Здоров`я
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Здоров’язбережувальні та здоров’ятворчі технології А.І. Богосвятська, кандидат філологічних наук Від школи, що руйнує здоров’я, – до здоров’язбережувального навчання!
Здоров’я дитини – найцінніший скарб. Збереження духовного, фізичного, психічного здоров’я дитини – важливе завдання школи. Здоров’я потребує турботи протягом всього життя. Воно не дається на все життя, не є постійним і незмінним.
У класифікації освітніх технологій останнім часом виокремилась нова група: здоров’язбережувальні освітні технології (ЗОТ), які об’єднують в собі всі напрями діяльності загальноосвіт-нього закладу з формування, збереження та зміцнення здоров’я учнів.
Мета ЗОТ – забезпечити школяру можливість збереження здоров’я за період навчання у школі, сформувати у нього необхідні знання, уміння та навички щодо здорового образу життя, навчити використовувати отримані знання у повсякденному житті. Немає якої-небудь однієї унікальної технології здоров’я. Усі педагогічні технології, якими користується вчитель на уроці, можуть бути визначені (кількісно чи якісно) за ступенем впливу їх на здоров’я учнів.
Вправи на гармонізацію півкуль головного мозку: Помасажуйте мочки вух, потім усю ушну раковину. Наприкінці вправи розітріть вуха руками. Правою рукою ритмічно поплескувати себе по тім'ячку в одне і те ж місце, а лівою, не поспішаючи, погладжувати живіт зверху вниз або по колу. Потім руки поміняти місцями. Рукою провести горизонтальну вісімку, потім обома руками. Права рука крутиться швидко по малому колу, а ліва – повільно по великому колу. «Гребінка»: розчесати волосся подушечками пальців. «Цвяхи»: подушечками пальців постукати по всім 27 кісткам черепу. «Колечко»: По черзі і дуже швидко перебираємо пальці рук, сполучаючи в кільце з великим пальцем вказівний, середній, безіменний, мізинець. «Вухо-ніс»: лівою рукою беремось за кінчик носа, а правою – за протилежне вухо, тобто ліве. «Дзеркальне малювання»: покладіть на стіл чистий лист паперу, візьміть по олівцю. Малюйте одночасно обома руками дзеркально-симетричні малюнки, літери.
Активізація всіх органів чуттів: зору (кольори, малюнки, ілюзії); слуху (звуки природи; музика, яка має оздоровлюючий ефект); нюху (приємні запахи, ароматерапія); смаку (цукерки, фрукти, соки)…
Називати кольори, а не те, що написано: СИНІЙ ЗЕЛЕНИЙ ЖОВТИЙ ЧЕРВОНИЙ ЧЕРВОНИЙ СИНІЙ ЗЕЛЕНИЙ ЖОВТИЙ СИНІЙ ЗЕЛЕНИЙ ЖОВТИЙ ЧЕРВОНИЙ ЧЕРВОНИЙ ЗЕЛЕНИЙ ЖОВТИЙ СИНІЙ (Права півкуля мозку – розпізнає кольори, ліва – читає. У цій вправі відбувається балансування півкуль і тренування їх взаємодії.)
Вертикальні рухи очей вгору – вниз. Горизонтальні рухи вправо – вліво. Обертання очима за годинниковою стрілкою і проти неї. Заплющивши очі, уявити по черзі кольори веселки якомога виразніше. Вказівний палець однієї руки приблизити до носа – убрати на відстань витягнутої руки. Знайти найбільш дальню білу крапку, повільно перевести погляд на найбільш близьку чорну крапку; виконувати кілька разів. На дошці на початку уроку накреслити будь-яку криву (спіраль, коло, дугу, ламану); запропонувати дітям очима «намалювати» ці фігури кілька разів в одному, а потім в іншому напрямку. Вправи для очей
Для оздоровлення очей можна використовувати фотографії, що містять м’яке сприйняття і мають оздоровлюючий ефект (за В.А.Сінкевичем) М’яке сприйняття – добре, ніжне, у природному звучанні, природному теплі та природному світлі. М’якість – благодатна і здорова, відкрита та невловимо насичена. М’яке випромінювання занурюється у людину, відновлюючи її, дає життя і здоров’я.
Вправи для дихання: «Задути свічу», «Зловити комара», «Зігріти руки» тощо. Неправильне дихання призводить до порушень діяльності серцево-судинної й дихальної систем, зниження насичення крові киснем, порушення обміну речовин. Для правильної орієнтації дихання виконують рухові вправи з назвами:
Самомасаж внутрішніх органів: Складна екологічна ситуація особливо потребує масажу щитовидної залози, який можна виконати так. Сядьте зручно. Розслабтеся, заспокойтеся. Рівно, протяжно, на одній висоті вимовляйте звук [а]. Вимова звука [и] в таких самих умовах активізує роботу мозку, нормалізує функцію нирок. Промовляння звука [о] нормалізує стан середньої частини грудної клітки. Чергування звуків [о], [и] масажує серце.
Релаксація: Ще одну групу вправ складають прийоми, які заспокоюють нервову систему, знімають напруження. У цьому випадку особливо важливим є голос учителя та його внутрішній спокій. Під час цього – максимум уваги забарвленню голосу й темпу вимови слів. «Після грози»: заплющить очі. Ви в лісі. Відгриміла гроза. Пройшов дощ, виблискує мокре листя на березі. На траві – срібні краплі. Як гарно пахне в лісі! Як легко дихається! Ось конвалії – вдихніть їхній чудовий запах. Вдихайте повільно, рівно, глибоко. «Я в світлі райдуги» та ін.
Обов’язковою умовою ефективного використання валеохвилинок є позитивне емоційне забарвлення. Виконання вправ з нудьгою, без бажання не дасть позитивного результату, а скоріше навпаки. Сама радість навчання, так само, як і радість будь-яких вправ і праці, робить дитину здоровішою. Пояснюється це тим, що коли людина перебуває в стані радості, позитивної напруги, в її організмі виробляється природний стимулятор, який сприяє підвищенню імунітету і працездатності.
усвідомлення вчителями традиційної школи сумісної відповідальності за неблагополучний стан здоров’я школярів; оволодіння необхідними здоров’я-збережувальними технологіями; використання отриманих компетентностей на практиці у тісній взаємодії з учнями та їхніми батьками, з медиками та психологами. Залучення школи і кожного педагога до здоров’язбережувальних та здоров’я-творчих технологій виглядає таким чином:
У економічному плані, набагато дешевше виховати творчу, цілісно й екологічно мислячу особистість, аніж витрачати кошти на її лікування та реабілітацію протягом всього її життя.
Схожі презентації
Категорії