ВІДОМОСТІ ПРО НАЗИВНІ РЕЧЕННЯ
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
НАЗИВНІ РЕЧЕННЯ Презентацію створено за допомогою комп’ютерної програми ВГ «Основа» «Електронний конструктор уроку»
Дослідження-характеристика 1.У поданих висловлюваннях виділити називні речення. 2.Підкреслити в них головний член. 3.Указати на спосіб його морфологічного вираження. 4.Дослідити, чим поширені номінативні речення. 5.Довести, чи можуть ці конструкції поширюватися обставинами. Пояснити це на прикладах.
Дослідження-зіставлення 1.Записати пари речень. Зіставити їх. 2.Виділити в них граматичні основи. 3.Дослідити, які речення двоскладні, а які - односкладні. Як впливає порядок слів у реченні на його структуру? 4.Скласти 3–4 пари речень так, щоб одні були двоскладними, інші — односкладними. Підкреслити в них головні й другорядні члени. 1. Темна ніч. 2. Пізня осінь. 3. Широкий степ. Ніч темна. Осінь пізня. Степ широкий.
Визначення мовностилістичних засобів образності й виразності називних речень 1.Прочитати. Визначити, яку функцію виконують називні речення в поданих текстах. Методичний коментар. Основна функція називних речень у поданих висловлюваннях - увести читача у світ авторських роздумів, увиразнення зображуваної картини.
Трансформація синтаксичних одиниць відповідно до ситуації спілкування 1.Трансформувати синтаксичні конструкції за зразком, використавши називні речення як зачин. 2.Дослідити, текстам яких стилів мовлення властива ця риторична фігура. Зразок: Багато дорога може розповісти допитливому серцю, навіяти і радість, і журу, воскресити в пам’яті давні перекази, бувальщини і легенди. — Дорога... Багато вона може розповісти допитливому серцю, навіяти і радість, і журу, воскресити в пам’яті давні перекази, бувальщини і легенди (І. Цюпа).
Пошуково-вибіркова робота 1.Прочитати поетичні уривки. 2.На основі самостійно опрацьованої схеми дослідити, яку стилістичну функцію виконують називні речення в поданих уривках: а) риторичний оклик; б) зачин.
Стилістична функція односкладних називних речень у мовленні Які поетичні уривки є «зайвими»? Свій вибір обґрунтувати. Як риторичний оклик Як зачин Фігура, що визначає тему розповіді, опису чи роздуму, увиразнює зображувану картину: Книжки…Товщі й тонші тому, з малюнками й без них, пожовклі від часу й тільки-но видані(В. Леонтьєв) Фігура, утворена емоційним, пафосним, ствердним висловленням: Цвітіння! Неймовірна фантазія і мудрість чарівниці-природи(П. Стефанович)
Дослідження-відновлення 1.Відновити поетичні уривки: вставити на місці крапок називні речення з довідки. 2.Виразно прочитати відновлені уривки. Довідка: літо; рік сорок другий; ніч; осінь; це очерет; які різноманітні голоси; розквітлі білі липи. 3.Визначити, у яких поетичних уривках ужито безособові речення. Указати на їх значення.
Домашнє завдання Виписати з художньої літератури 5–6 односкладних називних речень. Визначити спосіб вираження в них головного члена.
Презентацію створено за допомогою комп’ютерної програми ВГ «Основа» «Електронний конструктор уроку» © ТОВ «Видавнича група ˝Основа˝», 2011 Джерела: 1.Нікішина Т. В. Усі дидактичні матеріали з української мови у 8 класі. — Х.: Вид. група «Основа», 2008. — 224 с. 2.Омельчук С. А., Ляшкевич А. І. Усі уроки української мови у 8 класі / упор. С. А. Омельчук / С. А. Омельчук, А. І. Ляшкевич — Х.: Вид. група «Основа», 2009. — 331 с. 3.Омельчук С. А. Сучасний урок української мови у 8 класі / уклад. С. А. Омельчук / С. А. Омельчук, А. Ф. Соломахін, М. В. Чаловська — Х.: Вид. група «Основа», 2008. — 200, с. 4.Федоренко В. Л. Мовні цікавинки. Нестандартні дидактичні матеріали. — Х.:Вид. група «Основа», 2006. — 320 с.
Схожі презентації
Категорії