ПОНЯТТЯ ПРО ВІДОКРЕМЛЕНІ Й НЕВІДОКРЕМЛЕНІ ОЗНАЧЕННЯ, СПОСОБИ ЇХ ВИРАЖЕННЯ
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Презентацію створено за допомогою комп’ютерної програми ВГ «Основа» «Електронний конструктор уроку»
Творче спостереження з елементами аналізу 1.Прочитати виразно текст, додержуючись відповідної інтонації в ускладнених реченнях. З’ясувати, що виражає заголовок — тему чи основну думку. Чому автор називає Земський будинок у Полтаві перлиною архітектури? 2.Назвати речення, ускладнені: а) однорідними членами; б) вставними словами; в) відокремленими членами. 3.Виписати речення з відокремленими означеннями. Дослідити, чим виражені відокремлені означення. Пригадати з уроків української мови в 7 класі, що називається дієприкметниковим зворотом, умови його відокремлення.
Лінгвістична діагностика 1.Записати речення. Підкреслити відокремлені означення. Визначити, які з них — узгоджені, а які — неузгоджені. Свій вибір обґрунтувати. 2.З’ясувати, чим виражені узгоджені й неузгоджені означення.
Творче моделювання 1.Із поданих пар простих речень за зразком змоделювати речення, ускладнені відокремленими означеннями. Указати на умови відокремлення. Зразок. Заходимо до напівосвітленого храму. Храм сповнений музикою органа (О. Балабко). — Заходимо до напівосвітленого храму, сповненого музикою органа. 2.Визначити, до яких членів речення відносяться відокремлені означення і чим виражені.
Лінгвістичний експеримент 1.Перебудувати подані речення так, щоб відокремлені означення, виражені дієприкметниковими зворотами, стали невідокремленими. Звернути увагу на вживання коми в реченнях з відокремленими й невідокремленими означеннями. 2.Назвати слова, до яких належать відокремлені й невідокремлені означення. 3.Дослідити, як впливає місце означення відповідно до означуваного слова на його відокремлення.
Дослідження-трансформація 1.Трансформувати речення так, щоб виділені означення виконували роль відокремлених. Визначити спосіб їх вираження. 2.Дослідити, чи зміниться зміст речень при їх трансформації. 3.З’ясувати, у якому реченні вжито неузгоджене означення.
Лінгвістична гра «Ідеальна пара» Поєднати в пари й записати речення з однотипними відокремленими означеннями. Свій вибір обґрунтувати. А Уже біля корів, задихані, розбентежені, з блиском в очах, з видимим щастям у кожного в руці, ми по-справжньому надивляємося на яблука (О. Гончар). Б Диякон, з рижою по пояс бородою, пер, наче з бочки, товстого баса (Панас Мирний). В Вершники, озброєні рушницями, шаблями, ятаганами, оточили офіцерів (І. Пільгук). Г Випливли в море, бурхливе, неспокійне, холодне(О. Іваненко). 1 Прибув мій канівський земляк, молодий, рухливий, допитливий (Г. Костюк). 2 Ікону святого Миколая відтворив невідомий маляр, зі світськими рисами і великою бородою (В.Скуратівський). 3 Польова доріжка, сіра, буденна, у пилюці, стає зовсім інакшою (О. Гончар). 4 Похилі береги, розмиті дощами та весняною повінню, їжачилися брилами граніту (П. Наніїв).
Ключ А-3 (речення з узгодженими й неузгодженим означеннями); Б-2 (речення з неузгодженим означенням); В-4 (речення з узгодженим означенням, вираженим дієприкметниковим зворотом); Г-1 (речення з узгодженим означенням, вираженим одиничними прикметниками)
Дослідження-відновлення 1.Відновити речення, уставляючи з довідки відокремлені означення. Указати на причини відокремлення їх і спосіб вираження. Довідка: більший від основної в 100 разів; однаково віддалений від сторін кута; прийнятий у системі письма якої-небудь мови і розміщений у певному порядку; обмежений шістьма площинами, гранями; паралельний до площини горизонту; поєднаний між собою скінчене число разів діями додавання, віднімання, множення і добування кореня. 2.Об’єднавшись у пари, пригадати й записати 4-5 визначень лінгвістичних, хімічних, біологічних чи фізичних понять, до складу яких входять відокремлені означення.
Домашнє завдання Скласти твір-мініатюру на тему «Чарівний світ рідної природи», використовуючи речення з відокремленими й невідокремленими узгодженими і неузгодженими означеннями.
Презентацію створено за допомогою комп’ютерної програми ВГ «Основа» «Електронний конструктор уроку» © ТОВ «Видавнича група ˝Основа˝», 2011 Джерела: 1.Нікішина Т. В. Усі дидактичні матеріали з української мови у 8 класі. — Х.: Вид. група «Основа», 2008. — 224 с. 2.Омельчук С. А., Ляшкевич А. І. Усі уроки української мови у 8 класі / упор. С. А. Омельчук / С. А. Омельчук, А. І. Ляшкевич — Х.: Вид. група «Основа», 2009. — 331 с. 3.Омельчук С. А. Сучасний урок української мови у 8 класі / уклад. С. А. Омельчук / С. А. Омельчук, А. Ф. Соломахін, М. В. Чаловська — Х.: Вид. група «Основа», 2008. — 200, с. 4.Федоренко В. Л. Мовні цікавинки. Нестандартні дидактичні матеріали. — Х.:Вид. група «Основа», 2006. — 320 с.
Схожі презентації
Категорії