ОЗНАЧЕННЯ УЗГОДЖЕНЕ Й НЕУЗГОДЖЕНЕ В МОВІ
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
ОЗНАЧЕННЯ УЗГОДЖЕНЕ Й НЕУЗГОДЖЕНЕ Презентацію створено за допомогою комп’ютерної програми ВГ «Основа» «Електронний конструктор уроку»
Робота з текстом (вибіркова робота) 1.Виразно прочитати вголос уривок із вірша Миколи Руденка. З’ясувати, що виражає заголовок: тему чи основну думку. 2.Знайти означення, виписати їх разом зі словами, яких вони стосуються. 3.До виділених слів дібрати слова-синоніми (таємний — потаємний, секретний, прихований, таємничий; гомінливий — гомінкий, шумний, шумливий).
Колективне опрацювання схеми Пригадати з уроків української мови в 5 класі, що називається означенням, на які запитання відповідає, чим виражається. Свої висновки зіставити з матеріалом схеми. Означення Пов’язується з підметом або іншим другорядним членом (додатком чи обставиною) Виражає ознаку предмета (його якість; ознаку за приналежністю, за кількісним виявом) Виражається прикметником, дієприкметником, іменником або займенником у непрямому відмінку, інфінітивом Відповідає на запитання який? яка? яке? які? чий? чия? чиє? чиї? скількох? котрий?
Дослідження-моделювання 1.Змоделювати прислів’я і приказки, дібравши їх продовження з другого стовпчика. Записати вислови, ставлячи означення у відповідній граматичній формі. 2.Визначити спосіб морфологічного вираження вжитих у висловах означень. З’ясувати, до яких слів вони належать. 3.Визначити тематику народних висловів. Працюючи в парах, дібрати самостійно 2–3 прислів’я або приказки. Підкреслити означення
1.(Мудрий) ніхто не родився, 2.За (один) вченого дають 3.Борода не робить 4.(Розумний) річ 5.(Мудрий) голові досить 6.Не бійся (розумний) ворога, чоловіка (мудрий). приємно й слухати. а бійся (дурний) приятеля. а навчився. два слова. десять (невчений).
Творче конструювання з елементами зіставлення 1.З поданими словосполученнями скласти речення так, щоб прикметники виконували роль: а) означення; б) іменної частини складеного присудка. 2.Виділити граматичну основу речень. Зразок. В українські степи приходила рання весна. — В українських степах весна була ранньою. Вузька стежка, широкий Дніпро, холодний дощ, невеселий день, безвітряний вечір. 3.Навести приклади речень, у яких у ролі означень виступали б діє-прикметники.
Виділити означення. Схарактеризувати їх, скориставшись схемою. 1. Виділити в реченні означення (підкреслити його) 2. З’ясувати, з яким членом речення воно пов’язується й на яке запитання відповідає 5. Указати на спосіб вираження означення Неузгоджене Узгоджене Ознака за кількісним виявом Ознака за приналежністю Ознака предмета 3. Визначити, що означає означення 4. Визначити вид означення
Творче спостереження з елементами аналізу 1.Уважно прочитати мовчки текст. Визначити його стильову належність. Підготувати усний переказ. 2.Виписати означення зі словами, яких вони стосуються. Виділити головне і залежне слова. Указати на вид словосполучення за способом вираження головного слова. З’ясувати, чим виражені означення. 3.Визначити означення у виділених сполученнях слів. Указати на спосіб їх вираження
Вибіркова робота 1.Прочитати речення. Виписати з них словосполучення, до складу яких входять неузгоджені означення. 2.Визначити спосіб їх морфологічного вираження. 3.Пояснити вживання тире в реченнях.
Дослідження-трансформація 1.У поданих реченнях за зразком замінити неузгоджені означення узгодженими. 2.Дослідити, чи зміниться зміст речень після трансформації. Зразок. Моральні цінності людства дійшли до нас в афоризмах, прислів’ях і приказках, образних висловах (О. Ханкевич).— Моральні людські цінності дійшли до нас в афоризмах, прислів’ях і приказках, образних висловах.
Творче конструювання 1.Скласти речення, у яких подані слова і словосполучення виступали б означеннями. 2.Схарактеризувати означення за схемою. Батька, середнього росту, з карими очима, писати, у лінію, зі скла, дівчини, зі Львова, для малювання. 3.Із побудованих речень виписати складні словосполучення. Визначити головне слово. Указати на вид словосполучення за способом вираження головного слова
Подумати й дати відповіді на запитання: 1.Які члени речення називаються другорядними? 2.Який другорядний член речення називається означенням? 3.На які види поділяються означення за способом вираження? 4.Поміркувати, чи всі означення узгоджуються з означуваним словом у роді, числі й відмінку. Довести це на прикладах. 5.Яку стилістичну роль відіграють означення в художньому мовленні? Відповідь проілюструвати власними прикладами.
Домашнє завдання Скласти твір-роздум у художньому стилі на тему «А в серці тільки ти, єдиний мій, коханий рідний краю!», використовуючи узгоджені й неузгоджені означення
Презентацію створено за допомогою комп’ютерної програми ВГ «Основа» «Електронний конструктор уроку» © ТОВ «Видавнича група ˝Основа˝», 2011 Джерела: 1.Нікішина Т. В. Усі дидактичні матеріали з української мови у 8 класі. — Х.: Вид. група «Основа», 2008. — 224 с. 2.Омельчук С. А., Ляшкевич А. І. Усі уроки української мови у 8 класі / упор. С. А. Омельчук / С. А. Омельчук, А. І. Ляшкевич — Х.: Вид. група «Основа», 2009. — 331 с. 3.Омельчук С. А. Сучасний урок української мови у 8 класі / уклад. С. А. Омельчук / С. А. Омельчук, А. Ф. Соломахін, М. В. Чаловська — Х.: Вид. група «Основа», 2008. — 200, с. 4.Федоренко В. Л. Мовні цікавинки. Нестандартні дидактичні матеріали. — Х.:Вид. група «Основа», 2006. — 320 с.
Схожі презентації
Категорії