Позиційні чергування у-в,і-й
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Мова твоя, Україно, З мови твоїх солов'їв. Мова твоя солов'їна З присмерком Соловків. Мука твоя і основа. Тільки на все життя Стала книгою Слова Книга Твого Буття... (Д. Кремінь)
Тема уроку:основні випадки чергування у-в, і-й Мета уроку: навчитися правильно застосовувати на практиці позиційні чергування у-в, і-й
Асоціативний кущ Барвиста Мова Веселкова Солов”їна Пісенна Барвінкова Милозвучна Рідна Материнська
Мова, як і музика, повинна бути милозвучною! Українська мова є однією з небагатьох мов, що від природи мають внутрішні засоби гарного звучання. Велика кількість голосних у словах, м’які приголосні, спрощення звуків роблять нашу мову дуже приємною для слуху. Наш словничок: Милозвучність – звукова організація мовлення, яка надає йому особливого мелодійного звучання. Евфонія - приємне звучання окремих мовних елементів .
Українську мову вважають однією з наймилозвучніших у світі. Саме такими були підсумки Всесвітніх конкурсів мов, які відбувалися в Парижі. Двічі українській мові надано третє місце після французької та італійської (1928 р.) і після французької та перської мови фарсі (1934 р.).
Правила милозвучності 1.Звуки в словах та реченнях організовуються так, щоб їх було легко вимовляти і щоб вони були розбірливі для того, хто слухає. Це одна з найважливіших умов милозвучності мови. 2.Українська мова уникає збігу голосних. 3.Українська мова уникає важкого для вимови збігу приголосних. Увага! Якщо доводиться вибирати між збігом голосних і збігом приголосних, то, як правило, насамперед усуваємо збіг голосних (хай навіть при цьому виникне збіг приголосних).
Позиційні чергування у/в, і/й Упасти – впасти, удар – вдар, увесь – ввесь, уночі – вночі, улітку – влітку, учений – вчений.
Встав потрібну букву і обгрунтуй Піднятися ?гору, поглянув ?гору, важко ?піймати, зміг ?піймати, захотіла ?плинути, захотів ?плинути, яскраво ?являти, припинив ?являти, мистецтво ?правління, лишитися без ?правління, намагання ?рівноважити, спробуй ?рівноважити, чай ?прикуску з медом, ласувала ?прикуску з медом.
Встав потрібну букву і обгрунтуй Піднятися вгору, поглянув угору, важко впіймати, зміг упіймати, захотіла вплинути, захотів уплинути, яскраво вявляти, припинив уявляти, мистецтво вправління, лишитися без управління, намагання врівноважити, спробуй урівноважити, чай вприкуску з медом, ласувала уприкуску з медом.
Відпочиває ? твоїх батьків, Гостює ? своєї мами, Одягнений ? світле, Проживаємо ? Львові, Помилка ? свідоцтві, Поклала ? стіл, Стрибнути ? воду Книга ? шухляді, Оцінка ? журналі, Вишня ? саду, Волошка ? полі, Гості ? хаті, Пішли ? кіно, Живу ? Києві. Встав потрібну букву і обгрунтуй
Відпочиває у твоїх батьків, Гостює у своєї мами, Одягнений у світле, Проживаємо у Львові, Помилка у свідоцтві, Поклала у стіл, Стрибнути у воду. Книга в шухляді, Оцінка в журналі, Вишня в саду, Волошка в полі, Гості в хаті, Пішли в кіно, Живу в Києві. Встав потрібну букву і обгрунтуй
Батько ? мати, Війна ? мир, Добро ? зло, Журба ? радість, Небо ? зорі, Квіти ? трави, Літо ? зима. Встав потрібну букву і обгрунтуй ?читель зайшов до класу. Батьки ? діти, учителі ? учні прийшли на свято.
Батько і мати, Війна і мир, Добро і зло, Журба і радість, Небо і зорі, Квіти і трави, Літо і зима. Встав потрібну букву і обгрунтуй Учитель зайшов до класу. Батьки і діти, учителі й учні прийшли на свято.
Не чергуємо у з в а) у словах, коли чергування може змінити значення Удача – вдача, Уклад – вклад, Укладати – вкладати, Уникати – вникати, уступ - вступ, управа - вправа, ураження - враження. б) у словах, які вживаємо тільки з в або тільки з у: взаємини, влада, власність, учень, удар, указ, узбережжя, увага
Балакун, мов дірява бочка, нічого ?собі не задержить. Душа мудреця ? його мові. Словом ? місто можна здобути. Пусті слова, а правди ? них нема. За словом ? кишеню не полізе. Не плюй ? криницю – пригодиться води напиться. ? дурня язик попереду ніг біжить. Добрим словом мур проб'єш, а лихим і ? двері не ввійдеш. За погані речі треба бити ? плечі. Народ скаже – як зав”яже
схема сенкану 1рядок – 1іменник 2рядок – 2 прикметники 3рядок – 3дієслова 4 рядок – речення з ідейним центром 5 рядок – 1 іменник (головне значення) Мова Рідна, солов”їна Чарує, полонить, дивує Об”єднує всіх Україна Мова Калинова, материнська Навчає, гріє, милує Дарує мудрість віків Берегиня
Рефлексія Сьогодні на уроці я познайомився з ... було непросто ... я домігся ... мені запам'яталося ...
Схожі презентації
Категорії