Борис Харчук - «Планетник»
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Тема уроку Борис Харчук “Планетник”. Роздуми про сенс людського життя, моральний вибір кожної людини Комарніцька Л.З. Комарніцька Л.З.
Вікторина «Найуважніший» • щодня очікувала на приліт гостя з далекого минулого. •Агроном спеціально оселився у бабусі, щоб та йому щовечора розповідала про Планетника. • Олена Булига За жанром «Планетник» Б. Харчука — повість-легнда, як визначив сам автор. • У хаті бабусі було скрізь прибрано, чисто, пахло зіллям. • Досвітком агронома забирав самоскид, що возив на поля міндобрива. • Літня жінка любила городину і поралася на ній до заходу сонця. • Квартирант замість сплати за проживання у бабусі грошима повинен був доглядати за її господарством. • Події легенди про Планетника відбуваються у часи нападу монголо-татар на Україну. • Бабусю завжди супроводжував чорний кіт, який не мав імені. • Планетник був чародієм, який своїм чаклуванням завдавав людям чимало клопоту. • Коли ще була молодою, Олена Булига працювала агрономом. • Вперше зустрівшись з агрономом, бабуся запитала у нього: «А ви часом не впали з неба?» Комарніцька Л.З. Комарніцька Л.З.
Бесіда за питаннями • Що, на ваш погляд, є найціннішим надбанням для людини — матеріальне чи духовне? Відповідь обґрунтуйте. • У чому виявляється краса природи краю, де ви живете? Свої спостереження прокоментуйте. • Яке призначення людини на землі? • Чи намагаєтеся ви застерегти свого товариша від негативного вчинку, який він планує здійснити? Якщо так, то яким чином? • Як казкове і реальне перемежовуються у творі Б. Харчука «Планетник»? • Чим схожі твори Б. Харчука «Планетник» і В. Шевчука «Панна квітів»? Відповідь узагальніть. Комарніцька Л.З. Комарніцька Л.З.
Епіграф уроку Життя — це наш обов'язок творить, де творчий кожний день і кожна мить... П. Грабовський Краси людини без землі і краси Землі без людини нема. Б. Харчук Комарніцька Л.З. Комарніцька Л.З.
Життя... Таким коротким воно здається для людини. А як хочеться багато зробити! Ще маленькою людина прагне самоутвердитися, пізнати нове, цікаве, корисне, а потім, ставши дорослою, передати ці знання наступному поколінню. Чи ніколи ви не задумувалися над смислом життя? Що хоче отримати кожний від нього? Здоров'я, кохання, матеріального благополуччя, владу над іншими... Дійсно, людина сама визначає власні пріоритети. Але як зробити так, щоб прожитий час не був марний, витрачений на якісь дрібниці? Людина живе у суспільстві, тому вона повинна співвідносити власні інтереси з інтересами оточуючих. Комарніцька Л.З. Комарніцька Л.З.
Для Планетника головним у житті є: любов до людини праці; збереження природи, її краси; робити добро; надання безкорисливої допомоги; шанобливе ставлення до матері. Комарніцька Л.З. Комарніцька Л.З.
Життєві цінності Планетника Планетник Любов Відпові- дальність Творча праця Краса Мудрість Здатність бачити серцем Комарніцька Л.З. Комарніцька Л.З.
Краса Краса безборонна і беззахисна у світі… Народжений для краси, міг бачити її скільки завгодно й де завгодно… «Ми всі, мов листя на дереві, — кожен листочок інакший». • «...Усе живе, усе для чогось призначене. Навіщо ж його мучити й нівечити?» В усіх у нас гуде крапелька небес… … краси людини без землі і краси землі без людини нема. • «Що не бачиш оком, що не чутне вухом, що не понюхаєш, що не відчуєш шкірою, те невпізнано відгукується у нас, у всьому сущому». Комарніцька Л.З. Комарніцька Л.З.
Мудрість Шукай пізнання у трьох коренях – у землі, з якої піднявся, у небі, до якого прагнеш, і у самому собі, у своїй душі. «Життя землі залежить від життя сонця...» • «...Повинен знати стільки, скільки може знати людина». • «...Що відбувається в небі, те відразу ж дістається і землі». • «...Найвища радість людини — орати й сіяти». • «Ми залежимо від зерна: людина, звір і пташка. І ми самі як зерно — вийшли із землі». «Земля — найпривітніша-людська домівка». • «...Світ збудувався і держиться на двох силах — на потузі любові й на потузі терпіння. ...З любові й терпіння народжується людина і хліб». • «Хіба є більше зло, як тупа і сліпа заздрість?» • «Людина — дитина неба й землі». • «...Щоб жити і вдосконалюватися — піднятися до краси і сили природи, до волі і єдності». • «Шукай пізнання у трьох коренях — у землі, з якої піднявся, у небі, до якого прагнеш, і у самому собі, у своїй душі». Комарніцька Л.З. Комарніцька Л.З.
Творча праця Найвища радість людини – орати й сіяти… … нічого так не хотів, нічого так не прагнув, як щось посіяти й посадити… Без поту земля не родить і не буває жнив. Ти дій – для людських поколінь. Земля не могла існувати без його праці, як квітка без бджоли. Комарніцька Л.З. Комарніцька Л.З.
Любов …світ збудувався і держиться на двох силах – на потузі любові й на потузі терпіння. З любові і терпіння народжується людина і хліб. … його любов до землі клалася в скиби й покоси. … земля повірила йому – його великій любові й великому терпінню. Комарніцька Л.З. Комарніцька Л.З.
Здатність бачити серцем Я хочу жити у згоді з людьми, з усім...» • «...Робити — це і є жити у згоді зі всім світом». • «Не стояти осторонь спостерігачем, а бути у самій середині цієї краси, належати їй, як і вона тобі. її закон — твоє правило: не нівечити листочка з дерева. Листочок і ти — ви обоє народилися з діяння. І, наслідуючи листочок, уподібнюючись йому, як він умивається росою, так і собі, вмиваючись працею діяти і примножувати красу світобудови, не засліплюючись корисливістю». В його душі живуть всесвітні тривоги – великий страх, але ще більша цікавість і боязка, невтомна жадоба пізнання. Комарніцька Л.З. Комарніцька Л.З.
Відповідальність Б’є грім, молотить град, а ти плекай свій нарцис… … дій – для людських поколінь. І не покладай рук. Комарніцька Л.З. Комарніцька Л.З.
Тестове завдання 1. Цілу зиму хлопчик сидів у курній хаті, наче: а) прихований скарб; б) насінина, запхнута й зав'язана у торбинку; в) ув'язнений, 2. Найбільше хлопчик мріяв про те, як: а) потрапити на місяць; б) вирушити у подорож на кораблі; в) самому щось посіяти і щоб воно зійшло. 3. Що нелегко діставалося у сиві часи? Навіть приказували: «Він у поті чола»: а) мед; б) льон; в) хліб. 4. Влітку маленькі вікна хати, де жив хлопчик з мамою, заслоняли: а) гілки яблуні; б) квіти; в) фруктові дерева. 5. Який птах відчиняв своїми крилами весну і зачиняв літо? а) соловейко; б) зозуля-співачка; в) бузько-мудрець. 6. У народі сніп жита на покуті називали: а) «дід»; б) «судець»; в) «первінець». Комарніцька Л.З. Комарніцька Л.З.
7. Навесні мати дозволила сину пересадити: а) маленьку вишеньку; б) квітку нарциса; в) кущ троянд. 8. За старанність сина під час роботи на землі мати називала його: а) розумником; б) планетником; в) робітником. 9. Мати попередила сина, що коли «...з кущика виткнулася стрілка майбутньої квітки, то її: а) необхідно поливати тільки теплою водою; б) не дивитися на неї; в) не потрібно торкатися до неї рукою. 10. Допомагаючи матері по господарству, хлопчик: а) обкопував дерева; б) сіяв лук і моркву; в) доглядав за курчатами, каченятами, гусенятами; 11. Хлопчик, спостерігаючи за небом, дослідив, що воно виповнювало собою: а) озеро за греблею; б) смерековий ліс; в) галявину, де росли підсніжники. 12. Від сяючого сонця блищала: а) повноводна річка; б) земля; в) калюжа. Комарніцька Л.З. Комарніцька Л.З.
Робота з картками Картка № 1 1. Висловіть власну думку стосовно того, чим Планетник відрізнявся від інших людей. З якою метою Б.Харчук наділяє свого героя суто індивідуальними якостями? Відповідь вмотивуйте. 2. Через що, на вашу думку, селянські діти не товаришували з хлопцем? Як це позначилося на почуттях героя? 3. Зростав хлопець, як: а) біб на городі; б) кущ калини; в) сокіл у небі. Комарніцька Л.З. Комарніцька Л.З.
Картка № 2 1.Прокоментуйте, що мав на увазі Б. Харчук, зазначаючи про хлопця: «Візок дитинства не котився згори, а під гору: його треба було пхати, як біду, щоб біда не пхала додому». Чому втрата квітки для хлопчика була великим горем? Про що свідчить «боротьба хлопчика з хмарою-бугаєм»? 2.Хлопчик намагався захистити свою квітку від: а) морозу; б) дощу з градом; В)черв’яка Комарніцька Л.З. Комарніцька Л.З.
Картка № 3 1. Доведіть, що хлопчик, залишившись самотнім через негативне ставлення сільських дітей до нього, знайшов порозуміння і підтримку у природі. Відповідаючи, посилайтеся на факти з повісті. 2. З якою метою, на вашу думку, Б.Харчук, описуючи діяльність ворожки у творі, говорить про «наврочливе око»? Що вам відомо про ворожіння? 3. Чорна хмара, яка насувалася на блакитне небо, була схожа на: а) злого чаклуна; б) бугая; в) змія. Комарніцька Л.З. Комарніцька Л.З.
Підсумок уроку Після розгляду повісті Бориса Харчука “Планетник” я: відчуваю… думаю… розумію… Комарніцька Л.З. Комарніцька Л.З.
Домашнє завдання Скласти план до характеристики образу Планетника, дібрати цитати. Вивчити улюблений уривок напам’ять. Комарніцька Л.З. Комарніцька Л.З.
Схожі презентації
Категорії