Найпоширеніші випадки чергування звуків
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Тема. Найпоширеніші випадки чергування звуків.(2 хв.) Мета:ознайомити учнів з основними випадками чергування [о],[е] з [і];навчити правильно їх перевіряти за допомогою правил;ознайомити учнів з чергуванням голосних [и] та [і] після приголосних ж,ч,ш та г,к,х у коренях слів;формувати загально пізнавальні вміння знаходити слова з поданими орфограмами в текстах;розвивати творчі вміння використання слів з чергуванням голосних [и] та [і] після приголосних ж,ч,ш та г,к,х при побудові власних висловлювань;за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати повагу до повір’їв, звичаїв, традицій українського народу. Тип уроку:урок осмислення нових знань, формування практичних вмінь і навичок на основі набутих знань.
Хід уроку I. Організаційний момент. II. Повідомлення теми й мети уроку, усвідомлення її учнями. Оголошення епіграфа уроку і робота з ним. В усіх народів існує повір’я, Що той, хто забув звичаї і свята Своїх батьків карається людьми і Богом. За О. Воропаєм III. Мотивація навчальної діяльності (2 хв.) Як ви розумієте слова епіграфа? А які народні свята ви знаєте? Як ви думаєте, чому ми згадали народні свята?
IV. Генерація знань (відтворення теоретичних відомостей, застосування яких буде потрібним на уроці. 1)Творче спостереження над мовним матеріалом -Проаналізуйте народні повір’я. Що лежить в їх основі? (2 хв.) 1.В який день випало Різдво, в такий треба починати жнива. 2.На Благовіщення птиця гнізда не в’є. 3.Прийшов Спас – бери рукавиці про запас. 4.Яка погода на Покрову, такою буде і зима. Коментар учителя.(2 хв.) В українській мові у багатьох коренях як при зміні, так і при утворенні слів [о], [е] чергуються з [і]. Звуки [о], [е] вимовляється у відкритих складах, звук [і] – у закритих: слово-слів. Це чергування відбувається і в суфіксах слів:батькова-батьків.
V. Виконання системи практичних завдань. Словниковий диктант(4 хв.) Б…регти, зб..рігати, л…тіти, с…ло, с..лянський, в…ля, в…льний, вих…д, вих….дити, к…лок, сліп…ць, кін…ць. Розподільний диктант(4 хв.) Записати подані слова, розподіляючи їх у дві колонки: у першу з літерою и в корені слова, у другу – з літерою і. Ч…танка, ш…сть, шк….льний, г…ря, шк….дник, к…стлявий, прич…нити, ч…ткий, ч…пляти, х…мерний, к…шка, г…рський. Робота з підручником. Опрацювати матеріал підручника на стор 160-162.
Вибіркова робота (4 хв.) Виписати слова з орфограмою «Букви и, і після ж,ч,ш та г,к,х у коренях слів». Живий приклад кращий від сотні повчань. Пропав кінь – і узду кінь. Прийшов гість та на голу кість. Сама себе дівка б’є, що нечисто жито жне. Не для нашої шиї та коміри мили. Вхопив, як шилом борщу намив. Дома лев, а на війні хір. Творче моделювання (5 хв.) Слова змініть так, щоб відбулося чергування голосних звуків та запишіть їх парами. Київ,Львів,Чернігів,Харків,Миколаїв,Тернопіль,Обухів,Бориспіль,Бердичів. - Обґрунтуйте звукові зміни.
Відновлення мовних одиниць (5 хв.) Перепишіть прислів’я, подані в дужках слова поставте в потрібній формі. Мудрість – найменша наша в(дорога). Держи язик (зашморг). На (підлога) пшениця не зійде. Як до школи, Гриця в (бік) коле. У короткий хвіст (муха) не подобається. Краще хліб у коморі, ніж перо на (капелюх). -Літери, що позначають приголосні звуки, які чергуються, підкресліть. Дослідження-відновлення (4 хв.) Відновіть прислів’я і приказки, установивши потрібні з довідки слова. Поясніть уживання [о], [е ] після шиплячих. Яка …, така й паляниця. … летить на будь-який цвіт. … у домі голова, а жінка-душа. У засватаної дівки багато … . У нашого Омелька невеличка сімейка: тілько Сидірко та Нестірко, та дітей… ,та батько, та мати, та нас три брати. Сліпе… і те до матері лізе. Довідка: бдж…ла, ч…ловік, пш…ниця, ж…них, щ…ня, ш…стірко.
«Знайди пару» (3 хв.) До поданих слів доберіть синоніми, у яких після шиплячих уживався б голосний [о] чи [е]. Одружити чемодан Наречений жорстокий Суворий женити Валіза жених Монах чернець
Творча робота (4 хв.) Скласти твір – мініатюру про святкування найулюбленішого народного свята в вашій родині. -Розкажіть, які це свята, з чим пов’язане їх виникнення. VI. Систематизація й узагальнення знань. -Назвіть найпоширеніші випадки чергування голосних звуків. -З яким звуком чергується [о] та [e] при словозміні та словотворенні? -У яких складах вимовляється [о],[е],а в яких -голосний [і]? -Чи можливе чергування у суфіксах слів? Наведіть приклади. -У яких випадках чергування [о], [е] з [і] у закритому складі не відбувається? VII. Підсумок уроку. VIII. Д/з. Скласти розповідь про свято Благовіщеня, використовуючи чергування звуків [о], [е] з [і].
Схожі презентації
Категорії