Вставні слова
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Тема уроку: «Вставні слова (словосполучення, речення). Розділові знаки при них» вчитель української мови та літератури Караташ Н.А.
Мета уроку: навчальна: ознайомити учнів з відомостями про вставні слова (словосполучення, речення), їх роль у мовленні; формувати вміння знаходити речення із вставними словами, відрізняти їх від речень з однозвучними невставними словами; розвивальна: розвивати мовленнєво-комунікативні вміння визначати вставні слова; виховна: виховувати в учнів культуру мов лення, уміння правильно й доречно вживати вставні слова в мовленні.
Обладнання: підручник, таблиця підручника, «Ук раїнський правопис», казка «Вставне слово», байка Л. Глібова «Зозуля й півень».
Бесіда з учнями: Який розділ науки про мову ми вивчаємо? Що вивчає синтаксис? Що називається звертанням? Назвіть способи вираження звертання. Наведіть приклади. Які звертання називаються поширеними? Якими розділовими знаками виділяються звер тання?
Записуємо речення, визначити звертання, дати йому характеристику, пояснити розділові знаки. Зро бити синтаксичний розбір речення Учітеся, брати мої, думайте, читайте! (Т. Шевченко)
Картка 1 Поставити слова в кличній формі: мама дідусь друг земляк голуб Оля Галина Андріївна ювіляр Київ
Картка 1 Поставити слова в кличній формі: мама дідусь друг земляк голуб Оля Галина Андріївна ювіляр Київ мамо дідусю друже земляче голубе Олю Галино Андріївно ювіляре Києве
Картка 2 Розставити потрібні розділові знаки, пояснити ор фограми та пунктограми в реченні. Мужай, прекрасна наша мово, серед прекрасних братніх мов! М. Рильський Розібрати за будовою: прекрасна братніх
Картка 2 Розставити потрібні розділові знаки, пояснити ор фограми та пунктограми в реченні. дієсл.прикм.займ. ім.. Мужай, прекрасна наша мово, серед прекрасних братніх мов! М. Рильський Розібрати за будовою: прекрасна братніх
Інсценізація байки Леоніда Глібова «Зозуля й Півень» Виписати з байки звертання в дві колонки: поши рені — непоширені Вибірковий диктант Непоширені звертання Поширені звертання
Інсценізація байки Леоніда Глібова «Зозуля й Півень» Виписати з байки звертання в дві колонки: поши рені — непоширені Вибірковий диктант Непоширені звертання Поширені звертання Півне Зозуленько Голубонько Братику Зіронька моя Куме мій Кралечко моя Моя перепеличко
Виконання завдань 1. Хто в байці Л. Глібова «Зозуля й Півень» помітив речення із вставним реченням? Джерело думки Рука, як кажуть, руку миє.
Які слова називаються вставними? Яка роль вставних слів у мовленні? З якою інтонацією вимовляються вставні слова, словосполучення, речення? Якими розділовими знаками вони виділяються на письмі?
4. Розпізнати, де в реченні є вставне слово, а де однозвучне слово. Мені здається, що жила я завжди... Л.Українка Ягня, здається, веселилось! Т.Шевченко
4. Розпізнати, де в реченні є вставне слово, а де однозвучне слово. Дієслово Мені здається, що жила я завжди... Л.Українка Ягня, здається, веселилось! Т.Шевченко Здається – вставне слово, що виражає припущен ня.
Вправа 137 Прочитайте, визначте, яки ми членами речення є слова, однозвучні із вставними. Спишіть речення з вставними словами. Поставте, де треба, пропущені коми. Назвіть пунктограму. Здається, рукою подати до села. Правда, з того часу втекло вже чимало води, непевність Лейтенанта, видно, ніскільки не здивували такі разючі новини.
Вправа 137 Прочитайте, визначте, яки ми членами речення є слова, однозвучні із вставними. Спишіть речення з вставними словами. Поставте, де треба, пропущені коми. Назвіть пунктограму. Припущення Здається, рукою подати до села. упевнен. Правда, з того часу втекло вже чимало води, непевність Лейтенанта, видно, ніскільки не здивували такі разючі новини.
Вставити пропущені вставні слова, словосполу чення, речення. Висловити думку з певністю Ти... став хорошим учнем. Щоденна зарядка ... зміцнює здоров'я. Режим дня... допомагає учневі правильно розпо ділити свій час.
Вказати на послідовність або зв'язок думок Повернувшись із школи, пообідавши і відпочивши, виконую письмові завдання, вчу на пам'ять вірші, та тую усні завдання. Під час ранкової зарядки необхідно, щоб у кімнаті було свіже повітря, вправи слід робити без поспіху, дотримуючись правильного дихання, після зарядки бажано обтертися холодною водою.
Вказати на послідовність або зв'язок думок Повернувшись із школи, пообідавши і відпочивши, виконую письмові завдання, вчу на пам'ять вірші, та тую усні завдання. Під час ранкової зарядки необхідно, щоб у кімнаті було свіже повітря, вправи слід робити без поспіху, дотримуючись правильного дихання, після зарядки бажано обтертися холодною водою.
Вставне слово Вставне слово знало про все на світі. Хай найдрібніше що скоїться, а дізнається. Чи хто не з тієї ноги встав, чи хто на когось щось подумав – отримувало інформацію моментально. Тільки зайде в речення – новина готова. Таємниче всміхнеться і змовницьким шепотом розпочне: Між іншим, ви чули? Що? – кинуться всі до Вставного слова. Бо ж ніхто, ясна річ, не чув нічого. Не чули? Підмет учора дружину Додатка підво зив додому. Тільки це, між іншим, домовились?.. Або: Ой, що я знаю!.. А що? Звісно, то, між іншим, не для розголосу, але вчора Обставина мети свого благовірного лупцюва ла!..
Вставне слово не милувало нікого. Сьогодні про вас розкаже, завтра мене «ощасливить». Дружити з ним лячнувато було, а от слухати... Дня не могли без нього! А найдужче відчулося це тоді, коли Вставне сло во з роботи попросили. Не того попросили, що колектив захотів. Просто переборщило трохи Вставне слово, набалакавши, буцім Присудок у калюжі п'яним валявся. Присудок образи не стерпів і поставив питання руба. Ну, а плювати проти вітру... Коротше, думка була одностайна: за підрив авто ритету керівника, за розповсюдження наклепів і пліток Вставне слово з колективу виключити. Так то й так. Але ж у реченні стало відразу, як у могилі. Усі принишкли, спохмурніли. Клацають без угаву на машинках – словом не перемовляться. Що в світі робиться – ніхто ані-ні. Може, там уже війна почалася – де почуєш? Із Вставним словом таки ве селіше жилося. Як розкаже, бувало, що, в Прикмет ника прищ на суфіксі вискочив, то, їй же право, нат хненніше працюється. А тепер... Що казати, не та атмосфера. Зовсім не та.
Присудок, либонь, і сам це скоро відчув. Призна тися, він теж полюбляв слухати Вставне слово, а що встиг уже пересердитись, то знову поставив питання руба: на роботі поновити. Підтриманий, безперечно, був одностайно. Вставне слово з'явилось у реченні бліде, з синця ми попід очима. Вочевидь, таки сильно виключення вплинуло. Аж стурбувалися усі: чи не перестане по стачати новинами? Нараз Вставне слово усміхнулось і по-змовниць кому зашепотіло: Ви чули? Що? – зраділо кинулись до нього члени речен ня. Прикладка розлучатися хоче. Тільки це, між іншим, гаразд? Усі засвітились. У колективі знову запанував здо ровий дух. БЕЗ ЕМОЦІЙ НУДНО ЖИТИ!
Домашне завдання Вивчити § 24 «Вставні слова» Виконати вправу 140 (письмово), 141 (усно) *Виконати вправц 139 (письмово)
Ну що б, здавалося, слова... Слова та голос – більш нічого. А серце б'ється – ожива. Як їх почує!...
Схожі презентації
Категорії