Морфологія. Поняття про дієслово
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Дієслово Дієслово – слово діє: Ходить, робить, носить, сіє, Слово плаче і радіє, Усміхається і мріє. Дієслово – слово діє: Народилось і зоріє, Розвивається і квітне, Слово любе, слово рідне!
Загальне значення дієслова Дієслово – це самостійна частина мови, яка вказує на дію предмета та його стан і відповідає на питання : що робить? що зробить? Думати - мислити, міркувати, гадати. ( Дієслова-синоніми )
МОРФОЛОГІЧНІ ОЗНАКИ ДІЄСЛОВА ПОСТІЙНІ : вид (доконаний, недоконаний) дієвідміни ( І, ІІ) перехідність, неперехідність. змінні : спосіб (дійсний, умовний, наказовий) час число особа рід
СИНТАКСИЧНА РОЛЬ ДІЄСЛОВА Найчастіше у реченні виступає присудком. Може виступати будь-яким членом речення. Учні старанно готуються до уроку.
ВИД ДІЄСЛОВА ДОКОНАНИЙ означає завершену, обмежену в часі дію : що зробити? що зробив? ( минулий, майбутній часи) НЕДОКОНАНИЙ означає незавершену, обмежену в часі дію : що робить? що робитиму? ( минулий, теперішній, майбутній)
Диктант-відновлення Йде урок. У класі тиша. Учні всі старанно ______. Вчитель їм слова ______, Та Андрійко їх не ______. Чистий зошит у Андрія. Ні, хлопчина не ________, Він, відклавши ручку, ___. ( Визначити вид дієслів)
Визначити частини мови Трійка, потроїти, три, розбивали, розбій, розбий, біжу, біганина, бігти, чує, чутка, надія, надіятися, червоний, червоніти. ( Визначити вид дієслів)
Диктант-відновлення Відновити народні вислови, визначити спосіб дієслів. Учися чужого розуму, але й свого _____. Себе не ____, інших не _____. Якби чоловік при кожній невдачі розчаровувався, то ____.
І та ІІ дієвідміни І дієвідміна належать дієслова, які в 3 особі множини мають закінчення –уть, -ють : шити – шиють гріти – гріють. ІІ дієвідміна належать дієслова, які в 3 особі множини мають закінчення - ать, - ять : вірю – вірять звучу – звучать.
Творча робота Закінчити вислови, визначити дієвідміну. Летить - ..., сяде – мовчить. Завжди ... , а розуму навчить. Що маємо – не..., а втративши.... Мене ... і ... , а як покажусь - утікають.
НЕ З ДІЄСЛОВАМИ РАЗОМ - КОЛИ БЕЗ НЕ НЕ ВЖИВАЄТЬСЯ: НЕХТУВАТИ - КОЛИ МОЖНА ДІБРАТИ СИНОНІМ:НЕПОКОЇТИСЬ - КОЛИ ДІЄСЛОВО З НЕДО- ОЗНАЧАЄ НЕПОВНУ ДІЮ: НЕДОЇДАТИ ОКРЕМО - В УСІХ ІНШИХ ВИПАДКАХ : НЕ ЛЮБИТИ
Списати, розкриваючи дужки, визначити вид і час дієслів. Я (не) навиджу брехню у всякій одежі. Мине і молодість, як золотінь, лиш вічний труд ніколи (не) загине. Я (не) люблю тебе, (не) навиджу, Беркуте!
Дібрати слова-синоніми з не- або недо-. Турбуватись – Ганьбити – Хворіти – Ігнорувати – Погано бачити – Погано харчуватися -
ПЕРЕХІДНІСТЬ НЕПЕРЕХІДНІСТЬ Дівчина шила сукню. ( коли дія виконується за допомогою іншої особи або предмета) Дерево росте повільно. ( коли дія виконується сама по собі, без сторонньої допомоги)
Творча робота Складіть невеличку розповідь ( 10 речень ) про свій стан душі на даний момент, використовуючи перехідні та неперехідні дієслова.
тестові питання за темою “ДІЄСЛОВО” Виберіть рядок, в якому всі дієслова належать до особових форм: а) судячи, привіз би, зліпимо, б) відволікалось, помилився, приніс би, піднімаємось, похитуватись, в) малюй, ворогують, підклеїш, розбив би, роззброїш, г) здивований, зібрало, вечоріти, оспіваємо, збила б, д) танцюй, гуляймо, буду радіти, планувати, поновлений.
2. Виберіть рядок, у якому наведено дієслова тільки доконаного виду: а) бряжчить, бренькають, віддзеркалив, розвіяла, вирізьбити, б) оббити, роз`юшила, ризикнув, під`їхали б, бовваніє в) заверещать, виняньчили, пискнуть, віддамо, розв`язуватимуть, г) проллється, вискнете, задзвенить, зашумів, примирилися, д) гойдає, розлюбить, прогримить, розвидняється, заколишуть.
3. У якому рядку всі дієслова минулого часу доконаного виду: а) хвилюються, розклав, слухаєш, несуть, захищаю, б) обмережимо, загориться, навіяв, бореться, горить, в) завантажив, шукаєш, радієш, зморитися, тягти, г) залило, збудував, прочитав, зрозумів, дописали, д) любити, закутав, наколоти, відповідати, розкидав.
4. Вкажіть, у якому рядку всі слова з часткою не пишуться разом: а) не/покоїти, не/вгавати, не/зчутися, не/минати, не/сказати, б) не/злюбити, не/здійснитися, не/славити, не/добавити, не/знати, в) не/захлинутися, не/доїдати, не/сподіватися, не/зрозуміти, не/чути, г) не/навидіти, не/покоїтися, не/волити, не/добачати, не/дочувати, д) не/тремтіти, не/досипати, не/зітхати, не/рахуватися, не/притомніти.
5. У якому рядку всі дієслова належать до І дієвідміни: а) зважити, поїхати, задивитися, згадати, залишити, б) дирчати, зажуритися, зорати, бродити, гуркотати, в) зморитися, перебороти, волочити, клекотати, нести, г) побачити, заклеїти, хотіти, полоти, привезти, д) оцінювати, тягти, схотіти, боротися, прагнути.
6.У якому рядку морфологічний аналіз виділеного слова виконано правильно: А земля мусила вмирати од голоду і спраги... а) вмирати –дієсл,п.ф.-вмирати, недок.в., неперех., дійсн.сп., мин.час,ж.р.,одн.,присудок. б) вмирати – дієсл., п.ф.- вмирати, недок.в.,неперех., наказ.сп.,3 ос.,одн.,присудок. в) вмирати – дієсл., п.ф.-вмирати,док.в., неперех., І дієв.,присудок. г) вмирати-дієсл.,п.ф.-вмирати,інфінітив,недок.в.,неперех.,І дієв., присудок.
Переклад тексту Берег обрывом спускался к морю почти у самых стен её, и внизу с беспрерывным ропотом плескались тёмно-синие волны. Луна тихо смотрела на беспокойную, но покорную ей стихию, и я мог различить при свете её, далеко от берега, два корабля. Месяц светил в окно, и луч его играл по земляному полу хаты. Между тем луна начала одеваться тучами и на море поднялся туман. ( Визначити синтаксичну роль дієслів, підкреслити)
Схожі презентації
Категорії