Формування цілісності світогляду школярів
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Ясинуватський районний відділ освіти Верхньоторецька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів ім. О. П. Сибірцева Управління освіти і науки Донецької обласної державної адміністрації Донецький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
Педагогічний стаж – 22 роки Я - УЧИТЕЛЬ, Я мушу знати дитину кожну , Навчу її, як жити і любити Мову рідну, Батьківщину ніжно, Бо я несу в дитяче серце правду сущу, Ясную, батьківську і невмирущу, Несу я рідне слово у світи! А ти, дитино-пташко, високо злети, Ширяй в блакитнім піднебессі, В стрімкім польоті ти не бійся висоти! А я своїм крилом, і думкою, і серцем підтримаю тебе, Щоб ти трималася у зграї легко й твердо, Бо сильна птаха я, бо я - учитель! І ЦЕ МОЄ ПЕДАГОГІЧНЕ КРЕДО!
Проблема: Формування цілісності світогляду школярів у процесі вивчення української мови та літератури
ЗУМОВЛЕНА СУСПІЛЬНО І ПІДТВЕРДЖЕНА В ОСВІТЯНСЬКИХ ДОКУМЕНТАХ Актуальність досвіду Життя багатомірне, і навчальний матеріал необхідно сприймати багатомірно, тоді він буде необхідним для життя. Державний стандарт базової і повної середньої освіти, чинні навчальні програми.
Наше завдання: побудувати заняття з української мови та літератури, спрямовані на формування цілісного світогляду учнів через інтегративний та голографічний підходи. Мета: адаптація школярів у соціумі та реалізація як успішних особистостей.
Науково-теоретична база Аналіз світогляду в працях українських філософів: В. І. Шинкарука, В. П. Іванова, М. В. Поповича; педагога В. О. Сухомлинського Ідея інтегрованої освіти, яку висували й обґрунтовували педагоги та психологи: Я. А. Коменський, Дж. Локк, Й. Песталоцці, М.І. Пирогов Новітні теоретичні розробки М. М. Скаткіна, О. Бандури, М. Пентилюк, К. Плиско Практичні напрацювання Л. Фурсової, В. Федоренка, Л. Варзацької та Л. Дворецької Голографічний підхід у навчанні, висунутий онтопсихологом Антоніо Манегетті: вітагенна (життєва)інформація, дидактична (наукова) інформація, конструювальна (інформація з іншого джерела)
Технологічне підґрунтя модульно-розвивальна система навчання (А. І. Фурман); технологія вітагенного навчання (А. С. Бєлкін); проблемне навчання (Дж. Дьюї); ідеї методичної системи розвитку критичного мислення через читання та письмо (Ч. Темпл, Д. Стіл, К. Мередіт); біоадекватна технологія (Н. В. Маслова ); проектне навчання (Дж. Дьюї, В. Кілпатрик); мультимедійні технології; технологія “Портфоліо”.
Провідна ідея досвіду вплив на самовизначення й самоусвідомлення особистості школяра через вивчення української мови та літератури в контексті світової літератури історії природознавства краєзнавства різних галузей мистецтва музики архітектури живопису кіно скульптури театру іноземної мови
АЛГОРИТМ ЩОДО ФОРМУВАННЯ ЦІЛІСНОСТІ СВІТОГЛЯДУ УЧНІВ І. Актуалізація життєвого досвіду учнів відповідно до вікових можливостей (вітагенна проекція) ІІ. Постановка проблемного запитання через сприйняття нової інформації відповідно до життєвого досвіду (вітагенна проекція) ІІІ. Розв'язання проблеми на підставі аналізу тексту (дидактична проекція) ІV. Робота школярів з інформацією суміжних дисциплін та видів мистецтва (конструювальна проекція) V. Синтез аналізованої дидактичної та конструювальної інформації (проекції) VІ. Формування ціннісного сприйняття дійсності через власну оцінку проблеми (вітагенна проекція)
ПРИКЛАД ЗАСТОСУВАННЯ АЛГОРИТМУ ЩОДО ФОРМУВАННЯ ЦІЛІСНОСТІ СВІТОГЛЯДУ УЧНІВ І. Вітагенна інформація Чи відпочивали ви на морі? Чи доводилося вам бачити перлину чи мушлю з перлиною неправильної форми? Якби довелося таку побачити, який би вигляд вона мала? ІІ. Постановка проблемного запитання Португальською мовою перлина неправильної форми називається „бароко”. У літературі цим словом позначають напрям і стиль. Тож спробуємо визначити, чому цим словом назвали літературний напрям і стиль? ІІІ. Дидактична інформація Засвоєння матеріалу через релаксацію: уявне занурення на дно моря, де перлина неправильної форми, випромінюючи світло, „розкриває” картину свого світу. 9 клас. Бароко як літературний та мистецький напрям і стиль ІV. Конструювальна інформація Робота з контекстними інформаційними матеріалами: барокове образотворче мистецтво (архітектура, живопис). Слухання барокової музики. V.Синтез дидактичної та конструювальної інформації Створення мислеобразу у вигляді візуального графічного малюнка – перлини чи мушлі з перлиною неправильної форми, що символізує бароко з його складною конструкцією, пишною декоративністю, багатством алегорій, надмірною метафоричністю, риторичністю тощо. VІ. Формування ціннісного сприйняття дійсності через власну оцінку. Оцінка бароко за методом „6 капелюхів творчості” Едварда де Боно”. Алгоритм знайшов своє відображення в моделях інтегрованих уроків
МОДЕЛЬ ІНТЕГРОВАНОГО УРОКУ КОМПАРАТИВНОГО АНАЛІЗУ МОТИВАЦІЙНО-ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП Вступне слово вчителя (-ів) Мотивація навчальної діяльності ВИКОНАВЧО-ДІЯЛЬНІСНИЙ ЕТАП Аналіз-дослідження твору української літератури Аналіз-дослідження твору світової літератури Синтез аналізованої інформації – визначення спільного та відмінного у творах української та світової літератури Інтертекстуальна творча діяльність КОНТРОЛЬНО-КОРЕКЦІЙНИЙ ЕТАП Підбиття підсумків Рефлексія Домашнє завдання І етап ІІ етап ІІІ етап
Українська література Світова література Компаративний аналіз тема ідея жанр композиція сюжет проблематика образи літературні напрями Билина Дума Строфи І. Франка Рубаї Омара Хайяма Інтимна лірика Лесі Українки Інтимна лірика Г. Гейне “Мартин Боруля” І. Карпенка-Карого “Міщанин-шляхтич” Ж. Б. Мольєра Казка “Хуха-Моховинка” В. Короліва-Старого Казка “Снігова королева” Г. Х. Андерсена
МОДЕЛЬ ІНТЕГРОВАНОГО УРОКУ КОНТЕКСТУАЛЬНОГО АНАЛІЗУ ВИКОНАВЧО-ДІЯЛЬНІСНИЙ ЕТАП ІІ етап Робота з контекстними інформаційними матеріалами історія різні галузі мистецтва природознавство краєзнавство Аналіз змісту та форми літературного твору із залученням знань, здобутих на основі опрацьованих контекстних матеріалів Творча діяльність учнів МОДЕЛЬ ІНТЕГРОВАНОГО УРОКУ РОБОТИ НАД ПЕРЕКЛАДОМ ВИКОНАВЧО-ДІЯЛЬНІСНИЙ ЕТАП ІІ етап Робота над оригіналом творів англомовних чи німецькомовних авторів Робота над лексичним матеріалом Вільний переклад Робота над художнім перекладом Аналіз зображувально-виражальних засобів Аналіз римо-ритмічних особливостей Порівняльний аналіз оригіналу та художнього перекладу Творчий переклад оригіналу або над КСВ (комунікативно-ситуативними вправами)
Українська література Історія історичні факти особи історична правда + художній вимисел історична правда Контекстуальний аналіз літературного твору із залученням знань з історії 2. Казка «Запорожці» І. С. Нечуя- Левицького 2. Запорозька Січ Звичаї та обряди козаків-запорожців Зруйнування Запорозької Січі 1. Я. Качура. “Іван Богун” Полковник Іван Богун 1. Національно-визвольна війна проти поляків Заняття запорожців події 3. “Бояриня” Лесі Українки 3. Доба Руїни 4. “Камінний хрест” В. Стефаника 4. Перша хвиля еміграції українців. 5. “Марія” У. Самчука 5. Голодомор в Україні 1932-1933 рр.
Українська література Образотворче мистецтво Контекстуальний аналіз літературного твору із залученням знань з образотворчого мистецтва виражальні засоби жанри образи теми 2. А. Тесленко. Оповідання “Школяр” 2.Побутовий живопис М. Богданова- Бєльського 1. Народні перекази й легенди про козаків 1.Історичний живопис С.Васильківського, М. Самокиша, А.Манастирського 3. Я. Качура. “Іван Богун” 3.Батальний живопис. Картина М. Івасюка “Богун під Берестечком” 4. Твори про красу природи рідного краю 4. Пейзажний, анімалістичний живопис та натюрморт. Картини М. Глущенка, М.Пимоненка, К. Білокур.
Українська література Англійська мова Робота над перекладом оригінал переклад вільний переклад художній переклад творчий переклад І. Франко Сонети В. Шекспіра Вірш Дж. Байрона «When I dream that you love me» Леся Українка Олександр Олесь Генрі Лонгфелло. “Люлька Згоди”
ЦІЛІСНЕ СПРИЙНЯТТЯ ЧЕРЕЗ СТРУКТУРНО-ЛОГІЧНІ СХЕМИ І. Схеми-лінії психологічних, еволюційних змін у житті людини ІІ. Карти-подорожі, або дороги життя ІІІ. Схеми-символи Утома Стрес Intermezzo Гармонія Готовність сприймати людське горе Схема психологічних змін у душі ліричного героя новели М. Коцюбинського „Іntermezzo” Карта подорожі Енея та троянців за поемою І. Котляревського „Енеїда” суспільство родина за новелою Ю. Яновського
Схеми-лінії психологічних, еволюційних змін у житті людини Ключ життя до полону полон у гаремі дружина Сулеймана останні дні життя Зміни в душі Роксолани (за романом П. Загребельного)
Зміни в душі ліричного героя новели “Intermezzo” Ключ Утома Утома Intermezzo Стрес Гармонія Готовність іти до людей
Духовна еволюція Степана Радченка, головного героя роману В. Підмогильного “Місто” Ключ Легка адаптація упевненість у собі слава достаток кар’єризм душевна роздвоєність самотність
Схеми-символи Родина брати Половці денікінці петлюрівці червоноармійці анархісти До новели Ю. Яновського “Подвійне коло” Ключ У чому символічна назва новели?
До новели Г. Косинки “Серце” Ключ Роздвоєне серце героя Любов до Минки Ненависть до панни Поясніть, який смисл автор вкладає в назву новели? Передайте за допомогою кольорів, яким є серце головного героя?
ПОЗАКЛАСНА РОБОТА ІНТЕГРОВАНІ ЛІТЕРАТУРНІ ВЕЧОРИ ІНТЕГРОВАНІ ІГРИ-ЗМАГАННЯ ІНТЕГРОВАНІ ПРОЕКТИ
АНАЛІЗ РЕЗУЛЬТАТІВ ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ перемоги учнів у ІІІ (обласному) та ІV (всеукраїнському) етапах мовно-літературних конкурсів та предметної олімпіади: Обласний конкурс „Пам‘ять серця” Всеукраїнський конкурс учнівської творчості „Об‘єднаймося ж, брати мої...” Міжнародний мовно-літературний конкурс ім. Т. Шевченка; обласний конкурс „Охорона праці очима дітей” Всеукраїнський конкурс “Лицарі українського романтичного світосприйняття”; обласний конкурс „Творча юнь Донбасу” Обласна олімпіада з української мови та літератури
АНАЛІЗ РЕЗУЛЬТАТІВ ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ Портфоліо “Сходинки моєї творчості” Моніторинг навчальних досягнень учнів у межах Регіональної програми. Випускники віддають перевагу філологічним спеціальностям „Українська мова та література”, „Журналістика”, „Перекладач”.
Якщо Вас зацікавив досвід, пишіть на електронну адресу: popowa_tanya@mail.ru Поділюся досвідом роботи також на сайті: http://inter-group.at.ua
Схожі презентації
Категорії