Гра – основний вид діяльності дитини
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Гра – найприродніша і найпривабливіша діяльність дитини. Вона належить до традиційних і визнаних методів навчання і виховання. Цінність гри полягає в тому, що в ігровій формі освітня, розвиваюча і виховна функції діють у тісному взаємозв’язку. Гра як метод навчання організовує, розвиває дітей, розширює їхні можливості, виховує особистість. Творчість та гра тісно пов’язані, особливо у дитячому віці. У процесі гри дитина не помічає, як розв’язує складні задачі, поставлені перед нею
У педагогіці проблемою досліджень дидактичної гри займалися педагоги: А.С.Макаренко, В.Оконь, Ю.І.Мальований, В.Г.Семенов, В.Ф. Моргун, П.М.Щербань, Є.М. Ільїн, С.М.Лисенкові, В.Ф Шаталов та інші
Психологію гри досліджували: К.Грос, Е.А.Аркін, П.А. Рудик, Д. В. Менджерицька, А.П.Усова, Б. Д. Ельконін
Серед класифікації ігор найбільш прийнятою можна вважати поділ на: функціональні; тематичні; конструктивні; дидактичні; спортивні; військові
Класифікація дидактичних ігор (за В.Г.Семеновим та І.М.Мальованим): Комбінаторні (містять велику різноманітність можливих операцій) Імовірнісні (ігри, хід і наслідки яких не визначені, схожі на гру “Що? Де? Коли?”) Стратегічні (основна функція: викликати ігровий конфлікт) Рольові (суть: відтворення соціальної дійсності) Ситуаційно – рольові (мають процесуальні правила та обирається журі) Імітаційні (щось імітують) Ігри – драматизації
Дидактична гра – це практична групова вправа з виробленням оптимальних рішень, застосування методів і прийомів у штучно створених умовах, що відтворюють реальну обстановку
Дидактична гра – це форма навчання, яка вводить дитину у світ дорослих, розвиває пам’ять, мислення, уяву, мову, фантазію, розвиває вміння та навички, смаки, відчуття прекрасного, рухливість, швидкість, гнучкість, вокально-хорові, музично-хорові, музично-слухацькі, творчі та виконавські здібності Функції гри: виховна навчальна, розвиваюча, дидактична, естетична, гедоністична, гностична, сугнистивна, комунікативна
Музично – дидактичні ігри (за Н.Кононовою): Вокально – хорові; Музично – ритмічні (рухові); Музично – теоретичні; Музично – творчі (імпровізаційні); Музично – слухацькі; Виконавські
Вокально – хорові музично – дидактичні ігри: Одне з важливих завдань, які вирішує музичне заняття – навчити дітей співати. Під поняттям «вокальні навички» маємо на увазі: комплекс автоматизованих дій різних частин голосу – дихального апарату, які відбуваються під час співу і підкоряються волі співака. Їх умовно можна поділити на навички дихання, володіння звуком і словом у співі. Усі ці аспекти вокальної техніки тісно пов’язані один з одним, впливають один на одного. Вокально-хорові музично-дидактичні ігри використовуються під час розспівів та на різних етапах розучування пісні
Ігри на розвиток дихання “ Свічечка” Мета: розвивати вміння правильно розподіляти дихання. Хід ігри: Діти уявляють, що в них у руках горить яскрава свічечка. Треба так проспівати звук на скалд “лю”, щоб не загасити свічечку (“лю” в примарній зоні) “Хто довше” Мета: розвивати вокально-хорові навички, дихання, вміння правильно, економно використовувати його. Хід ігри: Діти рахують не дуже голосно на одному диханні. Перемагає той, хто довше всіх прорахує, не беручи дихання “Повітряні кульки” Мета: розвивати вокально-хорові навички, вміння правильно розподіляти дихання. Хід гри: Діти взявшись одночасно дихання імітують надування кульки, розводять руки в різні боки. Співають склад “ду”
Ігри на розвиток чистого інтонування “Художники” Хід гри: Керівник грає мелодію, а діти руками показують в якому напрямку вона рухається, уявляючи, що в них у руках пензлики “Сходинка” Мета: розвивати мелодичний слух, уважність Хід ігри: Керівник грає мелодію, а дитина, викликана керівником, показує будь-якою іграшкою її рух на сходинці ! Сходинки можна використовувати для будь-якої гри. Краще, якщо їх буде три: на 3-5-7 ступенів
Ігри на розвиток звукоутворення “Дударики” Мета: розвивати вокальні навички та працювати над атакою звуку Хід гри: Діти уявляють, що в них в руках сопілочки і співають: ду-ду-ду staccato legato “Пташки і пташенята” Мета: розвивати звуко-висотні уявлення Хід гри: Керівник кріпить на нотний стан магнітної дошки (фланелеграфа) пташку-маму, співає: Де мої дітки? Дитина кріпить пташок (діти знають, що обов’язково вище за пташку – маму), співає з іншими дітьми: - Ось ми де!
Ігри на розвиток дикції та артикуляції “Мишенята і кіт” Мета: працювати над виробленням чіткої дикції та артикуляції, розвивати вокальні навички Хід ігри: Керівник: - уявіть, що ви - маленькі мишки, а біля мене спить кіт. Треба так промовити слова пісні, щоб я почула, а кіт не прокинувся. Діти промовляють слова чітко і пошепки
Ігри на розвиток строю “Піраміда” Мета: розвивати вокально-хорові навички, слух, працювати над точністю строю Хід ігри: Діти будують акорди. Спочатку 1-й звук, потім 2-й, 3-й… “Почуй мене” Мета: розвивати слух, сприймання, музичну пам’ять, вокально-хорові навички Хід ігри. Керівник грає нескладну двоголосну мелодію, діти слухають ніжний голос і потім його співають ! В іграх на розвиток строю можна використовувати вже знайомі сходинки
Ігри на розвиток ансамблю “Голосніше – тихіше” Мета: розвивати динамічний слух, вокально-хорові навички, виробляти потрібний тембр звучання дитячого хору Хід ігри: Діти співають пісню, рухами показуючи динамічні відтінки (голосніше – руки вгору, тихіше – вниз) ! По можливості треба використовувати під час співу пластичне інтонування!
“Міняємо ритм” Мета: розвивати вокально-хорові навички, виконавські здібності, уважність, почуття ритму Хід ігри: Діти співають пісню, відплескуючи то пульс, то ритм, або 1 група – пульс, 2 група – ритм одночасно “Будь уважний” Мета: розвивати увагу, почуття ритму Хід ігри: Картками імпровізують ритм, обираючи малюнок, який відплескують. Хто помилився вибуває з ігри
Музично рухові дидактичні ігри Систему музичного виховання з допомогою ритмічних рухів одним з перших розробив ще на початку двадцятого століття швейцарський музикант та педагог Е.Жак-Далькоз Музично-ритмічні рухи допомагають всебічному розвитку дитини Інсценізації, національні танці, ігри формують моральні якості дитини Ігри та ритмічні рухи привчають дітей до колективних дій, допомагають виховувати почуття колективу, дружби, взаємної поваги Музично ритмічні рухи впливають на формування моторики, загострюють музичний світогляд, розвивають творчу уяву
“Веселі музиканти” Мета: виконання ритмічних та імітаційних рухів під музику, розвиток уваги, уявлення про музичні інструменти, почуття ритму Хід ігри: Діти співають пісню імітуючи гру на музичних інструментах (за текстом пісні). Діти із задоволення співають будь-яку пісню з імітаційними та танцювальними рухами, наприклад: “Була собі Маруся” (укр. н.п.) 1. Була собі Маруся, пружинки Полюбила Петруся. руки вправо-вліво Приспів: Ой, лихо не Петрусь, руки в сторони Біле личко, чорний вус! показують “вуса”
Музично – творчі дидактичні ігри Метою творчих завдань є відчуття радості від творчості, бо з нею пов’язана емоційна чутливість до музики Вищій етап дитячої творчості – створення творчих імпровізацій “Знайомство” Мета: Знайомство з дітьми, перше “діагностування”, розвиток творчих здібностей Хід гри: Після перших слів про те, чого саме діти зібралися у залі, кажу як мене звати. Дітям іноді важко вимовити ім`я та по батькові, краще проспивати. - Хто пише музику? (композитор) - Хто може бути композитором? А ви хочете бути трішечки композитором? Проспівайте своє ім’я. Завдання: проспівати ім’я мами, тата, бабусі, кицьки, песика…
Музично – слухацькі дидактичні ігри Слухання музики – складовий компонент усіх видів музичної діяльності. Саме із слухання починається залучення дітей до музики, завдяки цій діяльності розвивається музичне сприйняття, починає зароджуватися музична культура. Основні задачі керівника в процесі слухання музики: Навчити дітей любити музику, емоційно відгукуватись на неї Допомагати всебічному розвитку дитини Розвивати музичні здібності Виховувати оціночне ставлення до музики Знайомити дітей з творами композиторів-класиків Розвивати вміння сприймати музику, формувати навички слухати і запам’ятовувати її Навчити розрізняти музику по характеру, за змістом, жанрами та засобах виразності
“Про що розповідає музика?” Мета: Розвивати навички слухання музики, уважність Хід гри: Після прослуховування дитина на прохання керівника підбирає відповідні малюнки, ілюстрації.. Говорить назву твору та його композитора “Назви композитора” Мета: Розвивати навички слухання, закріпити знання про композитора Хід ігри: Аналогічно до попередньої, лише треба знайти відповідний портрет композитора серед багатьох “Якою я почув музику?” Діти підбирають кольори, геометричні фігури, тощо, які на їхню думку відповідають музиці ! Це розвиває абстрактне мислення, відображає емоційний стан дітей
“Сонечко хмарка” Мета: навчити дітей розрізняти музику за характером Хід ігри: Після слухання музики дитина підіймає відповідну картку: (у кожної дитини їх дві)
Виконавські музично - дидактичні ігри Включають ігри на музичних інструментах, розвивають у дітей координацію рухів, почуття ритму, формують інтерес до музичної діяльності
Розвиваючі музично-дидактичні ігри Ці ігри розвивають почуття ритму, вчать точно відтворювати малюнок. Допомагають у формуванні таких властивостей музичних звуків, як висота, динамічні відтінки, темброве забарвлення. Поділяються на такі, що: Розвивають звуковисотний слух Розвивають ритмічне почуття Розвивають тембровий слух Розвивають динамічний слух
“Співаймо голосно і тихо” Мета: Розвити динамічний слух, вокальні навички Хід ігри: діти обирають ведучого. Він виходить із зали. Діти домовляються, куди сховати іграшку. Ведучий повинен знайти іграшку, керуючись гучністю звучання пісні
Опрацьована література: Амлінська Р.С. Музичні ігри. - К., 1981. Апраксина О.А. Музыкальное воспитание в школе. - М.: Музыка, 1985. - вып.1-7. Бабанский Ю.К. Педагогика. - М.: Просвещение, 1988. Батицкий М. Знаете ли вы музыку? - М.: Музыка, 1982. Верещагина А., Жофчак З. Методика преподавания музыки в 1 классе. - К.: Музична Україна, 1987. Дорошенко Т.В. Ігри у навчанні музики // Поч. Школа, 1996. - №9. Эльконин Д.Б. Насущные вопросы психологии игры в дошкольном возрасте. Хрестоматия по детской психологии. - М., 1996. Эльконин Д.Б. Проблемы психологии игры. - М., 1989. Зеньковский В.В. Игры детей, их классификация и анализ. - Психология детства. - М., 1996. Комиссарова Л.Н., Костина Э.П. Наглядные средства в музыкальном воспитании дошкольников. - М.: Просвещение, 1986. Кононова Н.Г. Музыкально дидактические игры для дошкольников. - М.: Просвещение, 1982. Моргун В.Ф. Личность и игра: многомерный психологический анализ. - Полтава, 1991. Нагай Л. Розвиток молодшого школяра в процесі ігрової діяльності // Поч. Школа, 1997. - № 6. Тютюнников А. Гратись будемо чині? // Поч. Школа, 1997. - №6. Ульяницька Л.С. Ігрові проблемні ситуації // Поч. Школа, 1997. - №6. Щербань П.М. Дидактичні ігри у навчально-виховному процесі // Поч. Школа, 1997. - №9.
Схожі презентації
Категорії