ПОВНІ Й КОРОТКІ, СТЯГНЕНІ ТА НЕСТЯГНЕНІ ФОРМИ ПРИКМЕТНИКІВ
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Творча вправа «Знайди ключ» Запишіть якісні і відносні прикметники у дві колонки та прочитайте фразеологізм, використовуючи лише четверті букви кожного слова. Сліпий, грушевий, донецька, добра, джерельна, молодий, морські, жовтий, полтавський, білий, залізні.
Спостереження над мовним матеріалом Прочитайте словосполучення. Знайдіть у них прикметники та визначте їх розряд. Чи відрізняються деякі форми прикметників, ужитих у словосполученнях, від тих, що ми використовуємо в сучасному мовленні? Випишіть їх. 1.Вулиця широкая — вулиця широка. 2. Трава зеленая - трава зелена
Робота в групах Прочитайте народні пісні, виділіть прикметники та скажіть, чи всі форми прикметників характерні для сучасного мовлення, чим вони відрізняються від літературної норми. Зазначте форми прикметників. *** Зеленеє жито, зелене, Хорошії гості є в мене, Зеленеє жито женці жнуть, Хорошії гості в хату йдуть. *** Ой сивая та зозуленька, Щедрий вечір, добрий вечір, Добрим людям на здоров’я! Усі сади та і облітала, А в одному та і не бувала. А в тім саді три тереми: А в першому — красне сонце, А в другому — ясен місяць, А в третьому — дрібні зірки…
Лінгвістично-стилістичний аналіз Випишіть якісні прикметники з пояснюваними іменниками, визначте форму прикметника. Допишіть, де це можливо, співвідносну форму повну (стягнену / нестягнену) або коротку, зберігаючи рід, число, відмінок. 1. Якубович мені заважав. Я його познайомив з моїми хазяями — і сам не рад. 2. Та світи ж ти їм дорогу, Ясен місяць угорі. 3. І шумить, і гуде, дрібен дощик іде. А хто ж мене, молодую, та й додому одведе? 4. Пливе човен, води повен, ніхто не спиняє; кому спинить — рибалоньки на світі немає. 5. Як ішли ми зелен лугом к зелен гаю, Солов’ї нам ткали пісню диво‑дивну. 6. Морозом очі окує, а думи гордії розвіє, як ту сніжинку по степу. 7. Там, в донецькім степу, за Дінцем, за піснями й літами, жоден вітер не владен зітерти [Сосюри] веселі сліди. 8. І прудко, мов іскри з багаття огнисті, мов хвилі гірського потоку сріблисті, летять голоснії пісні. 9. З високих круч луна орлиний клекіт. 10. Мій голос журливеє щось починає, а струни твої на веселім ладу. 11. Будуть сніжнії зорі таночки вести з буйним вітром, мов коло дівоче. 12. Вабить, кличе далекая муза мене. 13. І в серці моїм переможнії співи лунають.
Аналітико-синтетична вправа До прикметників, що мають короткі форми, доберіть антоніми (можливо й однокореневі). Красивий, урожайний, легкий, ясний, гострий, квітчастий, жонатий, частий, розмаїтий, тихий, вороний, дрібний, гарний, чорний, смачний, живий, справедливий, готовий, живий, ранішній, спокійний, лисий, голодний, авантюрний, рідний, благословенний.
Підсумок уроку «Мікрофон» Продовжте речення. На цьому уроці я для себе зрозумів… На цьому уроці я для себе зацікавився… На цьому уроці я для себе відкрив…
Домашнє завдання Виписати 10 прислів’їв і приказок, до яких входять два і більше прикметників, визначте з‑поміж них якісні та їх форму - повну стягнену чи нестягнену, коротку. Сформулюйте висновок: прикметники якої форми зустрічаються найчастіше.
Схожі презентації
Категорії