ОРГАНІЗАЦІЯ МОНІТОРИНГОВИХ ДОСЛІДЖЕНЬ ТА ОЦІНЮВАННЯ ЯКОСТІ ОСВІТИ В ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОМУ НАВЧАЛЬНОМУ ЗАКЛАДІ. ТЕОРІЯ І ПРАКТИКА
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
ОРГАНІЗАЦІЯ МОНІТОРИНГОВИХ ДОСЛІДЖЕНЬ ТА ОЦІНЮВАННЯ ЯКОСТІ ОСВІТИ В ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОМУ НАВЧАЛЬНОМУ ЗАКЛАДІ. ТЕОРІЯ І ПРАКТИКА Островська А.Б., заступник директора ЦМСПС
У Національній доктрині розвитку освіти наголошено на необхідності переосмислення підходів до управління якістю освіти, основою яких має стати система моніторингу ефективності управлінських рішень. З цього випливають два конкретних завдання: управління якістю освіти та оцінювання якості освіти.
ЯКІСТЬ - це відповідність деяким заданим стандартам, а УПРАВЛІННЯ ЯКІСТЮ - це приведення системи до визначеного стандарту. Якість ЗСО – певна збалансована відповідність загальної середньої освіти численним потребам, цілям, умовам, затвердженим освітнім нормам і стандартам, яка встановлюється з метою виявлення причин порушення цієї відповідності та управління процесом поліпшення встановленої якості
Оцінювання зовнішніх властивостей якості освіти – це проведення моніторингу відповідності системи освіти 4 напрями: - Реалізація освітніх потреб дітей; - Реалізація освітнього замовлення батьків; - Задоволення потреб суспільства; - Реалізація освітнього замовлення держави.
Оцінювання внутрішніх властивостей якості освіти – це проведення моніторингу якості освіти 3 напрями: - основних умов освітнього процесу; - реалізації освітнього процесу; - результатів освітнього процесу.
Оцінювання – це процес формулювання висновків на основі порівняння кількісних показників, отриманих з різних джерел, зі стандартами
Існує три категорії оцінювання в сфері освіти: оцінювання з метою контролю і звітування оцінювання з метою розвитку оцінювання з метою набуття знань та розуміння У сфері освіти оцінювання може бути спрямованим на: учнів; заклади; вчителів; навчальні плани та програми; навчальні матеріали; обладнання; системи управління. Оцінювання якості освіти є складовою проведення моніторингових процедур у навчальному закладі
Моніторинг в освіті, або освітній моніторинг, - це система збору, обробки, зберігання та поширення інформації про освітню систему або її окремі елементи, що орієнтована на інформаційне забезпечення управління, дозволяє робити висновки про стан об’єкта у будь-який момент часу та дає прогноз його розвитку (А.Майоров)
Моніторинг якості загальної середньої освіти - спеціальна система збору, обробки, зберігання і розповсюдження інформації про стан ЗСО, прогнозування на підставі об'єктивних даних динаміки і основних тенденцій її розвитку та розробка науково обґрунтованих рекомендацій для прийняття управлінських рішень стосовно підвищення ефективності функціонування освітньої галузі, обирати стратегію для пошуку шляхів подальшого вдосконалення та розвитку. (Т.Лукіна)
Контроль і моніторинг: Забезпечують зворотний зв’язок з об'єктом; Виконують відносно самостійну функцію управління; Створюють інформаційну основу для прийняття управлінських рішень й прогнозування подальшого розвитку керованого об'єкту.
Завдання моніторингу в освіті: визначати якість навчальних досягнень учнів, рівень їх соціалізації; вивчати зв'язок між успішністю учнів і соціальними умовами їх життя, результатами роботи педагогів, рівнем їх соціального захисту, моральними установками, запитами, цінностями тощо; оцінювати якість кадрового, навчально-методичного, матеріально-технічного, лабораторного забезпечення й оснащення навчальних закладів; оцінювати величину впливу на навчальний процес державних освітніх стандартів, навчальних програм, організації шкіл і класів, методичного та технічного обладнання та інших факторів; досліджувати педагогічну практику та успіхи учнів в залежності від соціального статусу та аналізувати політику держав у галузі забезпечення гарантій доступності освіти та поліпшення її якості; виявляти фактори, які чинять вплив на хід і результати освітніх реформ з метою зменшення негативного їх впливу (або, навіть, і нейтралізації); порівнювати результати функціонування закладів освіти, систем освіти з метою визначення найбільш оптимальних шляхів їх розвитку
Об’єкти моніторингу: система освіти (загальна середня, професійна, вища, національна або загальнодержавна, регіональна система, муніципальна), процеси (управлінський на різних рівнях державного управління освітою; педагогічний процес у цілому та окремі його складові: процес морального та трудового виховання, процес підготовки дітей до школи; процес і результати сформованості життєвих принципів та здатності до самостійного подальшого життя після закінчення школи тощо); діяльність (трудова,навчальна,управлінська), явища (вихованість, освіченість,майстерність педагога та інші). (Т.Лукіна)
Функції моніторингу якості ЗСО: Активуюча Формуюча Корекційна Кваліметрична Діагностична Аналітична Моделююча Прогностична Управлінська Інформаційна
Основні етапи проведення моніторингових досліджень, (Т.Лукіна). І етап: Цілепокладання та планування дослідження. 1. Визначення мети та завдань дослідження. 2. Визначення об’єкту дослідження. 3. Розрахунок та формування вибірки. 4. Побудова графіку дослідження: - визначення термінів і процедур дослідження; - підбір та підготовка (навчання) координаторів дослідження. 5. Визначення критеріїв та показників оцінювання. 6. Вибір методів дослідження.
ІІ етап: Розробка інструментарію. 1. Розробка тестів та їх апробація, одержання стандартизованого тесту. 2. Розробка анкет та їх апробація. 3. Підготовка інстуктивно - методичних матеріалів для координаторів дослідження всіх рівнів, учасників дослідження. 4. Вибір статистичних і математичних методів обробки та обрахунку одержаних результатів дослідження. ІІІ етап: Проведення дослідження. 1. Пілотне дослідження (підготовка учасників, проведення інструктажу). 2. Основне дослідження.
IV етап: Збір та обробка результатів. V етап: Аналіз та інтерпретація результатів дослідження. 1. Узагальнення статистичної інформації. 2. Виявлення факторів впливу. 3. Підготовка рекомендації щодо корекційної роботи, усунення негативних факторів, формування освітньої політики тощо.
Схожі презентації
Категорії