Групи слів за вживанням
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Групи слів за вживанням: загальновживані і стилістично забарвлені слова. Діалектні слова Підготувала вчитель Бородянської спеціалізованої школи – загальноосвітнього закладу І-ІІІ ступенів №1 Баришенко Лариса Іванівна
Чиста дошка 1.Яку лексику називають активною, а яку -пасивною? 2. На які групи діляться застаріла лексика? 3. Які слова називаються неологізмами і в яких сферах суспільного життя вони вживаються? 4. Які слова називаються індивідуальними неологізмами?
Лексика обмеженого вжитку Терміни (діагноз, інвестиція); Професіоналізми – назви професійних понять(добрива, меліорація, диспепсія, щеплення, метан, пропан); Діалектизми – засіб спілкування людей певної території (стир - ганчірка, кінва - відро); Жаргонізми - слова, що вживаються групою людей, об'єднаних спільними інтересами ( променад – прогулянка, кльовий – хороший, мобіла –телефон, предок – батько). У складі розмовної лексики є чимало слів з додатковим стилістичним навантаженням, що надає їх значенню іронічного, жартівливого, фамільярного відтінків. Це емоційна лексика, до якої можна віднести і просторічні слова (роззява, телепень, бовдур, беркицьнутися)
Вибірково-розподільний диктант Прочитати подані слова. Визначити групу за сферою вживання. Записати до відповідної колонки таблиці Загальнов-живаніслова Терміни, професійна лексика Діалектизми Просторічні Жаргонізми
Творче редагування Відредагувати речення відповідно до норм сучасної літературної мови Гриць глянув на відділкового, у якого драглисте обличчя вкрилося червоними плямами. Вересень заповідається теплий та сухий. На площах тих лісоруби мчать стихії напролом. Доведуть вони – так буде, крізь запон скелясту рать. Важка мережа потонула у воді, тільки зверху вискакували бульки та блищав довгий рядок здорових білих дерев'яних галаганів, неначе разок намиста. Я випити вип'ю, бо щось в мене в трунку млоїть. Мала Люся намір тепер улітку купити по дешевій ціні зимове футерко для Володка. У висохлій балці – тоскний плач тигитки. Довідка: обвисле, очікується, перепона, поплавець, чайка, шлунок,шуба.
Пошуково-вибіркова робота Прочитати речення. Знайти і виписати діалектні слова. З'ясувати їх лексичне значення У неділю вранці Мотря Довбишівна прибиралась до церкви. Вона принесла з хижки зав'язані в хустці квіти та стрічки і розсипала їх на столі, принесла й поставила на лаві червоні сап'янці. Довбишівна сіла на круглому дзиґликові коло стола, а подруга – сусідка наділа Мотрі на голову кибалку, на яку над самим лобом поклала вузеньку стрічечку з золотої парчі.
ли Дослідження - зіставлення До поданих діалектних слів дібрати літературні відповідники з довідки Вапча, кукуля, подра, розшибалися, розропляти, бутний, зимарка, качула, лельо, бербениця, буриус, дудяну, хосен, кочут, мелай, глива, блавай, кокошка, кибель, линва, фаска, кабиця, шарівниця, плова, ляскавиця. Довідка: губа, зозуля, голосно лунати, солити воду, пихатий, зимівля, шапка, батько, дерев'яний посуд, пальто, місто, користь, півень, кукурудза, груша, волошка, курка, відро, вірьовка, діжечка, літня ніч надворі, сапа, дощ, грім.
Підсумок уроку «Мікрофон» Продовжте речення. На цьому уроці я для себе зрозумів… На цьому уроці мені було зацікаво… На цьому уроці я для себе відкрив…
Домашнє завдання 1. Вивчити параграф 9, 10. 2. Скласти словничок жаргонізмів, якими користуються ваші однолітки, дібрати до них літературні відповідники. 3. Виконати вправу 101.
Схожі презентації
Категорії