Дослідницька діяльність з української літератури як засіб фундаменталізації змісту профільної освіти школярів
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Дослідницька діяльність з української літератури як засіб фундаменталізації змісту профільної освіти Н.М. Кадоб’янська, методист НМЦ профільного навчання ІППО
… ніколи не варто вичерпувати предмет до того, що вже нічого не залишається на долю читача. Річ не у тім, щоб примусити його читати, а у тому, щоб примусити його думати. Шарль Монтескьє НМЦ профільного навчання
Ідея дослідження як методу навчання налічує дві з половиною тисячі років і належить відомому давньогрецькому філософу Сократу (469 – 399 рр. до Н.Х.). Свій метод Сократ назвав майєвтикою (грецьк. – повивальне мистецтво). НМЦ профільного навчання
Під час застосування дослідницького методу домінує самостійна робота учнів порівняно з іншими видами діяльності. Всебічне використання цього методу передбачається у старших класах, коли для стимулювання навчальної діяльності залучаються всі його прийоми. Критичне опанування художніх творів, наукових або науково-популярних книжок та статей у процесі роботи над певною темою набуває характеру дослідження. НМЦ профільного навчання
Дослідницький шлях пізнання – головний принцип вивчення художнього твору Завдання вчителя-словесника – пробудити в учнів дух дослідження, створити на своїх уроках сприятливі психологічні й дидактичні умови для цього й саме на цій основі формувати читача НМЦ профільного навчання
Мета шкільного дослідження на уроках літератури – розвинути певні уміння та навички, необхідні для вирішення нестандартних завдань, навчити самостійному пошуку засобів розкриття сутності нового поняття, пошуку шляхів вирішення конкретної наукової проблеми НМЦ профільного навчання
Психолого-педагогічні умови, необхідні для створення навчального дослідження на уроках літератури: - сприятливий психологічний фон, на якому здійснюється навчальна діяльність; - емоційний характер навчання; - індивідуалізація процесу навчання. НМЦ профільного навчання
Необхідна методична умова організації дослідницької діяльності учнів – створення “духу дослідження” у навчанні НМЦ профільного навчання
Прийоми в роботі вчителя, спрямовані на дослідження: інтригуючий початок; - полемічний характер викладання матеріалу; контрастне зіставлення аргументів; розгляд проблемних питань, що потребують вирішення; зіставлення твору з іншими творами, з екранізацією, постановкою на сцені НМЦ профільного навчання
Види шкільних досліджень: читацькі; бібліографічні; художні; біографічні; краєзнавчі; історичні; мистецтвознавчі; перекладознавчі; літературознавчі; НМЦ профільного навчання
Читацькі – читання літературних творів, накопичення спостережень над текстом, аналіз читацьких вражень інших учнів та власного сприйняття. Бібліографічні – складання бібліографії з теми дослідження, анотацій до книг, підготовка картотеки. Художні – виразне читання з чітко висловленим надзавданням (метою читання), інсценування твору, малювання на літературні теми, створення сценаріїв на основі твору. НМЦ профільного навчання
Біографічні – збір та дослідження невідомих фактів із життя письменників. Краєнавчі – вивчення пам’ятних місць, матеріалів музеїв, пов’язаних з життям і творчістю письменника. Історичні – аналіз історичних подій та їх відображення в літературному творі. НМЦ профільного навчання
Мистецтвознавчі – аналіз творів образотворчого, музичного, театрального, кіно- та телемистецтв у зв’язку з творами літератури. Перекладознавчі – порівняння оригіналу твору з підрядником, з різними перекладами твору, зіставлення різних перекладів. Літературознавчі – коментар та самостійний оригінальний аналіз художнього твору, дослідження з питань теорії літератури, аналіз наукових першоджерел, критичних матеріалів з теми дослідження. НМЦ профільного навчання
Для того, щоб дослідницька робота була цікавою й навіть необхідною для подальшого професійного розвитку школярів, важливо враховувати профіль класів. Для майбутніх учителів корисною буде тема: “Проблеми виховання в творчості Григорія Сковороди”. У класах з поглибленим вивченням іноземних мов варто запропонувати теми досліджень, пов’язані зі зіставленням оригіналу твору з перекладами, зробленими різними перекладачами. НМЦ профільного навчання
Для класів філологічного профілю можна запропонувати дослідження компаративного характеру (напр., “Розвиток традицій Мольєра у творах “Мартин Боруля” І.Карпенка-Карого та “Мина Мазайло” М. Куліша). Для майбутніх юристів корисним може стати дослідження пригнічених прав людини в романі Панаса Мирного “Хіба ревуть воли, як ясла повні?” У класах економічного профілю можна запропонувати учням проаналізувати фінансову аферу в комедії Івана карпенка-Карого “Сто тисяч” або “Хазяїн”. НМЦ профільного навчання
Організація дослідницької діяльності учнів при вивченні української літератури є ефективним засобом фундаменталізації профільної освіти НМЦ профільного навчання
Схожі презентації
Категорії