ПОДІЛ ІМЕННИКІВ НА ВІДМІНИ
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Навчитися : Пізнавати іменники в тексті Визначати відміну іменників Позначати орфограми у відмінкових закінченнях Розвивати творчу уяву ЦІЛІ УРОКУ :
У певному відмінку іменники кожної з відмін мають однакові закінчення. Щоб визначити, до якої відміни належить іменник, його потрібно поставити у початковій формі, тобто в називному відмінку однини, й визначити в ньому закінчення й основу. За особливостями відмінювання іменники поділено на чотири угруповання, що називаються відмінами.
• незмінювані іменники (табу, бюро, таксі, кутюр'є); • іменники, що вживаються тільки у формі множини ( двері, ворота, ножиці, консерви). До жодної відміни не належать:
РІД ЗАКІНЧЕННЯ В ПОЧАТКОВІЙ ФОРМІ чоловічий -а (-я) Олекса, Ілля жіночий книжка, вулиця спільний староста До першої відміни належать:
Тверда: іменники з основою на твердий приголосний, крім шиплячих (борона, кобза, порода, химера, пора, копа, сваха). 2. М’яка: іменники з основою на м’який приголосний (скриня, зброя, дзвіниця, Марія, змія, шия, Ілля, суддя). 3. Мішана: іменники з основою на шиплячий (огорожа, пожежа, круча, онуча, свіча, тиша, миша, груша, святоша, потороча). Групи іменників першої відміни:
Подані іменники поставити у формі Зн. та Ор.в. одн. Розподілити за групами. Мрія, дівчина, матуся, вдача, оселя, сім’я, родина, країна, суша, пісня, калина, мелодія, дитина. Два словосполучення ввести в речення Практикум
РІД ЗАКІНЧЕННЯ В ПОЧАТКОВІЙ ФОРМІ чоловічий нульове або -о, -е, -а степ, батько, середній (на письмі -я) жито, сонце, подвір'я До другої відміни належать
Практикум Випишіть іменники другої відміни: Лектор, пластир, липа, кесар, борщ, мрія, хата, тесляр, вчитель, плащ, школяр, вежа, футляр, вода, інженер, вікно, поле, батько, обрій, слухач, плече, муляр,спокій, перукар, лікар, зброяр, долар, задача, завдання, смерч, плач, сажа. Лектор , пластир, кесар, борщ, тесляр, вчитель, плащ, школяр, футляр, інженер, вікно, поле, батько, обрій, слухач, плече, муляр, спокій, перукар, лікар, зброяр, долар, завдання, смерч, плач.
РІД ЗАКІНЧЕННЯ В ПОЧАТКОВІЙ ФОРМІ жіночий нульове честь, любов, а також іменник мати До третьої відміни належать
Практикум Прочитайте, визначте іменники третьої відміни. З'ясуйте відмінки цих іменників. Хіба не любов усе єднає, як ворожість усе руйнує? (Г.Сковорода). Скажи до мудрості: «Ти сестра моя». (З Біблії). Чиста совість є великою радістю. (Ф. Прокопович). Під злістю завжди ховаються невміння, заздрість, лінощі. (В. Брюгген). Любов (Н.в.), ворожість(Н.в.), до мудрості (Р.в.), совість (Н.в.), радістю (О.в.), під злістю (О.в.), заздрість (Н.в.).
Практикум. Країна «Фразеологія» Поясніть значення фразеологізмів: поворушити пам'яттю; ділитися хлібом-сіллю; з чистою совістю. Усно складіть із фразеологізмами речення. Випишіть іменники третьої відміни. пригадати пригощати по – чесному пам'яттю, сіллю, совістю.
Перепишіть прислів'я, на місці крапок уставляючи дібрані з довідки й поставлені у потрібній формі іменники. 1. З вітром не змагайся, за ... не ганяйся. 2. Порядком дім стоїть, ... й хлів розвалиться. 3. Дерево міцне корінням, а людина — ... . 4. Людина бере вмінням, а кінь — ... . 5. Гори й доли здолаєш ... . 6. З ... люди не народжуються — ремеслу вчаться. Довідка. Недбалість. Завзятість. Тінь. Наполегливість. Майстерність. Швидкість. Практикум Джерело народної творчості
З вітром не змагайся, за тінню не ганяйся. Порядком дім стоїть, недбалістю й хлів розвалиться. Дерево міцне корінням, а людина — завзятістю. Людина бере вмінням, а кінь — швидкістю . Гори й доли здолаєш наполегливістю . З майстерністю люди не народжуються — ремеслу вчаться.
РІД ЗАКІНЧЕННЯ В ПОЧАТКОВІЙ ФОРМІ середній -а, -я у словах, що за відмінювання мають суфікси -ат-, -ят-, -ен- дівча (дівчати), хлоп'я (хлоп'яти), ім'я (імені) До четвертої відміни належать
Практикум До поданих іменників доберіть спільнокореневі іменники, що означають назви малят. Запишіть слова парами. Заєць, вовк, лев, слон, жираф, білка. Заєць – зайченя, Вовк – вовченя, Лев – левеня, Слон– слоненя, Жираф – жирафеня, Білка – білченя.
Практикум З-поміж поданих іменників випишіть іменники четвертої відміни. Кішка, кішечка, кошеня, котик; козенятко, козлик, козеня, козлятко, кізка; пташенятко, пташеня, пташечка, пташинка, птах. Кошеня Козеня Пташеня
Прочитайте. Поясніть, у яких відмінкових формах іменники четвертої відміни можуть мати паралельні форми. Перепишіть, уставляючи пропущені літери Ягнят хвалять в..сною, а курчат восени. Ворона проворонила ворон..нята. Упізнає свиня свої поросята. Вовк ягнят від лиса б..реже, аби йому дістались. Не вчи старого, як гус..нята пасти. (Народна творчість). Практикум
У творчій лабораторії Пригадайте випадок із власного життя або придумайте історію, до якої можна було б застосувати прислів'я «Мати до дитинчат — як ластівка до ластів'ят». Розкажіть про цей випадок або цю історію, вживаючи іменники четвертої відміни.
Ходить квочка по подвір`ю пір`ячко …… вона водить за собою курчаток …… Спробуй дібрати до слів риму Знайдіть іменники та визначте їх відміну.
Вкладаю спати ..: одне, два, три, чотири, ….. Одне руде, сіренькі інші. Ну годі нявкати, тихіше! Не можна в ліжко, горе з вами - нас всіх шістьох насварить мама. Отож хутчіш лягайте …, мої маленькі …. Вкладаю спати кошенят одне, два, три, чотири, п'ять. Одне руде, сіренькі інші. Ну годі нявкати, тихіше! Не можна в ліжко, горе з вами - нас всіх шістьох насварить мама. Отож хутчіш лягайте спати, мої маленькі кошенята.
Є у кожного домівка: у хліві живе ..., у конюшні — кінь, ..., у гніздечку — …….. Вулик — схованка для …, а дупло — хатинка …. У норі живе …, … — в мушлі невеличкій. У барлогу спить …, у кімнаті — хлопчик …. Цуценяті ніде спати. Нумо будку будувати! Є у кожного домівка: у хліві живе корівка, у конюшні — кінь, лошатко, у гніздечку — пташенятко. Вулик — схованка для бджілки, а дупло — хатинка білки. У норі живе лисичка, равлик — в мушлі невеличкій. У барлогу спить ведмедик, у кімнаті — хлопчик Петрик. Цуценяті ніде спати. Нумо будку будувати!
Подумай і відгадай Знайди іменники та визнач їх відміну. З квіток мед вона збирає І у вулику ховає. Кружляє цілий день мала Здогадались хто? _ _ _ _ _ В нас гуляє біля тину, Має носик-намистину, Сам він схож на будячок Це колючий _ _ _ _ _ _ .
Подумай і відгадай Знайди іменники та визнач їх відміну. В хаті я мишей ганяю, Вуса ще з дитинства маю, Лапкою миюся щодня. Я пухнасте _ _ _ _ _ _. Довго він в яйці сидів, Мати його гріла. Шкаралупу він пробив І розправив крила. Наче сонечко жовтенький, Він маленький і тепленький.
Методика викладання української мови в школі / За ред. І. С Олійника,— К.: Вища школа, 1989.- С 56-88. Методика навчання рідної мови в середніх навчальних закладах / За ред. М. І. Пентилюк.— К.: Ленвіт, 2000.- 264 е Жовтобрюх М. А. Українська літературна мова. К.: Наук, думка, 1984. 256 с. Глазова О.П., Дика Н.М. Рідна мова- Х. Ранок 2003- с. 271. Використана література:
Презентацію підготувала Слободян Л.І, учитель української мови та літератури Перервинцівського НВК Драбівської районної ради Черкаської області
Схожі презентації
Категорії