Число іменників
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Актуалізуємо свої знання Яка частина мови називається іменником? Які категорії числа має іменник? Сьогодні у нас незвичайний урок. Сьогодні ми зробимо ще один крок В країну відому, в країну чудову, Що нас так чекає й збагачує мову.
Люди, діти, гуси, дрова. Ножиці, штани, сани, щелепи Карпати, Суми, Прилуки, Чернівці. Людство, молодь, дітвора, волосся. Залізо, олово, віск, мед, вовна. Хода, читання, хоробрість, жовтизна. Лінгвістичний експеримент Визначте, що означає кожна група іменників і спробуйте їх поставити в однині чи множині. Зробіть висновок зі своїх спостережень.
Отже… Люди, діти, гуси, дрова (сукупність людей, предметів) Ножиці, штани, сани, щелепи (предмети парної будови) Карпати, Суми, Прилуки, Чернівці (власні назви) Людство, молодь, дітвора, волосся (збірні іменники) Залізо, олово, віск, мед, вовна (назви речовин) Хода, читання, хоробрість, жовтизна (слова з абстрактним значенням) Висновок: існують іменники, які мають форму лише множини або форму лише однини
Сьогодні на уроці… Чому новому ви хочете навчить на уроці? Поглибимо знання про іменник як частину мови, його значення, морфологічні ознаки; систематизуємо знання про категорію числа; сформуємо поняття про особливості вживання іменників, що мають форму тільки однини (однинні) чи множини (множинні)
До іменників, що вживаються лише в однині належать: слова з речовинним значенням: мука, сіль, пиво, молоко, сталь, вапно; слова із збірним значенням: старостат, учительство, агентура, дрібнота, рідня, городина, вишняк, верб'я; назви абстрактних понять: молотьба, жовтизна, курява, тиша, змагання, блиск, радість, дружба, садівництво, успішність, рань.
До іменників множинної форми належать: назви конкретних предметів парної або симетричної будови: вила, ворота, кайдани, куранти, ножиці, ковзани, штани, ночви; назви предметів, що сприймаються як сукупність, збірність: гроші, кучері, солодощі, нутрощі, фінанси, чари, шахи, оплески; назви речовин, залишків і т. ін.: вершки, ліки, дріжджі, консерви, згребини, покидьки, висівки; назви дій, процесів, станів: вибори, проводи, збори, піжмурки; назви часових понять: канікули, роковини, сутінки; деякі географічні назви: Чернівці, Житні Гори, Карпати, Дунаєві, Черкаси.
Гра “Хто більше” назв речовин, матеріалу: сода, срібло, ... географічних назв: Харків, Одеса, ... назв почуттів: біль, сум, ... Клас об’єднується у дві команди. За певний час необхідно записати якомога більше іменників, які мають тільки форму однини:
Хто найдальше бачить? Дві дощечки, дві сестри несуть мене із гори. Бігли пси через ліси позадирали носи. Сидить Пахом на коні верхом, книги читає, а грамоти не знає. Стоїть на дорозі, усім заважає: хто йде, той штовхне, а з дороги ніхто не приймає. У піч поклади – мокне, на воду пусти – сохне. Не горить, а гасити приходиться. У воді росте, кохається, вкинь у воду – злякається. Тисяча тисяч бондарів роблять хати без дворів. Творчий розподільний диктант Учні записують відгадки загадок, розподіляючи їх у дві групи: множинні іменники та іменники, що вживаються лише в однині.
Перевірмо… розум, віск, вапно, сіль лижі, санки, окуляри, двері, мурахи Вживаються лише в однині (однинні): Вживаються лише в множині (множинні):
Хвилинка творчості ВІДМІНЮВАННЯ МНОЖИННИХ ІМЕННИКІВ «СОН» Виписати іменники, що вживаються лише в одній формі числа, визначити їх відмінок. Сліпучий ранок був, Ясний деньок… Іду я, йду, Тут глянула – пеньок! Лежать штани на ньому, Малесенькі санки… Чеканять ножиці сюди, Питають : - А чи не бачили тут ви Штанів моїх, саней малих? Ось так учила звечора й до нині Іменники однинні і множинні. Замовкла я від здивування, Та треба відповідь давать: - Та ось, лежать… А ножиці ведуть розмову далі: - Згубили ми штани, санки, Десь погубилися шкарпетки, ковзани, Помчали десь в світи педалі… Від здивування гумор зник. Аж раптом чутно сильний крик. Я стрепенулась і… Проснулась. Вовченко Богдана
Заповніть таблицю Прийшла зима. Випав сніг. Настали морози, вкрились кригою ріки. В селі закінчено господарські роботи. Господарі ховають реманент, лагодять сани, їздять до млина. Господині прядуть, а дівчата вишивають. Надходить час традиційних розваг молоді. Насамперед дівчата та хлопці збиралися на вечорниці. Вечорниці 13 грудня незвичайні. Починаються вони з випікання Калити — цієї найвеличнішої ознаки святкового торжества. Випікають цей хліб дівчата у хаті жінки, де будуть проходити вечорниці. В обов'язки господині входило навчать дівчат, допомагати їм порадою і ділом, тримати лад на вечорницях. За це молодь платила господарці переважно харчами!
Складання діалогів Складіть діалог між двома товаришами, які мають протилежні погляди стосовно необхідності знати традиції свого народу. Спробуйте переконати співрозмовника у своїй правоті.
Тест “Так – ні” Слово «мед» - це однинний іменник. В українській мові всі іменники можуть змінюватись за числами. Однинні іменники можуть інколи вживатись у множині Чи правильно вжито однинний іменник «грунт»? Родючі грунти. Географічні назви можуть вживатись лише в однині. В цьому ряді слів лише іменники, які мають обидві форми числа. Парта, мило, кущ, липа.
“Відкритий мікрофон” На цьому уроці я… Найбільше мені запам’яталося з уроку… Тепер я знаю, що… Новим для мене стало те, … Ще б я хотів… Вдома я…
Домашнє завдання Записати 5 фразеологізмів, у яких використано іменники, що вживаються лише в однині та лише у множині. Виділити всі іменники у фразеологізмах, визначити їх число, рід (де це можливо). Із фразеологізмами скласти речення або увести у зв’язне висловлювання.
Використана література: Рідна мова: Піруч. Для 6 кл. / Г.Р. Передрій, Л.В. Скуратівський, Г.Т. Шелехова, Я.І. Остаф. – К.: Освіта, 1996. – 286 с. Сучасна українська літературна мова: Підручник / М.Я. Плющ, С.П. Бевзенко, Н.Я. Грипас та ін.; За ред. М.Я. Плющ. – К.: Вища шк., 1994. – 414 с. Український правопис/ НАН України, Ін-т мовознавства ім. О.О. Потебні; Інститут української мови – 4-те вид., випр. й доп. – К.: Наук. думка, 1994. – 240 с. http://uk.wikipedia.org/wiki/Іменник http://linguist.univ.kiev.ua/WINS/pidruchn/imen/alf.htm
Презентацію “Число іменників. Іменники, що мають форму тільки однини або тільки множини” підготувала вчитель української мови та літератури Теклинської ЗОШ I-II ступенів Смілянської районної ради Черкаської області Хмелярчук Людмила Петрівна 2011 р.
Схожі презентації
Категорії