Педагогічна взаємодія класного керівника та учнівського колективу у розвитку класного самоврядування
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Педагогічна взаємодія класного керівника та учнівського колективу у розвитку класного самоврядування Консевич Л. В., керівник районного МО педагогів-організаторів
Учнівське самоврядування — форма організації життєдіяльності колективу учнів, що забезпечує розвиток їхньої самостійності в прийнятті й реалізації рішень для досягнення суспільно значущої мети. У школі має бути створена обстановка, за якої кожен учень відчуває причетність до розв'язання головних завдань, що стоять перед педагогами й учнями. У зв'язку з цим важливу роль відіграє участь дітей в управлінні своїм колективом. Розвиток самоврядування допомагає їм відчути всю складність соціальних взаємин, сформувати соціальну позицію, визначити свої можливості в реалізації лідерських функцій.
Новий підхід до розуміння сутності розвитку самоврядування передбачає створення умов для соціального становлення учнів. Це забезпечується включенням їх до розв'язання проблем взаємин, що складаються в колективі. Завдяки участі у розв'язанні проблем школярі виробляють у собі якості, необхідні для подолання труднощів соціального життя. Від ставлення дітей до мети спільної діяльності залежить їхня позиція в розв'язанні управлінських проблем.
Самоврядування розвивається тільки тоді, коли учні опиняються в ситуації вибору й самі визначають шляхи розв'язання проблеми, що існує. Саме прийняття рішення є ключовим для формування мотиву групової дії. Підбиття підсумків, групова рефлексія дозволяють підвести учнів до нової мети спільної діяльності, при цьому на наступних етапах з кожним циклом вони все самостійніше визначають мету, що реалізується згодом дитячим колективом.
Прояви самоврядування можуть бути найрізноманітнішими, але всіх їх має поєднувати одне: дієвий підхід до структури органів управління. Спочатку необхідно зацікавити учнів якою-небудь суспільно значущою справою, а потім створити відповідний орган самоврядування для її організації. У такий спосіб з'являється нова ділянка роботи — утворюється новий орган самоврядування. Підхід, за якого спершу створюється складна структура самоврядування, а потім придумується, як задіяти кожний її орган,— є формальним.
Важливим елементом колективної організаторської діяльності є колективне творче планування роботи учнівських колективів. Підвищити рівень причетності учнів до обговорюваного на зборах питання можна шляхом посилення його проблемності, що дозволяє забезпечити участь кожного у прийнятті рішення. Це рішення має бути коротким, конкретним і зрозумілим кожному учасникові зборів. Для цього використовується прийом «мозкового штурму», коли учасники зборів працюють у групах, доручаючи потім одному із членів цієї групи висловлювати колективну думку про шляхи розв'язання проблеми. Після висловлення цих думок створюються умови для оцінювання висунутих поглядів, дискусії, що забезпечує максимальну участь учасників зборів у формуванні рішення.
Створюючи тимчасові органи самоврядування, доцільно пам'ятати таке: створення тимчасових органів самоврядування визначається конкретним завданням, що стоїть перед колективом; рішення про створення цих органів приймається тільки учнівським колективом, громадськими організаціями або органами самоврядування; у складі тимчасових органів самоврядування можуть бути тільки ті учні, які беруть участь у виконанні конкретного завдання; органи самоврядування незалежно від строку, на який вони створені, повинні відзвітувати перед колективом про виконання доручених їм завдань; виконавши організаторське завдання, вони припиняють своє існування.
Види діяльності й доручення учнів у класі Організація класних справ вимагає постійної діяльності учнів і виконання ними різних доручень. Доручення та їх виконання мають дуже велике значення в житті всього колективу. Для того щоб визначити, які доручення будуть виконувати учні в класі, їм слід спочатку визначити сферу застосування своїх сил.
Чергові по класу, по школі, по поверху. Чергові не тільки виконують свою роботу, але й готують сюрпризні моменти за результатами свого чергування.
Медична служба класу фіксує пропуски занять учнями, здає медичні довідки до медкабінету, збирає інформацію про захворюваність учнів класу, організовує відвідування дітей, які перебувають на лікуванні в лікарнях або тривалий час вдома, готує усні журнали й газети для малят, збирає відповідну інформацію з газет і журналів для шкільної газети, готує повідомлення для учнів класу в періоди епідемій.
Бібліотечна служба класу допомагає класному керівникові у до биранні необхідної літератури для підготовки й розроблення сценаріїв класних справ, у пошуку додаткової інформації в бібліотеці за завданнями вчителів-предметників, збирає книги для надання шефської допомоги, надає допомогу під час організації одержання й здавання шкільних підручників, відвідування книжкових виставок, зустрічей із письменниками, допомагає аналізувати читацькі інтереси учнів класу під час підготовки до батьківських зборів, нарад педагогів.
Кореспондентська служба класу добирає матеріали з життя класу для редколегії шкільної газети, випускає класні газети за певною темою або за результатами класних справ, випускає усні журнали, бере участь у розробці сценаріїв, організації конкурсів, свят.
Репортерська служба класу готує фотосюжети про клас до свят і позакласних заходів у школі. Фотосюжети й відеосюжети можна використовувати під час підготовки святкування днів народження, гуморин, зустрічей із батьками, оглядів знань, екскурсій і поїздок. Репортерська служба займається оформленням альбомів, фільмів про клас, наприклад, «Один день із життя класу», «Останній день у школі в ролі учня».
Служба озеленення піклується про рослини в класі й школі, займається розведенням рідкісних зелених насаджень, бере участь у дослідницькій роботі кабінету біології, організації та проведенні екскурсій на природу, до ботанічного саду, організації живих куточків, підготовці сюрпризів до днів народження учнів класу та загальношкільних урочистих заходів.
Служба збереження здоров'я — група учнів, які відповідають за популяризацію фізичної культури серед учнів класу, аналізує відвідування ними уроків фізичної культури, займається підготовкою команди класу для участі у фізкультурних змаганнях школи й району, повідомленням «з перших рук» про спортивні досягнення учнів класу, бере участь у розробці сценаріїв і підготовці спортивних свят, змагань, олімпійських ігор у класі та в школі, займається підготовкою спорядження і визначенням маршрутів походів класу, проведенням фізкультурних хвилинок у класі, організацією шефської роботи з малятами, зустрічей з відомими спортсменами, переможцями спортивних змагань у класі й у школі, організовує відвідування спортивних заходів.
Сценарна група - учні, в яких добре розвинені літературні здібності, які мають бажання розробляти свята в класі. Сценарна група займається добиранням необхідного матеріалу для підготовки сценаріїв, у тому числі музичного матеріалу, пошуком текстів і музичних записів, аналізуванням зібраних учнями тем для проведення позакласних заходів, складанням програми концертів. Сценарна група бере участь у суддівстві різних конкурсів, що відбуваються у школі й класі, допомагає в підготовці свят для молодших школярів, аналізує проведені позакласні справи і складає рейтинг участі в них класу.
Аналітики класу допомагають класному керівникові організовувати інтелектуальну роботу в класі. Вони допомагають учителеві добирати матеріал для усних журналів, вікторин, інтелектуальних марафонів, представляють клас в інтелектуальних заходах школи, науковому товаристві учнів, готують інформаційні години, години спілкування. Група аналітиків зі старших класів надає допомогу вчителям початкових класів у підготовці пізнавальних справ у класах, готує дні інтелектуальної творчості в школі й класі.
Діджейська група організовує дозвілля учнів класу: проводить дискотеки у класі, літературні вечори, веде свята, готує інформацію для класу про театральну й концертну афішу міста чи району, проводить бесіди про напрямки в музиці, ознайомлює однокласників із творчістю співаків і музикантів, музичних груп, організовує музичні конкурси й вечори в школі та класі.
Лідери — учні, які організовують позакласне життя молодших школярів і свого класу, представляють клас у громадських організаціях школи й району, налагоджують контакт із громадськими молодіжними організаціями, готують повідомлення про молодіжні організації в районі, допомагають класному керівникові готувати громадські акції, дебати, референдуми, дискусії.
Класний керівник має допомагати учням, підтримувати їхню ініціативу. Найголовніше — він повинен бачити успіхи кожного учня в дорученій йому справі й уміло заохочувати їх. Заохочувати успіхи учнів можна по-різному: дітей можна нагороджувати грамотами наприкінці навчального року за організацію й проведення класних справ, готувати для них невеличкі сюрпризи, фотографії постійних організаторів класних справ поміщати до архіву класних справ. З-поміж розмаїття форм колективної та групової діяльності класний керівник має визнавати пріоритетними такі: дискусійні, ігрові, а також ті, що передбачають змагання; творчі; тренінгові; психологічні (такі, що спрямовані на самоусвідомлення дитини). Форми роботи мають бути не тільки різноманітними й цікавими, вони повинні відповідати конкретній меті виховання.
Напрямки діяльності виховання Інтелектуально-пізнавальний напрямок. Мета: виявлення і розвиток природних надбань, творчих здібностей, формування готовності до самоспостереження та самопізнання. Форми роботи: екскурсії в музеї міста і школи; конкурси питань і відповідей «Що? Де? Коли?»; інтелектуальна гра «Поле чудес»; фольклорні свята «Ех, ярмарок!», «Світлий день Великдень», «Різдвяна благодать»; пізнавальні свята: «Аптека на підвіконні», «В здоровому тілі - здоровий дух», «Увага, дорога!»; пізнавальна програма «Що в імені твоєму?» участь у науково-практичної конференції.
Цивільно-правовий напрямок. Мета: формування правової та політичної культури, виховання поваги до законів, до прав і законниї інтересів особистості. Форми роботи: акція «Я - Громадянин України!»; акція «Скажімо наркотикам НІ!»; цивільно-правова гра «Людина. Особистість. Громадянин»; класниа година «Конвенція про права дитини»; класні години, конкурсні ігрові програми про дотримання правил дорожнього руху.
Морально-естетичний напрямок. Мета: розвиток здібностей учнів до набуття вмінь і навичок в художньої діяльності, залучення до культурних цінностей, етичних традицій сім'ї та рідного краю. Форми роботи: традиційне свято «День знань», «З днем народження, «Місто Щастя!», «День літньої людини», «День Матері», «Великдень»; заняття в гуртках додаткової освіти; участь у творчих концертах, тематичних святах; виставки творчих робіт; виставка робіт пошукового напрямки по вивченню родоводу сім'ї «Немає дорожче людини»; сімейні свята: «Іменини! Іменини!», «З бабусиної скрині» (пісні, ігри старшого покоління), «Свято здоров'я».
Військово-патріотичний напрямок. Мета: формування і розвиток інтересу до історії школи, шанобливого ставлення до історії роду, сім'ї, екологічного світогляду, любові до рідного краю. Форми роботи: акція «Ми за Мир!» (День пам'яті жертв загиблих під час Революції Гідності); урочисті зустрічі з ветеранами Великої Вітчизняної війни; виставки пошуково-дослідницьких робіт по вивченню історії своєї родини (До Дня літньої людини, День Матері, День захисника Вітчизни, День Перемоги); акція «Жива пам'ять» (14 лютого - День виведення радянських військ з Афганістану); екскурсії в музеї міста і школи.
Спортивно-оздоровчий напрямок. Мета: формування фізичної культури, виховання потреби у здоровому способі життя, охорона життя дітей. Форми роботи: спортивний осінній крос «Золота осінь»; спортивне свято здоров'я «Життя в русі - сила щодня»; участь у спортивних олімпіадах школи і району; виховна година «За здоровий образ життя».
Трудовий напрямок Мета: виховання позитивного ставлення до праці як до найважливішої цінності в житті. Розвиток потреби в творчій праці. Форми роботи: екскурсії в музеї, по місцях боціової слави, по козацьких стежках; екскурсії на місце роботи батьків; виставка творів «У світі професії» (розповіді про професії батьків); виставка творчих робіт учнів-гурківців (бісероплетіння, вишивка, театр Моди); професійна орієнтація підлітків через співпрацю з профтехучилищами та ВНЗ міста; акція «Росток Перемоги», висаджування саджанців дерев, присвяченій річниці Великої Перемоги; акція «Зроби рідне село чистим!», дотримання чистоти на території школи.
Художньо-естетичний напрямок Форми роботи: конкурс інсценованих пісень, літе ратурний карнавал, концерт, театралізована година спілкування, фестиваль аматорських фільмів, огляди читців, співаків, танцюристів, музикантів, пантоміми, спортивних танців, «Вечір поетичних почуттів», конкурс «живих картин», «Збори невідо мих поетів», літературно-музична вітальня, конкурс усних розповідей, музичний клуб тощо.
Організаторські справи Форми роботи: загальний збір за тривогою, збір «Розкажи нам про себе»; збір «Чергування творчих доручень»; колективне планування (збір-старт, розвідка справ і друзів, анкети пропозицій); колективне обговорення зробленого (збір-вогник, газета-«блискавка», лінійка з творчими рапортами, «жива газета») тощо.
Сьогодні методика колективного творчого виховання має більш поширену назву — методика колективної творчої взаємодії (КТВ), адже вона вийшла далеко за межі школи й використовується там, де необхідно створювати, реалізовувати творчі проекти. Методика КТВ — це спосіб організації життя дитячого колективу, за якого діти й дорослі спільно піклуються про поліпшення, зміну умов власного життя та саморозвиток; планують, організовують і ана лізують свою діяльність усі разом шляхом накопичення, осмислення та вибору думок, припущень, ідей кожного, формуючи дружні вза ємини, повагу, взаєморозуміння та турботу.
Стадії КТС: Стадія 1. Попередня робота вихователів. Стадія 2. Колективне планування. Стадія 3. Колективна підготовка справи. Стадія 4. Проведення КТС. Стадія 5. Колективне підбиття підсумків КТС. Стадія 6. Найближча післядія КТС.
Колективне творче справа - найважливіша форма роботи в нашій школі, через яке учень має можливість розкрити свою творчу індивідуальність, знайти друзів, впевненість у собі, придбати організаторські навички і стати активним помічником як класного керівника всередині свого класу, так і педагога-організатора на рівні активу школи. Класний керівник згідно зі своїм досвідом, віком, особистими можливостями й характером взаємин із дітьми може бути консультантом, експертом, керівником одного з мікроколективів чи учасником справи.
Світ може стати трішки краще, якщо ви зіграли важливу роль у житті якої-небудь дитини. Маргарет Фишбек Пауерс
Схожі презентації
Категорії