Звертання
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
ТЕМА. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ТЕМИ «РЕЧЕННЯ ІЗ ЗВЕРТАННЯМИ ТА ВСТАВНИМИ СЛОВАМИ» (На матеріалі поезій Платона Воронька) М е т а: узагальнити й систематизувати знання учнів про звертання, вставні слова та розділові знаки при них; виробити вміння виконувати синтаксичний розбір речень, ускладнених звертаннями чи вставними словами; розвивати пам'ять, уважність і навички виразного читання, розвивати творчі вміння; комунікативні вміння редагувати, моделювати синтаксичні конструкції зі звертаннями і вставними словами; виховувати інтерес до поетичної творчості П. Воронька та цікавість до вивчення української мови.
К У Т Н А Е Р Е П А Ж Ь М П Ч О А З З Н А Д Р Н В Б Е Й Ь Ч А И О И Л Ж Е Т И Л К Т Е М О Т Й І М З Є В И Д І И К У Р У Ч О Н Т П А З О К А Р П Ш В А Н Е А В Т Є Е Р А Н Ж Н Д Ь А А Р Ж М О Д А С Д Д У Й Т Е О Е Я З
Робота з віршами: 1 – а група Народжуйся, незнаний, дивний світе, У повені Дніпровій, у бруньках. Піднось, о весно, всі знамення літа Нового і єдиного в віках, Що посміхається в зелених сповитках. Народжуйся, нова вселюдська віро, В ласкавість розуму, в дбайливу доброту, Що збереже життя пташині, звіру, Лісам Карпат, Кавказу і Сибіру. Морям і рікам верне чистоту. Неси красу, наш новоявний світе, У барвах, в музиці, в поезії живій. Навчи нас милуватися, радіти Шипшині скромній, квітці польовій І берегти природи заповіти.
Робота з віршами: 2 – а група Може, й син її промчався? Може, з нею пострічався? Поклонився, привітався В полум’ї зорі? Може, й він – та не пізнала, Пролетів – та не догнала, Стара мати заридала: «Ой зоря, зоря! Ой світи ж ти, ясна зоре! То на поле, то на море, То на ті високі гори, Де максим гуля. А як пізньою порою Десь поранять – будь сестрою, Будь сестрою серед бою, Зіронько моя!»
Робота з віршами: 3 – а група - Звідки ідеш, мала? - Я із поліського краю. - Як на Поліссі діла? - Дуже багато вмирає. - Що тут, в ріжечку мішка? - Їжа, привітливий друже. - Мабуть, занадто важка? - Ні, то слабка я ще дуже. - Дай попоїсти мені. - Що ж тобі , рідний мій, дати? – Взяв я мішок, А на дні Три бронебійні гранати.
Синтаксичний розбір речення: 1-а група За руку беру тебе, слово, як юнку, як дитину на руки беру. (розп., неокл., просте, односкл., озн.-ос., пошир, повне, ускл. непоширеним звертанням, вираженим іменником, та однорідними обставинами).
Синтаксичний розбір речення: 2-а група Візьми мене, званий брате, у похід, буду з вами визволяти та мій рід. (розп., неокл., скл.: 1) односкл., озн.-ос., пошир., повне, ускл. поширеним звертанням; 2) односкл., озн.-ос., пошир., повне.
Синтаксичний розбір речення: 3-а група Бабусю рідна, ниньки на Барвисі ми партизанів пострічали в лісі. (розп., неокл., просте, двоскл., пошир, повне, ускл. поширеним звертанням).
Поетична хвилинка: 1 – а група Синім бором край полянки, По сівбі Йде маленька полонянка У юрбі. Синім бором грай полянки, По сівбі Йди, маленька полонянко, У юрбі.
Поетична хвилинка: 2 – а група Через поле мчаться танки Напрямці, По дорозі на світанку Йдуть бійці. Через поле мчіться, танки, Напрямці, По дорозі на світанку Йдіть, бійці.
Поетична хвилинка: 3 – а група Йдуть у поле трактористи – Плугарі, Йдуть з піснями та присвистом На зорі. Йдіть у поле, трактористи – Плугарі, Йдіть з піснями та присвистом На зорі.
Розподільний диктант Речення зі звертаннями Я не заздрю соколові, друзі, бо і сам крилату душу маю. Вкажіть нам, сестрички, доріжку до річки. Стежок не видно, скрізь луги та пущі, Поговорю ж я з вами, проклятущі. Речення зі вставними словами Наука тяжка, а часом і зловісна, Лиш юності гордій доступна, либонь. А в партизанів , кажуть, самопали Такі, що все лихеє спопеляють. Минули літа, я не той уже, звісно, Але відчуваю в долонях вогонь.
Скласти два речення із словом кажуть так, щоб в першому реченні воно було присудком, а в другому – вставним словом.
Розвиток мовлення Розіграйте розмову, використовуючи вставні слова та звертання: 1) Ви йдете на день народження й обговорюєте, що подаруєте імениннику. 2) Ви йдете в бібліотеку і обговорюєте, яку книжку обере кожен з вас. 3) Ви обговорюєте плани на літні канікули.
Бліц-оцінювання 1. Звертання – це … А) слово, що називає особу чи предмет, до якого звертаються; Б) слово, яке виражає ставлення мовця до висловленої ним думки; В) чуже мовлення, передане дослівно, без змін. 2. Звертання … А) є головним членом речення; Б) є другорядним членом речення; В) не є членом речення. 3. Своє ставлення до повідомлюваного мовець висловлює за допомогою… А) однорідних членів речення; Б) звертання; В) вставних слів. 4. Вставні речення виділяються … А) дужками або тире; Б) лапками; В) двокрапкою і тире. 5. Вставні слова по-перше, отже, до речі виражають … А) вказівку на джерело повідомлення; Б) послідовність викладу думок, зв'язок між ними; В) впевненість у повідомлюваному. 6. Поширене звертання є в реченні … А) Струни, не рвіться, ще трохи пограйте тихо. Б) Розливайся, рідне слово, по всій Україні! В) Я про камінь смерековий розповім легенду, люди.
Домашнє завдання 1-а група: скласти тестові завдання з теми «Звертання»; 2-а група: скласти тестові завдання з теми «Вставні слова»; 3-а група: складіть демонстраційну таблицю «Звертання» , яка б давала основну інформацію про звертання, способи їх вираження.
Схожі презентації
Категорії