Види речень за метою висловлювання
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
ВИДИ РЕЧЕНЬ ЗА МЕТОЮ ВИСЛОВЛЮВАННЯ. ОКЛИЧНІ РЕЧЕННЯ. РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ В КІНЦІ РЕЧЕННЯ Презентацію створено за допомогою комп’ютерної програми ВГ «Основа» «Електронний конструктор уроку»
Творче спостереження над мовним матеріалом 1.Прочитати текст. Визначити тему й основну думку. Переказати текст, дотримуючись авторських інтонаційних особливостей та використовуючи різні за метою висловлювання речення. Як можна схарактеризувати вашу місцевість на великоднє свято. Поділитися враженнями та особистими спостереженнями. 2.Пригадати із вивченого матеріалу на уроках української мови, які бувають речення за метою висловлювання. Які розділові знаки ставляться наприкінці таких речень? Навести приклади з тексту. 3.Поміркувати, які особливості мають окличні й спонукальні речення. Свої припущення зіставити з теоретичним матеріалом підручника
У розповідних реченнях щось повідомляється, розповідається. У кінці таких речень ставиться крапка: Питання мови — це питання майстерності (О. Кундзіч). Питальні речення спонукають співрозмовника до участі в розмові. У кінці речення ставиться знак питання: Прекрасне слово, але що в ньому, як не від серця йде воно? (В. Мисик) Спонукальні речення містять наказ, пораду, прохання, спонукання до дії тощо. У кінці речення ставиться крапка або знак оклику (залежно від інтонації): Сталева каска, очі карі,- такою, пісне, будь моя (В. Сосюра).
Дослідження-характеристика 1.Прочитати, правильно інтонуючи речення. Схарактеризувати їх за метою висловлювання. Визначити окличні речення. Яка їх роль у висловлюваннях? Аргументувати свій вибір. 1. Звичайна вода перетворилася в чарівні сніжинки! (І. Цюпа). 2. А навколо далі, а навколо спокій… Скільки того щастя на землі моїй!.. (В. Сосюра). 3. Як хороше, як весело на білім світі жить! (Л. Глібов). 4. Пахне хлібом земля, що дала мені сонце і крила (Д. Павличко). 5. Яким дивом іскрилися берези! (І. Цюпа). 6. Я хочу правді бути вічним другом і ворогом одвічним злу (В. Симоненко). 7. Хіба є хто на землі крилатіший за людину? (О. Гончар). 2.Записати речення. Підкреслити головні й другорядні члени. У виділених словах з’ясувати орфограми.
Лінгвістичне дослідження 1.Прочитати. Визначити види речень за метою висловлювання. Записати, розставляючи розділові знаки замість крапок у кінці речень. 1. Учитесь, читайте, і чужому научайтесь, й свого не цурайтесь… (Т. Шевченко). 2. Як любо йти коханою землею і рідний вітер пити без кінця… (В. Сосюра). 3. Веснянійте, далі сині, наливайтесь сонцем, дні… (В. Сосюра). 4. Як світ новий з старого збудувати… Як научить байдужих почувати… (Леся Українка). 5. Рідна наша, наша мати, з чим, священна, порівняти широчінь твою ясну… (М. Нагнибіда). 6. Як надолужити години прогаяні… (О. Підсуха). 7. Треба слову ніжності додати, щоб уміло друзів пригортати… (М. Сингаївський). 2.Схарактеризувати речення, розкриваючи їх зміст і авторський задум.
Дослідження-реконструювання 1.Прочитати. Визначити стиль і тип мовлення. Перебудувати висловлювання так, щоб у ньому були різні за метою висловлювання речення (зберігаючи суть і зміст їх). Реконструйований текст записати. Чи змінився емоційний настрій його? 2.Зробити синтаксичний розбір трьох речень (на вибір). Накреслити їх схеми.
Творча робота 1.Подані розповідні речення реконструювати на питальні і спонукальні, доповнюючи їх другорядними членами речення. 1.Учні подякували за увагу. 2. Восьмикласники готуються до тематичного оцінювання. 3. Усі були задоволені Євробаченням і пишалися своєю країною. 4. Хлопці принесли найбільше макулатури. 5. Дівчата змагаються в навчанні. 6. Протягом уроків історії ми спостерігали за розвитком української держави. 7. Чорноморське узбережжя - одне з кращих в Україні. 8. Ви записалися для придбання путівки в табір.
Робота в парах 1.Скласти діалог з товаришем по парті на тему «Звичаї в моїй родині». З’ясувати, яке ставлення членів родини до народних свят, яких традицій дотримуються, які звичаї пам’ятають із попередніх поколінь тощо. 2.У репліках використати різні за метою висловлювання речення. 3.Розіграти діалоги й визначити найкращий і найзмістовніший (урахувати емоційний настрій співрозмовників та культуру спілкування).
Домашнє завдання Виписати з творів художньої літератури по три різні за метою висловлювання речення.
Презентацію створено за допомогою комп’ютерної програми ВГ «Основа» «Електронний конструктор уроку» © ТОВ «Видавнича група ˝Основа˝», 201 Джерела: 1.Нікішина Т. В. Усі дидактичні матеріали з української мови у 8 класі. — Х.: Вид. група «Основа», 2008. — 224 с. 2.Омельчук С. А., Ляшкевич А. І. Усі уроки української мови у 8 класі / упор. С. А. Омельчук / С. А. Омельчук, А. І. Ляшкевич — Х.: Вид. група «Основа», 2009. — 331 с. 3.Омельчук С. А. Сучасний урок української мови у 8 класі / уклад. С. А. Омельчук / С. А. Омельчук, А. Ф. Соломахін, М. В. Чаловська — Х.: Вид. група «Основа», 2008. — 200, с. 4.Федоренко В. Л. Мовні цікавинки. Нестандартні дидактичні матеріали. — Х.:Вид. група «Основа», 2006. — 320 с.
Схожі презентації
Категорії