Лексика та фразеологія
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
“ЛЕКСИКА ТА ФРАЗЕОЛОГІЯ” УРОК-МАНДРІВКА ПІДГОТУВАЛА ВЧИТЕЛЬ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ Й ЛІТЕРАТУРИ ВЕЛИКОНОВОСІЛКІВСЬКОЇ ЗОШ І-ІІІ СТУПЕНІВ №2 ЛАПЕНКО ІРИНА ЄВГЕНІВНА
ВСТУПНЕ СЛОВО ВЧИТЕЛЯ Дорогі діти! У минулому навчальному році ми з вами мандрували різними мовознавчими країнами. І ось знову видалася нагода завітати до країн ЛЕКСИКА й ФРАЗЕОЛОГІЯ Мешканці цих країн підготували для вас завдання для того, щоб освідчитися, що не даремно ви відвідували їх у минулому році. За ці завдання ви отримуєте бали , кількість яких залежить від правильності виконання завдань. Я бажаю вам всім щасливої подорожі!
МИ БУДЕМО МАНДРУВАТИ ТАКИМИ СТАНЦІЯМИ: УМА ПАЛАТА МИСТЕЦЬКА РОМАНТИЧНА ГАРМОНІЯ ДУШІ ПОЕТИЧНА ФАНТАЗІЯ ТВОРЧА
ВИРУШАЮЧИ В ДОРОГУ – ПАМ’ЯТАЙ: ВИСЛОВЛЮВАЙСЯ ЗВ’ЯЗНО! УВАЖНО СЛУХАЙ! ПИШИ ГРАМОТНО! БУДЬ ТОЛЕРАНТНИМ! НЕ ПЕРЕБИВАЙ ТОВАРИША! БУДЬ ПРИВІТНИМ! МНЕ ЗАБУВАЙ ПРО ПОСМІШКУ!
МЕТА: Повторити та узагальнити основні відомості про лексичний та фразеологічний склад української мови; формувати вміння встановлювати лексичне значення слова, визначати фразеологізми у тексті, розкривати їх значення; виробляти навички творення слів із переносним значенням, користуватися лексичними та фразеологічними словниками, сприяти збагаченню словникового запасу учнів; виховувати пошану до скарбниці усної народної творчості, до природи рідного краю.
Станція№1 «УМА ПАЛАТА» (3 хв.) Як називаються слова, які вживаються в нашому мовленні щодня? Які слова називаються діалектними? Які слова називаються професійними? У яких стилях використовуються стилістично забарвлені слова? Які слова називаються іншомовними? Які сполучення слів називаються фразеологізмами? Які це слова з прямим значенням? Які це слова з переносним значенням? Що вивчає «Лексикологія»? Чи всі слова мають лексичне значення? На які групи за значенням, вживанням поділяються слова? Які слова називаються однозначними? Які слова називаються багатозначними? Які слова називаються синонімами? Які слова називаються омонімами? Які слова називаються антонімами? БЛІЦ-ОПИТУВАННЯ
Станція№2 «ФАНТАЗІЯ» (3 хв.) ЗАВДАННЯ – І гр.: ЗАВДАННЯ – ІІ гр.: Пояснити значення каламбуру “Досягнення чужих умів, за власні видати умів”, знайти у ньому омоніми; Підібрати групи омонімів на тему “Пори року” Із слова, що у конверті скласти найбільшу кількість слів (металообробка), записати їх за алфавітом.
Станція №3 «МИСТЕЦЬКА» (3 хв) ЗАВДАННЯ – І гр.: Намалювати малюнки до уривків з віршів:«Сміється сонце з небозводу, кудись хмарки на конях мчать», використовуючи поняття «пряме і переносне значення слова». Озвучити запропонований малюнок. ЗАВДАННЯ – ІІ гр.: Намалювати малюнки до уривків з віршів: «Хатинки вишукувались вряд, через село побігла річка», використовуючи поняття «пряме і переносне значення слова». Озвучити запропонований малюнок.
ЗУПИНКА НА ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКУ Встаньте, діти, посміхніться, Землі нашій поклоніться За щасливий день вчорашній, І до сонця потягніться . В різні боки нахиліться, Веретеном покрутіться, Раз присядьте, два присядьте І за парти тихо сядьте. .
Станція №4 «РОМАНТИЧНА»(3 хв.) ЗАВДАННЯ – І-ІІ гр. Добрати з дужок такі синоніми, щоб слова у вірші “МРІЯ” римувалися; Як виросту-збудую (дім, будинок, хату) На хаті колесо (приб’ю приладнаю, прикріплю) А там я поселю (крилату, летючу, літаючу) Лелечу, клекітну (родину, сім,ю, пару). Нехай ( розводиться, селиться, гніздиться) По всіх деревах і (будинках, хатах, оселях). Нехай мені щоночі (здається, сниться, ввижається), Що я літаю, наче (пташка, птиця, птах).
Станція №5 «ПОЕТИЧНА» (3 хв.) Відгадати Загадку (ХТО ДІД?), виписати синоніми у алфавітному порядку дібравши свої приклади (ВІТРЮГА, КРУТІЯ, КУРЯВА, ХВИЩА, ЮГА, ХУРТОВИНА) Поз’їжджались дочки у гості до діда: Ось там ЗАВІРЮХА санчатами їде, За нею МЕТЕЛИЦЯ слідом мете, ХУРДЕЛИЦЯ ХУГУ з собою веде. А тільки-но вітер у полі завіє, Як стануть на межі ХУРТЕЧА й ЗАВІЯ. Нарешті, вдвох із ЗАМЕТІЛЛЮ приїхала Найменша-улюблена донечка ВІХОЛА
Станція № 6 «ГАРМОНІЯ ДУШІ» ЗАВДАННЯ – І гр. Скласти «СЕНКЕН» ЗАВДАННЯ – ІІ гр. Скласти “АСОЦІАТИВНИЙ КУЩ” ВЕСНА ВІДРО ДЖЕННЯ ТЕПЛО БРУНЬКИ РОЗКВІТ ПРОЛІСКИ СОНЦЕ ОСІНЬ ЗОЛОТА, ЧАРІВНА ПЛАЧЕ, ЛИСТОПАД
Станція № 7 «ТВОРЧА» (5 хв.) ЗАВДАННЯ – І гр.: Скласти віршик за складеним “сенкеном”: «Розмова з осіннім листом», використовуючи антоніми, синоніми, омоніми, слова з переносним значенням, художні тропи. ЗАВДАННЯ – ІІ гр.: Скласти твір-мініатюру за складеним “асоціативним кущем” “Доброго ранку, Весно!”, використовуючи антоніми, синоніми, омоніми, слова з переносним значенням, художні тропи.
САМООЦІНКА (інтерактивний метод “МІКРОФОН”) НА УРОЦІ … Я дізнався… Я зрозумів… Мені сподобалось… Мені не сподобалось… Я навчився… Мене зацікавило… Я відчув труднощі… Я не вмів, а тепер умію… Мене надихнуло на…
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ : Підготувати зв’язну розповідь на лінгвістичну тему «Лексика. Фразеологія» за матеріалами параграфів підручника. Зробити ілюстрації до фразеологізмів або слів із переносним значенням (індивідуально).
Схожі презентації
Категорії