану». Добір слів, які відповідають на запитання різних частин мови, складання словосполучень, речень до даних слів. Вивчаючи оповідання В.Чухліба «Повінь», діти складають сенкан до слова Тетянка: Тетянка добра, чуйна оберігає, захищає, допомагає справжній друг рідній природі товариш
Ефективними методами, що допомагають вчити моїх дітей здобувати знання і критично мислити, є парна і групова робота. Організовую її як на уроках засвоєння, так і на уроках застосування знань, умінь та навичок.
Працюючи впарах, учням дається шанс подумати, обмінятись ідеями з партнером і лише потім озвучувати думки перед класом. Вона сприяє удосконаленню навичок спілкування, вміння висловлюватись, критичного мислення, вміння переконувати і вести дискусію. Під час роботи в парах учні обговорюють завдання, короткий текст, визначають ставлення (думку) партнера з того чи іншого питання, твердження; здійснюють критичний аналіз роботи один одного; формують підсумок теми, що вивчається.
Опрацьовуючи вірш Ганни Чубач «Я беру своє відерце», учні, працюючи в парах, виконували диференційоване завдання. Одні закінчували думку рядками вірша. Другі доповнювали малюнок до тексту своїми висловлюваннями. Треті – складали розповідь про допомогу батькам на городах. «біжу мерщій по воду, бо …» «не спали - …» «ні очей, ні вух не мають, бо …» «помідори червоніють, бо …» «хочуть їсти, хочуть пити, та …»
Вирішення певних проблем відбувається переважно в групах. Групова форма роботи передбачає навчання одним групи учнів; всі інші працюють над одним завданням разом із наступним контролем за результатами. Цей прийом відкриває для учнів можливості співпраці зі своїми ровесниками, реалізації природного прагнення кожної людини до спілкування, сприяє досягненню учнями вищих результатів засвоєння знань і формування вмінь. Така модель може застосовуватись на різних етапах навчання.
На уроці позакласного читання, вивчаючи тему «Зима - білосніжна», на етапі засвоєння нових знань і вмінь кожна група отримала завдання певного рівня. Перша група працювала над віршем В.Бичка «Зима» і виконувала такі завдання: Прочитати вірш. Знайти рядки, в яких описані ознаки зими. Друга група опрацьовувала вірш І.Блажкевича «Взимку» і виконувала такі завдання:: Прочитати вірш. Знайти рядки, в яких розповідається про просьбу пташок взимку. Третя група виконувала завдання за віршем «Грудень» Л.Литвинця: Прочитати вірш.
АЛГОРИТМ РОБОТИ З НОВИМ МАТЕРІАЛОМ 1. Прочитай текст. 2. Дай відповіді на запитання у кінці тексту. 3. Склади запитання другу. 4. Склади зв’язну розповідь на основі прочитаного. 5. Доповни інформацію, відшукай з інших джерел. 6. Намалюй малюнок до змісту тексту за своєю уявою. 7. Підготуй словникову роботу, поясни значення нових для тебе слів. 8. Перекажи стисло, повідом головне. 9. Перекажи із зміною особи. 10. Дай характеристику героям. 11. Відшукай прислів’я, приказки до теми тексту.
В навчальному процесі впроваджую такі прийоми оцінювання учнів: експрес опитування (це можуть бути стислі усні або письмові відповіді, завдання типу «продовжити речення», заповнити таблицю, скласти схему) Тест. Завдання тесту може полягати в тому, що учні повинні вибирати правильну відповідь із кілько запропонованих варіантів або, дати відповідь одним із слів «так» чи «ні». Тест «Так чи ні». 1. У човні – Тетянка з дідусем. 2. Ремезове гніздо схоже на пухову рукавичку. 3. Тетянка на острівці рвала молодий щавель. 4. У кущах дівчинка побачила лисичку. 5. Зайчика на роздолі випустили на волю..
В цілому цей метод є цінним. Застосовуючи цей метод, я багато чого дізнаюсь про себе й учнів, а також про якість навчального процесу. Самооцінку уроку учні здійснюють за табличками «Урок» та «Знаю. Вмію. Ціную» САМООЦІНКА Жовтий - цікаво, пізнавально, легко Синій - важко, але цікаво Зелений - не зрозуміло, але цікаво Коричневий - не зрозуміло, не цікаво
Результат навчання обов’язково підлягає оцінюванню. Виходячи з того, що компетентність – це кінцевий результат навчання, актуалізується проблема визначення критеріїв оцінювання сформованості цієї загальної здатності. Оцінювання компетнтностей має бути рівнем, співвідноситися з рівнями оцінювання навчальних досягнень. Виконавши якесь завдання, дитина, звичайно захоче, щоб була оцінена робота. Я вважаю, що дитина має знати про результати своєї праці. Залучаю до оцінювання й учнів.
Я впевнена, що наші учні досягнуть успіху в житті, зможуть щастя своє створити власними руками. Школа лише думає про майбутнє, а її учні його збудують. Я хочу, щоб у дитячому світі життєтворчості було завжди сонячно. І завершую свої роздуми словами східного поета, філософа Каміна Джибрана. «Ваші діти – це ваші діти. Це сини і доньки самого життя. Вони прийшли завдяки вам, але не від вас. Ви можете дати їм свою любов, але не свої думки. У них є свої власні думки. Ви можете дати кров їхнім тілам, але не їхнім думкам. Тому що їхні душі живуть у завтрашньому дні, куди ви не можете потрапити навіть у ваших мріях. Ви можете прагнути бути схожими на них, але не намагайтесь зробити їх такими, як ви, бо життя не рухається назад і не зупиняється у вчорашньому дні».
Схожі презентації
Категорії