РЕЧЕННЯ ДВОСКЛАДНІ Й ОДНОСКЛАДНІ, ПРОСТІ І СКЛАДНІ
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
РЕЧЕННЯ ДВОСКЛАДНІ Й ОДНОСКЛАДНІ, ПРОСТІ І СКЛАДНІ Презентацію створено за допомогою комп’ютерної програми ВГ «Основа» «Електронний конструктор уроку»
Колективна робота з текстом (з элементами аналізу) 1.Прочитати текст. Пригадати з уроків історії про вчинки Івана Мазепи, що стали важливою сторінкою в історії України. 2.Сформулювати тему й основну думку тексту. Використовуючи подане висловлювання і власні знання, розгорнути зміст останнього речення. 3.Усно схарактеризувати речення в тексті за наявністю головних і другорядних членів. 4.Зробити синтаксичний розбір виділеного речення.
Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу Двоскладні речення мають підмет і присудок: До тебе завше я душею лину (З. Кучерява). Односкладні речення мають лише один головний член речення у формі підмета або присудка: І закружляю, мов полова, у круговерті світовій (В. Базилевський). За структурою речення поділяються на прості й складні. Прості речення мають одну граматичну основу: Люблю я пісню солов’їну (А. Загрудний). Складні речення мають дві або більше граматичних основ, що становлять одне смислове і граматичне ціле: Українська мова мене не тільки вабить як письменника, вона дивує й захоплює (В. Шевчук).
Речення бувають повними і неповними. Повні — це такі речення, у яких наявні всі члени речення: По садах пустинних їде гордовито осінь жовтокоса на баскім коні (В. Сосюра). Неповні — це такі речення, у яких пропущений будь-який член речення, що можна виявити з контексту: Ранні пташки росу п’ють, а пізні — сльози ллють (Нар. творчість). У реченні Сльози ллють пропущено підмет пташки.
Пунктуаційний практикум Прослухати. Довести, що це текст. Сформулювати його тему. Виділити мікротеми й записати їх у формі словосполучень. Як ви розумієте зміст останнього речення? Списати текст, розставляючи розділові знаки в кінці речень. 2.Назвати речення прості й складі. Довести правильність свого вибору. Пригадати з уроків зарубіжної літератури повість «Тарас Бульба» і усно описати головного героя. 3.З’ясувати лексичне значення виділеного слова (анархія — стан суспільства, у якому відсутні організована влада, закони, немає певних обов’язкових норм поведінки, безладдя, хаос). Скласти з ним два речення: просте і складне.
Лінгвістичне дослідження з творчим завданням 1.Прочитати. Поділити текст на речення. Довести, що перед вами текст. Сформулювати тему й мікротеми поданого 2. висловлювання. Записати, розставляючи розділові знаки. 3.З’ясувати зміст виділеного вислову. 4.Знайти односкладні й двоскладні речення. Підкреслити в кожному реченні граматичну основу. 5.Назвати неповні речення.
Дослідження-зіставлення Розглянути схему і скласти зв’язну розповідь про те, чим речення відрізняється від словосполучення.
Творче завдання Прочитати прислів’я. Пояснити зміст кожного. Списати. Підкреслити головні члени Лежачого не б’ють. 2 Весною сій - восени збереш. 3. Вік живи- вік учись. 4. Як дбаємо, так і маємо. 5. З вогнем не жартуй. 6.Друга пізнають у біді. 7. Коли маєм — не шануєм, а змінивши, плачем. 8. Хто не ризикує, той хати не збудує (Нар. творчість). 2.Усно доповнити народні вислови так, щоб змінилася структура речень.
Розвиток комунікативних умінь 1.Скласти діалог, використовуючи подані прислів’я. 2.Дати йому заголовок у формі словосполучення. 3.У репліки ввести фразеологізми з довідки і використати речення: а) різні за метою висловлювання; б) двоскладні й односкладні; в) прості й складні; г) повні й неповні; д) поширені й непоширені. 4.Розіграти діалог. Записати 3–4 репліки, пояснити розділові знаки і зробити їх синтаксичний розбір.
Дослідження-трансформація 1.Перетворити складні речення у прості. Записати їх. Підкреслити граматичні основи. 2.Назвати слова з орфограмою «Ненаголошені е, и» і пояснити їх написання.
Подумати і дати відповіді на запитання 1.Чи можна у процесі висловлювання обмежитися лише односкладними (або двоскладними) реченнями? 2.Яку роль у мовленні відіграють односкладні й двоскладні речення? 3.Яку роль у мовленні відіграють прості й складні речення?
Домашнє завдання Здійснити пошукову роботу в мережі Інтернет або в бібліотеці та підготувати повідомлення про відому постать, яка бере безпосередню участь у творенні історії сьогодення. Використати різні за структурою і метою висловлювання речення.
Презентацію створено за допомогою комп’ютерної програми ВГ «Основа» «Електронний конструктор уроку» © ТОВ «Видавнича група ˝Основа˝», 2011 Джерела: 1.Нікішина Т. В. Усі дидактичні матеріали з української мови у 8 класі. — Х.: Вид. група «Основа», 2008. — 224 с. 2.Омельчук С. А., Ляшкевич А. І. Усі уроки української мови у 8 класі / упор. С. А. Омельчук / С. А. Омельчук, А. І. Ляшкевич — Х.: Вид. група «Основа», 2009. — 331 с. 3.Омельчук С. А. Сучасний урок української мови у 8 класі / уклад. С. А. Омельчук / С. А. Омельчук, А. Ф. Соломахін, М. В. Чаловська — Х.: Вид. група «Основа», 2008. — 200, с. 4.Федоренко В. Л. Мовні цікавинки. Нестандартні дидактичні матеріали. — Х.:Вид. група «Основа», 2006. — 320 с.
Схожі презентації
Категорії