Усний твір-опис природи на основі особистих вражень учня у художньому стилі
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
О скільки у природи немудро-мудрих літер! О скільки у людини невміння прочитать... Усний твір-опис природи на основі особистих вражень у художньому стилі
Мета: -удосконалити мовленнєво-мислительні вміння; -усвідомлювати тему й основну думку, логіку викладу, тип і стиль мовлення, послідовність викладу матеріалу; - розвивати мовленнєво-комунікативні вміння здійснювати змістово-композиційний і мовний аналіз художнього тексту з елементами опису; -сприймати письмовий текст, розуміти його, створювати власні твори-описи природи в художньому стилі на основі особистих вражень. Люби природу не як символ душі своєї, Люби природу не для себе, Люби для неї. М. Рильський
Пригадай! Типи мовлення Основна функція Питання Розповідь Повідомлення про події Що відбулося? Опис Словесне зображення Який? предмета, істот, явищ природи Роздум Доведення або пояснення чогось Чому?
Пригадай! Стилі мовлення Розмовний (у колі близьких людей, неофіційні обставини) Науковий ( у науці, освіті, техніці) Художній (у художній літературі, усній народній творчості) Публіцистичний(у суспільному житті) Офіційно-діловий(у стосунках між державами, юриспруденції) Конфесійний( у церкві, релігійній громаді) Епістолярний (листування)
ОСІНЬ Веселе літо згасло. Вересень зробився повноправним господарем у природі. Незвично холодно стає вранці й уночі. Лише вдень пригріває сонечко, немов намагається нагадати про літо. Поля відпочивають після виснажливої тривалої праці. Уже подарували господарям свій золотавий урожай садки. Усюди відчувається прохолодний подих осені. Сіре небо все частіше затягають низькі хмари. Сіється дрібний дощ. Ліс стоїть сумний і мовчазний, здається, що він глибоко замислився. Дуже скоро деревам доведеться геть роздягнутися, скинути своє важке вбрання, а згодом і підставити гілки хуртовині.
ЗИМА Як чудово на прогулянці в зимовому лісі! Все навкруги біле, вкрите пухнастим м'яким снігом. На гілках дерев, особливо на широких лапах ялинок, лежать купи снігу, схожі на шапки. Всі гілки схилилися під вагою снігу. Коли сніг падає з дерева, гілка розпрямляється. Небо чисте, блакитне. На сонці сніг блищить, переливається і грає всіма барвами веселки, навіть дивитися боляче на цю розкіш. Мороз. Сніг вискрипує і хрумає під ногами. Якщо взяти в руки трохи снігу і уважно роздивитися, то кожна сніжинка — як витвір мистецтва, ніби якийсь казковий майстер-ювелір зробив ці крихітні ажурні зірочки. Дерева вкриті не тільки снігом, на гілках — іній і паморозь.
ВЕСНА Ще зовсім недавно сонечку було важко дотягнутися до землі крізь волохаті, сіро-сині, неначе брудні, вологі хмари. Ще зовсім недавно біліли подвір'я сріблястим снігом. А сьогодні біліють своїм святковим вбранням вишеньки і яблуньки, грушки й сливки, неначе наречені. А красені-каштани у відповідь на сліпучо-білий, такий чистий цвіт «дівчат» викинули свої свічечки-пірамідки з жовто-червоною облямівкою. Та й берізка цієї весни майже не відстає від найновіших тенденцій моди: у неї цьогосезонна сукня із жовто-зеленого бісеру, що нагадує різної довжини сережки, які кокетливо звисають або гойдаються, коли їх, ніби ненавмисно, займає вітер-пустун. Черемха знову буяє цвітом і пахощами, які ні з якими іншими не сплутаєш.
ЛІТО Схід сонця влітку ранній. Від дотику сонячних променів пробуджується природа: весело щебечуть птахи, листя розвертає до сонця свої долоні, радісно пурхають яскраві метелики, починають роботу мурахи, жучки. Плоди покриваються рум’янцем від зіткнення з теплими й ласкавими променями. І трави, живляться земними соками, набирають силу, піднімаються до сонця. До середини дня сонце зависає в зеніті, повітря розжарюється. До вечора жар спадає. Сонечко утомилося й іде, поступається місцем ранньому місяцю. Потім до нього поступово приєднуються перші зірки, небо стає темніше, глибше. Легкий вітерець заколисує листя до завтрашнього світанку, птахи й денні метелики, жучки й мурахи ховаються, а на зміну їм вилітають нічні метелики й комарі.
Творча майстерня Продовжити речення Дерева стоять, мов… Сонце усміхається, неначе… Ліс стоїть зачарований, мовби…
Творча майстерня Вставити пропущені слова У наше місто завітала…весна. Могутні дерева-велетні одягаються у … вбрання. Не відстали від них і кущі в парках і скверах, тепер вони…
Як працювати над створенням власного твору Подумайте над темою майбутнього твору, визначте, який обсяг матеріалу він охоплює, не пишіть зайвого. Визначте основну думку свого твору й намагайтеся провести її через усю роботу. Складіть повний і чіткий план, дотримуйтеся його при написанні творчої роботи. Тему розкривайте глибоко і всебічно. Дотримуйтеся послідовності у викладі думок. Висловлюйте своє ставлення до того, про що пишете, робіть висновки, узагальнення. Дотримуйтеся пропорційності частин твору. Бажано, щоб до твору був дібраний епіграф.
Робота в групах Розподіл обов'язків за такими напрямами: підбір епітетів та порівнянь, які можна буде використати у творі-описі; створення метафор, уособлень; робота над влучним заголовком та вступом; робота над основною частиною; вступ та представлення роботи.
Пригадай! Епітет -простий троп, художнє означення, прикметник, вжитий у переносному значенні для найточнішої характеристики явища ( «довгорука ніч», «золоте сонце», «біле личенько»). Порівняння-простий троп, пояснення одного явища через подібне за допомогою єднальних сполучників як, мов, наче, ніби: ("і в рояля холодні клавіші, білі-білі, немов зима" ,"дівчина, як калина", "хлопець, як явір"). Метафора-складний троп, інакомовлення, розкриття суті одного явища через подібне («чаша терпіння», «у чужу душуне влізеш», « випити гірку чашу»та ін). Уособлення -надання неживим речам або нелюдському життю людських рис.
Схожі презентації
Категорії