ТЕОРІЯ ІГОР В УМОВАХ ОЛІГОПОЛІСТИЧНОГО РИНКУ
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
ТЕОРІЯ ІГОР В УМОВАХ ОЛІГОПОЛІСТИЧНОГО РИНКУ Роботу виконала Конторчук Анна, КЕФ, ІІ курс, 2 група, БС-202, anna.kontorchuk@gmail.com (науковий керівник: Жиліна О.В., асистент)
Актуальність Основна риса олігополістичного ринку – невелика кількість великих фірм, що домінують на ринку певного товару чи послуги. Їхнє пануюче положення стає можливим завдяки концентрації великої частки продукції, що поставляється на ринок. Проте фірми залежать від реакції конкурентів. Проблема стратегічної взаємодії фірм є центральною у дослідженні поведінки олігополістів. Стратегічні рішення олігополістичних фірм вивчаються за допомогою теорії ігор. Тому тему проведеного дослідження такого явища як «теорія ігор в умовах олігополістичного ринку» вважаю актуальною.
Мета з’ясування та засвоєння основ теорії ігор та конкуруючої стратегії; визначення, яку стратегію має застосувати розумний гравець у конфлікті з розумним противником, аби гарантувати кожному з них виграш при чому так, що відхилення будь-якого з гравців від оптимальної стратегії може тільки зменшити його виграш.
Ситуація, з якою стикаються олігополісти, нагадує становище учасників стратегічних ігор таких, як бридж або шахи, де необхідно вибирати варіанти поведінки відповідно до дій та реакцій супротивників. Тому в аналізі олігополістичних ситуацій застосовується теорія ігор.
Економічні ігри, в які грають фірми, можуть бути: Гра є кооперативною, якщо гравці можуть обговорювати пункти контрактів, які дають їм змогу розробляти спільні стратегії. Гра некооперативна, якщо переговори та будь-які зобов'язання по контракту неможливі.
Фірмі А потрібно рекламувати свій товар, оскільки вона, рекламуючи, повністю реалізує свої можливості, що б не робила фірма В, Реклама для фірми А є домінуючою стратегією. Те саме стосується фірми В, незалежно від того, що чинитиме фірма А, фірма В завжди виграватиме від реклами. Наслідком гри буде рекламна діяльність обох фірм. Якщо у фірми А немає домінуючої стратегії, то її оптимальне рішення залежить від того, що робить фірма В (табл. 1.2). Якщо фірма В рекламує свій товар, то фірмі А також потрібно рекламувати, проте якщо фірма В нехтує рекламою, то фірмі А треба також відмовитися від реклами. Якщо обидві фірми повинні прийняти рішення одночасно, фірмі А слід уявити себе на місці фірми В. Домінуюча стратегія фірми В - рекламна діяльність. Це означає, що фірмі А самій слід рекламувати товар. Рішення обох фірм рекламувати сходяться в точці рівноваги. Фірма А рекламувати Не рекламувати Фірма В Рекламувати Не рекламувати 10 5 15 0 6 8 10 2
Розглядаючи "дилему ув'язнених" (табл.2), можна побачити, що виграші від'ємні, оскільки вони являють собою кількість років проведених у в'язниці. Для обох ув'язнених ідеальний варіант - це не признання, і в цьому випадку строк покарання для кожного з них становитиме два роки. Водночас визнання себе винним є домінуючою стратегією для кожного з ув'язнених він дає більшу віддачу незалежно від стратегії іншого в'язня. Ув'язнений А Признаватись Не признаватись Признаватись Не признаватись -5 -5 -10 -10 -10 -10 -2 -2
гра "орел і решка" В цій грі кожен з гравців вибирає для себе орла чи решку і обидва гравці одночасно відкривають свої монети. Якщо монети в обох гравців випали однаковим боком, перемагає гравець А, якщо сторони монет не співпадають, то виграє гравець В Гравець А орел решка Гравець В Орел Решка 1 -1 -1 1 -1 1 1 -1
Стратегії, в яких гравці роблять однозначний вибір або вдаються до однозначних дій мають назву чистих стратегій. Змішана стратегія - це така, в якій гравець навмання робить вибір з-поміж двох чи більше можливих варіантів дій. При цьому для кожного з варіантів попередньо призначається ймовірність його вибору
Література 1. В.М.Лісовицький Мікроекономіка. Навчальний посібник. Видання 3-є. доповнене і дороблене. – К.:Кондор. – 164 с. 2. Г.Е. Гротковська. А.Ф. Косік Мікроекономіка. Практикум: Навч. Посібник. 2 – видання. К.: Центр учбової літератури. 2008. -418 с. 3. Мельникова В.І, Яременко В.Г., Мельникова О.П, Корнівська В.О. Мікроекономіка: навчальний посібник. - К.: ВД «Професіонал» 2005. – 400 с. 4. Башнянин Г.І, Щедра О.В. Мікроекономічна теорія. - Львів: Новий світ, 2009. - 640 с. 5. Горобчук Т.Т. Мікроекономіка: навчальний посібник. - К: Центр Навчальної Літератури, 2004.- 272с
Схожі презентації
Категорії