Складні речення із сурядним і підрядним зв’язком. Розділові знаки в таких реченнях
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
М Е Т А: пояснити особливості будови складних речень із сурядним і підрядним зв’язком; розвивати вміння креслити схеми таких речень, пояснювати вживання розділових знаків між їхніми частинами; виховувати почуття любові до літератури рідного краю
Тараненко Людмила Василівна - член Національної спілки письменників України Народилася 11 жовтня 1948 року в м. Сміла Черкаської обл.. закінчила Смілянський технікум харчової промисловості та Черкаський державний педагогічний інститут. Працювала інженером. З 1988 по1992—кореспондент-організатор бюро пропаганди художньої літератури по Черкаській області. З 1992 по 1999—голова Черкаської організації НСПУ, секретар Національної спілки письменників України, головний редактор журналу «Холодний Яр» Друкувалася в періодичних виданнях України, Росії, Білорусії, Польщі, Канади, Австралії. Автор поетичних книжок «Материнка» (Дніпропетровськ, «Промінь», 1979), «Мій світлий день» (Дніпропетровськ, «Промінь», 1985), «Подароване літо» (Алелаїда, «Австраліана», 1991), «Терези» (Черкаси, «Холодний Яр» , 1994), «Ненамолений храм» (Черкаси, «Холодний Яр» , 1997), прози «Квиток до Калинівки» (Дніпропетровськ, «Промінь», 1987) Заслужений працівник культури.
1. Душі іще цю голову зносить, Немов корону гордій королеві, Та лиш твоя любові ненасить Мене ще може залишити в дневі І не пустити в рятівливу тьму, Де все ніщо й випорскує з нічого, Де біль ввійде в мелодію німу, Що оживе, виводячи в дорогу. А) з якою метою ? [ ] , і [ ] , (щоб…) 2. Коли думками в понадпростір Усі рвонули за поріг, Та на сукно хтось кинув кості, І цим уже на щось прирік. Б) коли ? (Коли.. ), та[ ] ,і[ ] 3. І зникнуть , і підуть за димом образа й біль, і віднайду Я знову сили незборимі, Щоб дати лад в своїм саду. В) [ ], та [ ] де? яку? (де…), (де…),(що…)
2.Скласти схеми речень: 1.Ці тумани пливуть, обпікають холодні світання, І за тим , що прийде, вже з’явилася крихта жалю. («Я люблю…») 2.Всьому є свій початок і межі, Всьому мірки вимірює час, Та поети таки незалежні, Коли зводить в любові Пегас. («Спалахнув..») 3.А свинопаси—ті тісняться, І їм не в докір я скажу, Що в кожній іншій з усіх націй Тримають міцно ту межу, Що відділяє їх від свинства. («Ця воля..»)
Яким? Перевір: 1 [ ],і[ (що.. ) ]; За якої умови? 2 [ ], [ ], та[ ], (коли); Що саме? Яку? 3 [ ]-[ ], і[ ],( що… ), (що…).
3.Моделювання:побудувати речення з їх частинок, підказкою слугуватиме схема речення. 1.Що схожі більш до мертвої ріки… Бо таки самі ж собі шукаємо дороги.. Чи ми серцями й душами убогі.. Чи то за що судилось… чому? яку? чи [ ], чи [ ], (бо…), (що…)
Та й знання все звело б нанівець.. То нікому не знати.. І початок впадає в кінець.. Бо з кінця витікає початок… [ ], та [ ], чому? (бо…), і( )
Схема синтаксичного розбору складного речення: 1. Речення. Визначити тип речення за метою висловлювання. 2. Знайдіть (підкресліть) граматичну основу кожної частини складного речення; вкажіть кількість частин. 3. Визначте засоби зв'язку частин складного речення. 4. Визначте вид речення: складносурядне, складнопідрядне чи безсполучникове. 5. Визначте залежність (чи незалежність) кожної частини; встановіть, до якого виду речень належить (особливо з підрядною залежністю). 6. Накресліть схему речення. 7. Поясніть розділові знаки.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: виписати з підручника «Українська література» 2-5 речень із сурядним і підрядним зв’язком.
Схожі презентації
Категорії