Неповні речення
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Тема уроку: Повні та неповні речення. Тире в неповних реченнях За допомогою Прес-методу в кінці уроку зробити висновок: Чим неповні речення відрізняються від повних? Коли в неповних реченнях ставиться тире?
А для цього нам знадобиться порівняти речення Чим зумовлена відсутність деяких слів у виділених реченнях? Чи можна відновити ці слова з інших речень діалогу? Поясніть, чому виділені речення є неповними. Яка їхня роль у мовленні? 1. Книгарня знаходиться в центрі міста. 2. До центру можна доїхати автобусом номер 7. - Де знаходиться книгарня? - У центрі міста. - А чим можна доїхати до центру? - Автобусом номер 7.
Ми зробили висновок, що не вистачає одного з головних членів речення Як називаються речення, коли немає підмета або присудка? Назвіть, які односкладні речення ви знаєте. Що таке називне речення? Що таке узагальнено-особове речення? Що таке безособове речення? Що таке неозначено-особове речення? Що таке означено-особове речення?
А тепер маленький тест Знайдіть відповідності! Односкладне речення 1. Означено-особове 2. Неозначено-особове 3. Узагальнено-особове 4. Безособове А Дарованому коневі в зуби не дивляться. Б Ведуть коня вороного розбиті копита. В Люблю зими живі картинки. Г За наше жито та ще нас і бито. Д Спали птахи у садах вишневих.
Робота в зошитах для правил! Неповними називаються речення, у яких пропущено один або кілька членів речення, необхідних для цілісної граматичної структури. Цей пропуск добре відчутний, а відсутні члени речення можна легко відновити.
НЕПОВНІ РЕЧЕННЯ Поширені та непоширені Односкладні та двоскладні Контекстуальні та ситуативні
контекстуальні ситуативні Пропущений член відновлюється з контексту (найближчих речень тексту) Причиною пропуску є те, що слово вже вживалося і немає потреби його повторювати Бджола жалить жалом, а людина - словом Пропущений член відновлюється з мовленнєвої ситуації Причиною пропуску є те, що всі учасники розмови знають, про що йдеться Під час гри у футбол один гравець вигукує: «Пасуй мені!». Із ситуації спілкування зрозуміло, що в цій фразі йдеться про м'яч.
Пропуск присудка Неповними також є речення з пропущеним присудком, який не можна відновити ні з контексту, ні з ситуації. На пропущений присудок указують наявні в реченні обставина чи додаток.
Неповні речення широко вживаються в розмовному стилі в публіцистичному стилі в художньому стилі Особливо характерні вони в діалогічному мовленні. Пропуск членів речення робить спілкування зручним, жвавим, невимушеним.
ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! Речення з пропущеним підметом чи присудком є двоскладним, а не односкладним. НАПРИКЛАД: Андрій три роки прожив у Миколаєві. Знає тут усі місця. Друге речення є двоскладним неповним (пропущений підмет Андрій). Те, що в односкладному реченні є лише один головний член, не означає, що речення неповне, оскільки другий головний член не передбачений його структурою. Односкладне речення є неповним тоді, коли в ньому пропущено цей головний член або інший потрібний другорядний член речення.
Практичні завдання Випишіть спочатку неповні речення, а потім - повні. У дужках біля кожного речення зазначте, односкладне воно чи двоскладне. Підкресліть члени речення. 1. Всяке діло починай з голови (Нар. творчість). 2. Надворі ясна холодна ніч (Ірина Вільде). 3. Вже де-не-де й димок із димаря (Л. Костенко ). 4. Над пам'яттю простягнуто мости (В. Коротич). 5.А під горою крейдяною дорога біла (О.Ковалевський). 6. Несподівано, раптом у чорну тишу щось впало. Живе, веселе, безтурботне (М. Коцюбинський). 7. Згадав черешню білу-білу й подвір'я в пишнім спориші (О. Квітневий).
Тире в неповних реченнях Якщо на місці пропущеного члена речення у вимові робиться пауза, то на письмі ставимо тире. НАПРИКЛАД: 1. На небі - сонце (М.Коцюбинський). 2. Ранні пташки росу п'ють, а пізні - слізки ллють (Нар. творчість ).
І. Прочитайте вголос речення, дотримуючись норм літературної вимови. Прочитайте речення вдруге, відновлюючи пропущені члени. Простежте, як змінюється характер розповіді. Поясніть уживання тире. 1. На видноколі - сиві тополі, вітер у полі колише ковиль (С. Фо-менко). 2. В просвітку дерев - віддзеркалення міста (О.Делеменчук). 3. А в небі - райдуга-веселиця (М. Ткач). 4. Андрій додому поспіша, а сонце - у зеніт (О.Підсуха). 5. На душі - пізній сніг (О. Таран). 6. Око бачить далеко, а розум - ще далі (Нар. творчість). 7. Дерева розправляють сонні віти, над ними угорі - пташиний спів (С.Жуковський). II. Визначте, які з поданих речень є складними. Пригадайте і запишіть два прислів'я, у структурі яких є неповні речення.
ПОПРАЦЮЙТЕ В ПАРАХ Розгляньте репродукцію картини О. Андреєва, обговоріть, що на ній зображено. Складіть спільно і запишіть за картиною два прості неповні речення, а також два складні речення, одна з частин яких була б неповним реченням.
Прочитайте гумореску за ролями . БУЙНІ ПРЕДКИ Вдарив батько спересердя хлопчика малого. Той поплакав, переплакав та й питає в нього: - Тебе, татку, бив твій татко? - Бив, та ще й немало. - Ну, а татка твого били? - Теж перепадало. І сказало хлопченятко, заломивши ручки: - Тепер ясно, звідки в тебе хуліганські штучки. (П. Глазовий ) Які репліки діалогу є неповними реченнями? Чим зумовлений пропуск членів речення?
ВИСНОВКИ 1. Незважаючи на відсутність деяких членів речення, неповні речення повністю задовольняють потреби спілкування, виражають закінчену думку. 2. Неповні речення треба відрізняти від односкладних, у яких наявний тільки один головний член речення, а другого немає і бути не може.
ПРОЕКТ Об'єднайтеся в групи. Підготуйте і проведіть у класі прес-конференцію на тему «Односкладні речення. Неповні речення». Інформаційний привід прес-конференції - розповісти про різні види речень, чим неповні речення відрізняються від повних? Коли в неповних реченнях ставиться тире?
Підсумок уроку Для мене сьогодні важливим було…. Сьогодні я навчився… Мені б хотілося надалі навчитися… Я ставлю собі за роботу на уроці…
Схожі презентації
Категорії