Соціальне медичне страхування для України
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
КЛЮЧОВІ ПРОБЛЕМИ ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я В УКРАЇНІ Дефіцит коштів Неефективність використання наявних ресурсів
Витрати країн на охорону здоров’я, в % ВВП залежно від подушного ВВП Україна Україна Джерело: WHO data
Співвідношення громадських та приватних витрат на охорону здоров’я в окремих країнах Європи (в %ВВП,2002) Source: OECD Health Data (2004)
Роль платежів готівкою Збільшують тягар витрат бідних та хворих людей Різко скорочують можливості керованості системи охорони здоров’я
В цілому галузь зберегла риси, притаманні радянській моделі охорони здоров’я (моделі Семашко) і являє собою уламок планової системи ведення господарства Спроби реформування галузі адміністративними заходами виявилися невдалими Охорона здоров‘я в Україні
Для вирішення проблем охорони здоров’я необхідно не тільки збільшення загальних обсягів фінансування, але й наявність потужного економічного мотиватора/ каталізатора перетворень
Один з механізмів подолання накопичених проблем – перехід від інтегрованої бюджетної системи (системи Семашко) до страхової системи
Країни Європейського регіону за методом фінансування Джерело: Р.Б.Салтман, Дж.Фигейрас, 2000
Страхова модель фінансування охорони здоров’я- система, де основним джерелом фінансування є кошти соціального медичного страхування Страхова медицина – архаїчний некоректний термін для позначення соціального медичного страхування, виник в Росії на початку ХХ ст.
один з видів особистого страхування; є формою соціального захисту інтересів населення в сфері охорони здоров’я. Соціальне Добровільне/ приватне Медичне страхування -
Фінансування шляхом соціального медичного страхування Фінансування, яке згідно законодавства, обов’язково покриває витрати на медичну допомогу при посередництві офіційно встановленого стороннього платника; Джерелом коштів є внески, розмір яких не пов’язаний з рівнем ризиків і які відділені від інших обов’язкових податків та зборів Джерело: Ч.Норманд, Р.Буссе, 2002
Добровільне медичне страхування тип страхування , який звичайно спонукається комерційними мотивами та здійснюється з використанням специфічної техніки страхування, призначеної для оцінки індивідуального та/або групового ризику. розмір страхового внеску або премії і, відповідно можливий об’єм медичної допомоги, визначається станом здоров’я застрахованих
Основні характеристики СМС: СМС є обов’язковим для більшості або для всього населення; застраховані особи платять регулярні внески у відповідності з законом розмір внесків звичайно визначається розміром зарплати функції основних управлінських органів системи і платників за медичне обслуговування виконують квазідержавні інституції (звичайно іменуються медичними фондами) внески, які уряд робить в інтересах непрацюючих звичайно проводяться через медичний фонд/фонди
Моделі організації СМС А. Неконкурентні Єдиний національний фонд Декілька не конкуруючих між собою (монопольних) фондів В. Конкурентні Декілька конкуруючих між собою фондів з правом застрахованого вибору фонду
Конкурентна модель СМС Немає переконливих доказів стосовно економічної ефективності моделі СМС з вибором фонду Існують проблеми концентрації ризиків в окремих фондах, що загрожує фінансовій сталості та справедливості системи охорони здоров’я Значні технічні складнощі з перерозподілом коштів між фондами для вирівнювання фінансових ризиків
Модель з єдиним національним фондом СМС Визнається досить ефективною при запровадженні СМС, оскільки: Забезпечує інтеграцію фінансових потоків і створення потужного фінансового пулу Створює умови для поліпшення планування ресурсів охорони здоров’я Є легко керованою Має невеликі адміністративні витрати
Модель з єдиним національним фондом СМС (продовження) Ряд країн ЦіСЄ та СНД обрали як інкасуючий орган Єдиний національний фонд СМС (Угорщина, Словаччина, Хорватія, Естонія, Польща з 2003р.) Водночас Рекомендується обережно визначати статус фондів і механізми їх підзвітності, щоб попередити можливість переходу Фондів СМС - напівнезалежних агенцій –під контроль наділених повноваженнями заінтересованих осіб.
Введення страхової моделі фінансування охорони здоров’я в постсоціалістичних країнах Податок на зарплату запроваджено в 14 з 27 країн ЦіСЄ/ колишнього СРСР. В 9 – основне джерело фінансування, в 5 – доповнення до загального оподаткування 1990: Угорщина 1992: В’єтнам, Естонія 1993: Латвія, Росія, Словенія, Хорватія, Чехія и Словаччина 1994: Монголія 1995: Албанія, Грузія 1996: Казахстан 1997: Киргизія, Литва 1999: Болгарія, Польща, Румунія 2003: Молдова
Захист охорони здоров’я в умовах економічного спаду від фінансових втрат та підвищення сталості системи Підвищення ефективності функціонування галузі за умови комплексності проведення перетворень Значного росту об’ємів фінансування в країнах з перехідною економікою не відбулося Результати запровадження СМС в країнах ЦіСЄ/СНД
Молдова Джерело: Міністерство охорони здоров’я Молдови Витрати країни на охорону здоров’я у 2001–2004 рр., млн. лей Витрати на ліки та харчування з розрахунку на 1 ліжкодень в 2003 р. та в 2004 р. , лей 2003р. 2004р.
Молдова: Підвищення ефективності використання ресурсів Джерело: Міністерство охорони здоров’я Молдови Ефективність роботи стаціонарів Господарчі витрати ЛПЗ в 2003-2004рр., млн. лей
Рекомендована модель організації СМС в Україні СМС охоплюється все населення країни Джерела фінансування - страхові внески,що нараховуються на фонд оплати праці, та відрахування з бюджету за непрацюючих До сплати страхових внесків за непрацююче населення залучаються відповідні фонди соціального страхування Організацією, що забезпечує збір внесків на СМС та їх розподіл, є Національний фонд СМС Фонд має статус квазідержавної некомерційної організації Діяльність фонду підзвітна уряду Фонд вступає з надавачами медичних послуг у договірні відносини
Переваги моделі СМС для України Підвищення сталості фінансової системи охорони здоров’я Захищеність від можливих політичних маніпуляцій Ліквідація розпорошеності фінансових потоків і створення потужного фінансового пулу Відносно безболісне подолання фрагментації охорони здоров’я; формування адекватної територіальної структури медичного обслуговування - «єдиного медичного простору» Формування умов для ефективного управління ресурсами Підвищення прозорості функціонування системи
Ключова умова ефективності переходу до СМС – комплексність перетворень Об’єднання коштів Система критеріїв якості Управлінські та інформаційні системи Структурна реорганізація системи, автономія постачальників, нові форми їх фінансування/оплати послуг, договірні відносини з фінансуючою стороною та ін.
Висновок СМС в Україні слід розглядати передусім як потужний фактор активізації загальних перетворень в галузі Запровадження СМС доцільно при наявності сильного стратегічного забезпечення та з врахуванням досвіду (позитивного і негативного), накопиченого в різних країнах
Навчання без мислі марно Мисль без навчання небезпечна Конфуцій біля 551-479р. до н.е. китайський мислитель
Схожі презентації
Категорії