СТИЛІСТИЧНЕ ЗАБАРВЛЕННЯ ГРАМАТИЧНИХ ПОНЯТЬ І ГРАМАТИЧНИХ ФОРМ. НАПИСАННЯ -Н- У ПРИКМЕТНИКАХ, ДІЄПРИКМЕТНИКАХ, ЗАЙМЕННИКАХ, ПРИСЛІВНИКАХ; -НН- У ПРИКМЕТНИКАХ, ПРИСЛІВНИКАХ
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
СТИЛІСТИЧНЕ ЗАБАРВЛЕННЯ ГРАМАТИЧНИХ ПОНЯТЬ І ГРАМАТИЧНИХ ФОРМ. НАПИСАННЯ -Н- У ПРИКМЕТНИКАХ, ДІЄПРИКМЕТНИКАХ, ЗАЙМЕННИКАХ, ПРИСЛІВНИКАХ; -НН- У ПРИКМЕТНИКАХ, ПРИСЛІВНИКАХ
Аудіювання з елементами аналізу граматичних понять і граматичних форм Прослухайте текст. З’ясуйте його стилістичну належність. Назвіть частини мови у другому абзаці. Яка основна думка уривка?
Узагальнювальні вправи І. 1. Марево, мов у дзеркалі, відбивалося в тихих заводях сонної річки (А. Шиян). 2. Осінній ночі — туманній і мрячній, надходив кінець (Ю. Смолич). 3. Холодний солоний вітер дмихнув зі сходу (Ю. Яновський). 4. Ліс шумить, красою повен, навіває птицям сни. І гойдається, мов човен, верх столітньої сосни (П. Дорошко). 5. Незліченні скарби століттями лежали незаймані в глибинах землі. ІІ. 1. Треба хороші справи робити не на замовлення, а щоденно «все життя» (О. Донченко). 2. Поволі, але невпинно підіймалася вгору світла завіса ранку. (П. Колесник). 3. Річка непомітно переходила в озеро (В. Василевська). 4. Море було тихе, безмежне і несказанно красиве.
Перекладіть українською мовою. Поясніть правопис -н- і -нн- в дієприкметниках в українській і російській мовах. Утворіть і запишіть словосполучення дієприкметників з іменниками. Разработанный, прочитанные, построенная, созданное, услышанные, сказанное, написанный.
Творче конструювання (у групах та самостійно) Продовжте ряди слів і поясніть у них написання -н- і -нн-. З одним словом кожного ряду складіть речення і запишіть. Підкресліть -н- і -нн-. Старовинний, скошений, несподівано, височенні, весняне, беззмінно, страшенно
Лінгвістичне дослідження Думала сумна смерека — де краса у мене?.. Як мій дуб мене покине, що буде зі мною? (Д. Павличко). 2. Йду. Гладжу рукою соболину шерсть ячменів, шовк колосистої хвилі (М. Коцюбинський). 3. Ой, зійди, зійди, ти зіронько та вечірняя (Народна пісня). 4. Ідеш і слухаєш, і чуєш рідну землю, що годує тебе не тільки хлібом і медом, а й думками, піснями і звичаями… (О. Довженко). 5. А я собі гуляю, як рибка по Дунаю (Народна пісня). 6. І от тепер лишилася одна я, одна, одна, на цілий світ одна (Народна пісня).
Чим пояснити вживання форм прикметників на -ім у поетичних творах? 1.Ви багато знаєте, нівроку, а проте вам чесно доведу, що бувають вальдшнепи щороку в Ботанічнім, Київськім саду (М. Рильський). 2. Три тополі в однім полі посадили школярі (А. Малишко). 3. Для нас у ріднім краю навіть дим солодкий та коханий (Леся Українка). 1. Де колишнє чайкою тужило, ти зростаєш, світла наша сила. 2. Поглянь, людина, і спокійно йди на вулиці, на площі, в гай, у поле (М.Рильський). 3. Орися ж ти, нива, долом та горою (Т. Шевченко).
Підсумок уроку 1. Розкажіть про стилістичну роль граматичних понять і граматичних форм. 2. Наведіть приклади написання -н- і -нн- у різних частинах мови.
Домашнє завдання (за варіантами) Виконати вправу за підручником. Виписати речення, в яких зустрічаються слова з -н- і -нн- у прикметниках і прислівниках. Напишіть міні-твір, використавши слова, в яких пишеться -нн-.
Схожі презентації
Категорії